Repgrimma
Vad anser ni om att rida med repgrimma? Yay or nay? Hört vissa som tycker de blir för skarpt, men vissa tycker de är okej
Jättebra! Och det är klart att det blir för skarpt för vissa - för gammelgubben till exempel. På honom är det bästa en tjockt fodrad stallgrimma med "fleece" på, och då är det ju klart som korvspad att ett tunt, hårt rep är för skarpt. Det betyder inte att det inte är bra i sig.
Det enda som jag spontant skulle tänka på är risken för skav. Det är en tunn anläggningsyta, som troligtvis rör sig en del när du tar i tyglarna. Har du därför en skavkänslig häst är den kanske inte perfekt, men annars så :)
(Unghästen utbildas i repgrimma. Perfekt för honom som inte är skavkänslig, och som inte har problem med att ta kontakt med handen även om grimman är åt det skarpare hållet.)
Yay! Jag tycker att det är ett jätte bra verktyg, sen är det inte säkert att det passar alla som #1 säger. Jag brukar rida i det då och då, men har en väldigt skavkänslig häst så i så fall blir det för det mesta utan kontakt och mest som nödlina.. :)
"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living"
Jag är dressyr tant och har en het hopp häst och en dressyr häst . Väldigt heta på banan men när vi rider ut skall de vara harmoni. Och då rider jag ut i grimma barbackan på hästarna. Mina uppskattar vanlig grimma ena av dem blir jätte upprörd över repgrimma den blir alldeles för skarp. Men om den fungerar så absolut
Mvh Tiktak