Tar upp huvudet och sticker.
Min häst har börjat att "ladda " något fruktansvärt när vi är ute och rider, jag är sist av oss 2. Ligger jag först så får jag definitivt inte stopp på honom utan att slita och dra förjävels, och det vill jag inte. Han börjar med att stuttsa lite, han drar sedan upp huvudet, tar bettet och sticker rejält. Det börjat liksom gå till en nivå där det inte ens är roligt längre att galoppera han ute.. Någon som har något tips på vad jag kan göra?
Martingal kan hjälpa till när hästen höjer huvudet, se till att den inte är för kort bara :)
Om ridningen funkar på bana men inte ute så kan du testa betsla upp för att slippa slita i munnen på hästen. Annars är det bra att börja med att det funkar på banan.
Studsar han oavsett gångart ni rider i, eller bara när ni ska galoppera? :)
Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus
Min häst gjorde precis likadant i början. Det jag hjorde var att sätta på en martingal samt ett baby-pelham när jag red ut. Hon var väldigt irriterad till en början, men lyssnade i alla fall. Numera har hon börjat lyssna bättre, men det händer att jag slänger på "handbromsen" om jag vet att det ska bli mycket galopp! :)
Skulle också använda martingal som ovanstående säger
hade det varit min häst hade det blivit pelham med dubbla tyglar +inlärning av one rein stop på direkten, beror ju dock på om man som ryttare kan hantera detta :) dubbla tyglar är ju rätt avancerat att hantera på ett korrekt sätt, speciellt om man som mig rider mer långa tyglar=måste ha stenkoll på vilket tygelpar man ska fånga upp i olika lägen så att det inte blir för skarpt/svagt beroende på läge.
I sådana här fall får man betsla upp (tycker jag personligen) för att lära hästen att inte sticka. Sedan får man försöka variera mellan då baby pelham och det vanliga bettet. Är också lite inne på #4's spår, men det kanske är mer passande mer akut nödstopp? Det fick jag lära mig av John Ricketts. Öva på banan med att bara skritta först och sedan ta ett ganska grovt tygeltag (behövs dock inte i skritten) och så får hästen springa runt tills den stannar. Så håller man på så och går även upp i gångarterna så lär sig hästen att när du svänger så ska den stanna :-) De förstår mer än vad man kanske tror att de gör.
#5 man kan även använda one rein stop för att göra det jobbigt för hästen att göra fel, jag har själv använt det ofta i till exempel hoppningen på hästar som sticker mot hindren, istället för att såga och dra i munnen som många gör så får hästen gå in på liten volt och springa tills den stannar och är avslappnad, då rider vi på nytt mot hindret. Efter 1-4 volter så galopperar dessa hästar lugnt mot hindret och slipper den jobbiga volten.
Dock passar inte one rein stop i alla lägen, några jag själv varit med om är en häst som sticker ned för en lutande lerig lägda eller på en smal skogsstig i brant lutning i sidled, då finns det andra nödstopp så som att styra in hästen i ett träd, höbal eller något annat som hästen inte kan springa igenom/över.
Men i TS fall så verkar det märkas redan innan när hästen är på väg att sticka och gör man det redan då jobbigt så hinner inte hästen få upp farten och brukar ge upp rätt snabbt.
Vad är anledningen till att han sticker? Är det bara överskottaenergi så skulle jag sett till att han blir av med den naturligt i vardagen. Står han på box eller lösdrift? Om box, hur många timmar? Har han hagkompisar som han kan busa med? Hur ofta rids han och hur länge rider du? I vilken form rider du? Får han såsa på på långa tyglar eller samlar du honom? Allt sådant spelar ju in på en pigg häst. Om ovanstående inte går att ändra på kanske du kan longera/tömköra en stund innan du rider, så blir han av med lite energi. Lycka till! :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
Framför allt, försök aldrig någonsin få stopp på en häst genom att "slita och dra" - det enda som händer är att den lägger sig i handen och springer så fort den vill. Du kan aldrig vinna den dragkampen.
Ta korta förhållningar och ge tydlig eftergift mellan förhållningarna, upprepa så många gånger som behövs, så hårt som behövs. Men ge efter minst lika mycket som du tar mellan förhållningarna.
Han är igång och rids 6 dagar i veckan, på banan sticker och studsar han inte, där är inga problem. Jag har alltid martingal på honom, och när jag rider ut kan jag varier med samla upp honom och ibland får han "såsa" på. Han står på Box Ca 7-8h och hat alltid gjort. I början när jag inte hade haft han så länge så gjorde han likadant fram till hindrerna också, innan jag lärde mig hur mycket jag ska hålla och inte hålla. Men detta har kommit ett halvår senare ut i skogen. Att rida med två tyglar är nog ingen idé för mig ännu, då det känns som allt kan går fel och bli pannkaka istället. Köpte ett kimblewickbett häromdagen, har inte provat det ännu, men kan hopps att det hjälper lite åtminstone..