Rida shettis
Hej allihopa! Jag funderar att köpa en shettis, men jag undrar hur lång man max får vara och hur mycket man max får väga. Skulle jag kunna få några tips??
😃Tack isåfall😉
En "normal", lite större shettis brukar klara upp till 50-55 kg, men då ska den ha mycket muskler och det är inte säkert att alla shettisar klarar det heller. Jag red shettis tills jag var ca 155 cm lång och vägde väl ca 45 kilo, då tyckte jag själv att jag var för stor för att kunna rida dressyr ordentligt. Tänk på att det ska gå att rida och kännas bra om du ska köpa en shettis. Det är inte lönt att köpa en om du fortfarande växer och är "på gränsen", tänk om du växer jättemycket! Det är isåfall bättre att köpa en större ponny som man kan ha lite längre, om det nu är ridning man vill ha ponnyn till :)
min kompis har en shettis. hon väger 35-40 kg, men hennes mamma kan rida den och hon väger typ 55kg. mamman är 160cm. fast shettisen bär inte mera! för när hennes pappa ska rida så bockar den och vägrar gå, det är lite tungt, och han är för lång!
På vår shettis har vi max 40 kg. Ser ingen anledning att lasta på med en för tung eller för lång ryttare och riskera att skada honom.