Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1000 ggr
shirley
0

skillnad?

vad är det för skillnad för lädret när man använder läderolja eller läderfett?

fridak
0

jag har ingen aning men tycker att oljan lättare borde "sugas upp" av lädret…

pippa__
0

Hade jag me velat veta..

Snuttan2
0

Det beror nog på VAD för fett det är och vad för olja det är.

Jag vet att ekol-olja Inte är rekommenderat för läder (iallafall den typ man har de flesta hästsaker utav) utav sadelmakare som jobbar i läder, och jag har för mig att anledningen är att det innehåller några ämnen som faktiskt är dåliga för lädret…

Jag annvänder själv fett och inte oljor, då jag anser att det är trevligare (dels att jobba med och framförallt lukt) att arbeta med och får bättre resultat (om man annvänder rätt fett)…

Mandysan
0

Ekol olja rekommenderas inte pga att det innehåller mineraloljor som täpper igen lädret.

Jag tycker att Stübben Hamonalfett och Effax's produkter ger bra resultat.

Snuttan2
0

Och jag dyrkar passiers läderbalsam Oskyldig

Finns flertal andra jag annänder när jag itne får tag i den, den är det itne så många i sverige som säljer…

[slo]
0

#4 Effax luktar dessutom gott som skam :)

Mandysan
0

#5 Jag ska leta efter passier på globen Oskyldig Sånna däringa saker finns inte här ;)

Snuttan2
0

Effax läderbalsam/fett luktar ju typ barbie-docka har jag för mig, hmm….

Peppe
0

jag tror jag har effax läderbalsam

apropå lukta gott…stübben sadeltvål Kyss

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

pippa__
0

nån som vet??

[jenny-]
0

när jag för en gångs skull smörjer mina grejor (när det ser för hemskt ut) ;) så använder jag först sadeltvål och gör rent med. Sen någon sån här specialolja och låter det suga in nån dag, sen går jag lös med fett på lädret. Det håller jättebra och känns mjukt och fint i handen efteråt. Ofta gör jag bara rent det och lägger på lite fett…snacka om att ha för mkt fritid.. ;)

[jenny-]
0

mihi, såg nu att du ville veta skillnaden mellan fett och olja…(läs jenny, LÄS FRÅGAN) Generad aja, jag har ingen som helst aning men jag tycker att fett är dubbelt så skoj att jobba med och får bättre resultat av det Skrattande