Om att ha egen häst
Hej! Har lite frågor ang att ha egen häst.
(vet att det beror på massor av olika saker men..) Ungefär hur mycket kostar det att ha en häst, alltså i månaden?
Hur mycket tid behöver man ge hästen varje dag?
Hur mycket ska den motioneras "varje dag"?
Har du något annat att berätta som kan vara bra att veta, skriv gärna!
Cornelia
Hur mycket per månad är svårt att säga beroende på vart du bor. När jag bodde i brålanda (Västrta götaland) betalade jag stallhyra (inklusive strö, kraftfoder och hö, in och utsläpp) 1600:- i månaden samt skoning 500 var 5:e-8:e vecka, Men det är billigt, extremt billigt. Nu bor jag i sthlm och här får man dubbla kostnaden om inte mer oftast. Sen måste du räkna med att utrustning kostar, det slits och behöver förnyas, hästen kan bli sjuk osv.
Hur mycket tid den behöver beror på hur du har den: Har den stallplats (Alltså inne om nätterna) eller på lösdrift. Mockning osv tar ju självklart längre tid. Har min häst (inte min egen) på lösdrift och jag är väll i stallet iaf runt 3h, ibland kortare och ibland längre.
Hur mycket hästen ska motioneras? Hmm jag anser att hästen ska få någon typ av motion varje dag (Dock en vilodag) Det kan vara longering, ridning, klicker, tömkörning, tolkning osv.
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
#1 Vilodag är väl bara ett mänskligt påhitt?
R.I.P. Anton 💔
#2 Visst är det det. Det bygger på anatomisk o fysiologisk forskning utförd på elitidrottare världen över som pågått i decennier.
Om du nu klassificerar anatomisk o fysiologisk forskning som påhitt.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#3: Anatomisk och fysiologisk forskning på människor, väl att märka, så det beror på vad man menar med "vilodag" för hästen.
Hästar i naturen är i mer eller mindre lågintensiv rörelse större delen av dygnet. Hästar som tillbringar halva dygnet eller mer i box eller en tråkig hage med dåligt underlag far inte väl av en vilodag där de rör sig ännu mindre än vanligt. Däremot kan man ha en eller flera dagar utan träning/arbete, då man till exempel går på långpromenad med pålle i koppel, eller släpper pålle lös på ridbanan för att röra sig fritt på stor yta med bra underlag. Inte sällan kommer pålle att dra iväg och bralla i full fart en bra stund, i rena glädjen över att röra på sig.
Vilodagar som tillbringas i en rejält rymlig lösdrift med bra mark kan däremot vara gynnsamma för hästens utveckling,
Sen måste man tänka på att vi sätter en person på en hästs rygg vilket blir många fler kilo belastning än vad en häst är född med, speciellt på rygg. Hoppa är ännu mer belastning och jag vet flera hästar som varit hopphästar och de klarar det inte längre och får gå tillbaka till dressyr eller ta ut sig helt i hoppning och sedan inte kunna ridas alls och bli sällskapshäst pga. deras ben eller rygg. Det beror mycket på hästen och ålder hur ofta en häst behöver ridas, min egen pålle som jag hade var en väldigt grov och pigg unghäst och behövde röra på sig mycket, minst varannan dag med ordentligt med spring för att bli lugn och tillfreds. Jag är inte speciellt tung så han märkte väl knappt att jag satt på när jag hade en syntetsadel… Orkar man inte rida kan man släppa hästen lös på banan och göra lite NH övningar eller bara longera. En annan häst jag brukade rida var c:a 20 år och till åldern, han har inte samma ork längre och behöver inte ridas varje dag utan mår nog bättre av att få vila ett par dagar i veckan.
'-Headlights on the highway-'
Kostnad per månad kan bero på vart du är i landet kolla lite priser runt dina trakter. Jag betalar 7000kr månaden Tränar du effektivt och mycket bör hästen ha minst 2 vilo dagar ovs vad jag haft för häst ung som gammal mina tävlingshästar rida ordentligt effektivt och får 2-3 vilodagar ibland. Så att deras kroppar återhämtar sig efter hård prestation . Vilken idiot som helst Fattar ovs om du är människa eller häst och presterar hårt måste du få låta kroppen att villa och komma tillbaka för att kunna bygga upp muskler. Träning och vila är a och o de hör ihopp, utan villa bryter du ned kroppen istället för att bygga upp . Sen ett annat tips hästar klarar sig oftast på Hö skippa kraften och ge mer Hö istället för att proppa i kraft. För hästar måste tugga mycket . Men allt är individuellt vissa behöver kraft för att höt inte är tillräckligt. Men alltid i första hand ger man mer Hö fri tillgång om det inte hjälper tar man kraft men mineraler bör alltid hästen ha med hansyn till grovfoder analysen . Tänk också på att välja ett stall där de passar dina ambitioner och hästen tex ridhus ridbana men tänk stt välja ett stall med mycket utevistelse hästen kropp mår inte bra av att stå stilla lösdrift eller lång utevistelse . Mins tävlingshästar går på lösdrift men har Box vid behov dem ligger i ligghallen 3-4 ggr dag så Box är inte alltid aktuellt om inte det är pissväder. Hästar mår bra sv rörelse och mycket mat men men lågt innehåll . Om inte dem har svårt med vikt bör kvoten vara ganska hög
Mvh Tiktak
1. väldigt roligt
2. Minst 1 - 2 h plus ridning osv
3. Kan variera väldigt mycket, om du inte har så stor hage där dem inte kan springa av sig tycker jag att man kan rida varje dag. Men om du har stor hage behöver du inte det, då kan man rida hur mycket/lite du vill/kan.
Priset varierar verkligen beroende på vad du bor, hur mycket arbete du vill sköta själv samt vad för träningsmöjligheter du behöver. Jag bor i Stockholmsområdet och hade tidigare min häst i Jordbro. För 4950kr/månaden ingick - in-/utsläpp varje dag - 3 fodringar varje dag (kvällsfodring enligt schema, 1-2ggr/månaden) - 12 kg hösilage/dag - betfor - ca 2kg havre/krafft /dag - 1 spånbal/vecka (räckte nästan aldrig, en bal extra kostade ca 90 kr) Vi hade ett litet ridhus samt en liten ridbana. På stallet jag står i nu (Västerhaninge) betalar jag 5500 kr/månaden och då ingår fri tillgång till silage, havre, betfor, saltsten, strö och halm. Stallvärden tar in och ut hästen varje dag, fodrar 4ggr/dag, mockar, packar höpåsar, fixar iordning foder osv. Vi har en ridbana på gården, dock inget ridhus. Hovslagaren tar ca 1100kr, hon kommer var 6-8 vecka. I det gamla stallet brukade jag vara ca 3h/dag, nu är jag väl ungefär 2h. Rider ca 40-60 min om dagen och spenderar mycket tid på att rykta. Hoppas du fick svar på dina frågor! :)
Ungefär hur mycket kostar det att ha en häst, alltså i månaden?
Helt olika! Jag står i Stockholm och stallet kostar (med mat, insläpp, utsläpp mm) 7000kr i månaden men det är väldigt, väldigt mycket. Jag står dock på ett väldigt fint stall. Men det är ju bara 7000 för stallet, sen har vi hovslagare på lite mer än 1000kr, träningar, oväntade veterinärkostnader och ibland (ej regelbundet) ev kiropraktor/massör, kurser osv.
Hur mycket tid behöver man ge hästen varje dag?
Jag är lätt i stallet 3 timmar MINST varje dag. 1 timme ridning, kanske mer om man rider ut längre. Mocka + vattenhinkar kan vara mellan 20-60 min beroende på hur mycket jag mockar. Sen ska man ta hand om hästen både före och innan vilket kan ta cirka 1 timme mer eller mindre tillsammans.
Hur mycket ska den motioneras "varje dag"?
En häst är gjord att röra på sig varje dag. Jag tränar i ridhuset cirka 2-3 ggr i veckan och rider ut de resterande dagarna, blandat korta med långa rundor med olika tempo. Man ska ju såklart skräddarsy schemat efter din häst!
Beror på vad det är för häst (foderåtgång), var i landet man bor och vad det är för stall/anläggning, vad som ingår och inte. Några tusen i månaden får man räkna med, sedan tillkommer utrustning och eventuella veterinärkostnader.
Minst 3 timmar per dag tar det i stallet. Hästen ska borstas och göras iordning både före och efter motionen. Det ska mockas, ordnas med foder och vatten. Utrustningen behöver underhållas mm.
Hur mycket den ska motioneras tycker jag beror på vad det är för häst, ung eller gammal. Och därefter kräver vissa hästar mer och andra mindre. Vissa blir "tokiga" av för lite motion, medan andra är sig själva även efter ett par dagars vila, helt olika!