Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1803 ggr
Scandi
0

Bädd

Stallägaren tipsade mig om att skaffa bädd till eli då han bara trampar upp all halm på sidorna så där är inget i mitten och varnade mig för att han kunde få piphas tror jag det hette. Men hur gör man för att få en bra grund på bädden?? Jag börajde i förrrgår med att låta allt det blöta vara kvar o bara ta ur skiten. Vilket är bäst halm,torv eller ngn blandning? Just nu har jag bara halm..

Lyrik
0

Har aldrig bädd till Lyrik, eftersom han dels trampar runt på morgonen (bråttom ut), dels för att bädden blir dundertjock på någon vecka.

Men i ett stall blev vi tvungen att ha bädd pga kallstall. Hade då ett tunt lager spån på pinkstället + kalka golvet, sen rejält med halm ovanpå, minst 2-3 dm. Sen bara ut med högarna varje dag, ta bort det blötta som kommer upp till ytan. Halma in lite då och då med nytt när det behövs.

Men den kunde bara ligga i några veckor, sen blev den för hög. Fick "hyvla" av bädden då, lägga på nytt spån och kalk, halma ovanpå.

Var ett helsike sen när allt skulle ut när hästarna åkte på betet…Ledsen

Snuttan2
0

Jag tycker halm är jätte jobbigt att mocka, skulle aldrig friviligt ha det tror jag :P

Ska du ha riktig bädd så ska man kalka å en massa saker… Har aldrig gjort det, utan jag har kört på halv-bädd enbart, där man plockar bort nästan all kiss med och bara försöker få stabil botten… 

Min häst är ju stressad å snurrar runt en del i boxen =trampar upp spånet i bädden nu. Vad jag gör är att jag vattnat understa lite (jag har lite torv i botten, annars spån) och så trampar jag till botten å har bara lite löst uppepå.

Min pålla får även lära sig att bara gå på toa utmed en vägg å ett hörn i boxen :P

Lyrik
0

#2 Jag som tycker att spån/torv är jobbigast att mocka. Halm är lättast, iaf för mig. Men så har jag haft halm till Lyrik i alla 11 åren snart. "Vikarerar" ibland och mockar till min ena kompis häst (spån). Fy vad jobbigt!Skrattande

Loa-bg
0

Tycker halm är jättejobbigt, spec om man ska ha bädd… :/

Jag kör bädd på spån nu, fast jag har inte bädd hela tiden. Jag har det bara ett par veckor sen mockar jag ut det blöta och låter golvet lufta. Använder också ett spec rosa pulver som luktar gott på cementgolvet. Funkar super, eftersom Peppe "springer runt i boxen" och bara drar runt allt. Men med bädd så blir det fast och han kan inte dra upp det blöta. Sparar massor med spån också ;)

Lyrik
0

#4 Stalosan? Använder det till Lyrik, fast jag har ingen bädd. Utan mockar vanligt.

gejsa
0

Om du ska ha bädd så köp 4 säckar torv. Om du har en normalstor box. Lägg stalosan överst sedan massor av halm. Så när du mockar så mockar du bara ut bajset och det lilla blöta som blir i halmen. Fyll på med halm. Varje dag stalosan i 5 dagar över hela bädden innan du fyller på med lite halm. Sedan stalosan en gång i veckan. Jag lovar att du får en jätteskön bädd för din häst och lättmockat.

jn84
0

#2 Hur lär du henne det?

[Jennniie]
0

#7 Jag skulle gissa på att hon lämnar ett tomt område utan torv/spån el halm. Så som vi gör vid krubban i stallet du vet ;)
Så hade ägaren till Spottis gjort hela hans liv och han bajsade bara på det stället.. Längst ner i boxen.. Men det kanske finns andra sätt oxå :)

Snuttan2
0

Jn84, jag lär henne det egenom att lämna kvar lite skit i det hörn som jag främst vill ha det i och belönar henne när jag är där å hon bajsar på rätt ställe.

Det har faktiskt gått hyffsat bra, aldrig gjort det förrut. Men jag har också sto och de brukar tendera till att vara bättre på sådant här naturligt med…

jn84
0

Jag vill lära Dandelion också! Han skiter precis där han står, oavsett om det hamnar i krubban eller höet.

Ska prova jag med att lämna lite skit längst bak. Tänk vad mycket tid jag skulle spara i mockningen. Nu måste jag gå igenom varenda millimeter för det ligger "bollar" precis överallt..

Snuttan2
0

Men han är pojk med och de är mkt värre :P
Jag lovar, jag mockat åt 50hästar om dagen en period i mitt liv å man ser ofta skillnad på om det bor en valack eller ett sto i boxen!

Jag ägnar ju mkt tid med att stå å mangla min häst i att umgås med mig så jag ser ju henne skita mkt å mockar även undan skiten direkt om den handlar fel i förhoppnign på att hon ska se vart den ska vara på det viset med Oskyldig

Lyrik
0

Läste om en amerikan som lärt sin arabhingst (tror jag det varFundersam) att bajsa och pinka enbart i en tunna i boxen. Så det enda stället hon/han behövde "mocka" var tunnan. När de var ute på tävling/kurs/clinic fick hon/han ta med sig tunnan i lastbilen och ha med i boxen, annars vägrade hingsten att bajsa och pinka på hela tiden.Förvånad

#11 Min herre är extremt lättmockad, även min gamla tant var det. Har träffat på både lättmockade och svårmockade ston, valacker och hingstar, så det stämmer inte att pojkarna är värst.