spån
vanlig sågverks spån, är den farlig för hästar?
vad är de för skillnad på den spånen versus den som är förpackad i påsar?
60:- kubiken har jag fått erbjudande om nämligen.

Man får kolla upp hur mycket damm det är i det spån man köper. Nu kan jag berätta att sist när jag nödhandlade på granngården fick jag astmaanfall när jag skulle fylla på i boxarna och Dixi som är känslig mot damm fick stanna ute den första natten, gick inte att ta in henne förns ett dygn efter att vi fyllt på.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

och ändå var det inte sågverks spån.
se så att virket är obehandlat annars får du skräp i spånet iform av kemikalier…

blärk jag ska inte ha spån i vilket fall som helst. det är bara bekymmer att bli av med det. men jag tänkte på min far, han ska ha spån till hästarna… men han betalar 500 spänn för 18 säckar så det blir nog billigare så för honom. :D
jag köper spån ifrån sågverk.jag betalade 110 kronor för 10 säckar.då var det torkat.förr köpte jag 10 säckar för 210 kronor.men då var det fuktigt också….

hur är den spånen då anna?
när jag häver ut säckarna i boxarna så är det ingen fara med dammet.det är värre när jag ska mocka och ta ur bajset med grepen då yr det lite damm.men det är ju bara att mocka på morgonen så är det inte dammigt åt hästarna på kvällen.

men det blir ju dammigt när hästen rör sig? eller?
nej inte i mina boxar.men det kanske är skillnad i uteboxar och i stall……..det blir dammigt när man kasstar runt med spånet inte rör vid det.