Beridet bågskytte
Åh vad kul! Jag såg nån svensk mästere i det på SIHS.
Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PM
Ja det var Emil Eriksson, han är både regerande svensk mästare och världsmästare! Jag tränade för honom i slutet på november :D
Lyllo dig, det såg riktigt kul ut! Fast väldigt svårt:)
Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PM
#3 Det kluriga är egentligen inte själva bågskyttet, utan att hästen ska springa där du tänkt dig i den gångart du valt. Han håller träning/clinic i Trollhättan i februari :) #4 ja visst är det! :D
Har kollat på det flera gånger men har så dålig balans att jag inte ens funderat på att testa. Ska man skjuta medan man galopperar? O.o
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Ja, när man tävlar ska hästen galoppera i full fart medan man skjuter, det finns en maxtid man inte får överskrida så det måste gå ganska fort. Sen håller man ju dessutom inte i tyglarna så det är verkligen en utmaning som visar hur bra samspel man har med sin häst. Men man börjar så klart träna i långsammare gångarter så du kan absolut prova på beridet bågskytte även om du inte tycker att du har världens bästa balans, den kan du ju alltid träna upp 🙂 Själv har jag en ganska långsam häst som knappt går att få i galopp men vi kör bara för att det är kul, inte för att tävla.
#7 som jag uppfattat det är maxtiden ofta ganska generös, så du måste inte rida i full fart. Dock så behöver du det för att kunna konkurrera om pallplatserna.
Har själv testat lite beridet bågskytte på min medryttarhäst (hans reaktion på bågen och ljudet av pil mot tavla/mark var ungefär "Jamen om du inte vill att jag ska göra något kan jag la äta istället"). Har dock inte hunnit träna så mycket än. Skjuter från marken också, men det har heller inte blivit av på ett tag.
Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus
Jättekul! Skjuter från marken men har bara provat en gång från hästryggen. Har tänkt tanken att börja på medryttarhästen men inte säker på hur varken häst eller ägare skulle reagera :)
#8 Ja, så är det kanske, men jag kan garantera att tiden inte skulle räcka för mig och min sengångare 😃
Har en båge på landet men har tyvärr inte ännu nåt bra ställe att skjuta på. Har tyvärr ingen häst att testa med heller men har alltid varit intresserad beridet bågskytte (och bågskytte över lag).
Finns det någon gräns för hår lång båge man kan ha? Min jag har är i princip lika lång som jag (är en vikingatida replika).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#11 Vet inget om några regler men en ryttarbåge, antingen modern eller enligt typ mongoliska förlagor är nog enklare än en långbåge att hantera från hästryggen
Kanske dags att lära sig skjuta med båge! :)
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
En båge som är kring 50" är att rekommendera, min är 53" (jag är 160cm) och det kände jag var lite långt igår.
Jag är närmare 180 så behöver nog en båge hälften så stor som min jag har nu isåfall :)
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu