Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2772 ggr
axa
0

Stum i mun

Hästen jag rider blir alldeles stum / hård i munnen med tränsbett. Men undderbar, förutsatt att jag inte rider utan någonting alls eller på pelham. Men då kommer det till att pelham inte är godkänt att tävla med i dressyr så det stryks. 

På pelhamet får jag den underbara känslan att han tar stöd, kan samla sig och länga. Jag arbetar honom mycket bättre med det och han lyfter rygg och arbetar korrekt. Underbar känsla. Dock är det inget jag upplever med tränsbett. Rider honom med tredelat i mässing och hööks variant som är rakt- men ändå ledat. Den har även kopparinlägg och rulle. Han är så hård att det blir en dragkamp mellan oss, och jag nästan hänger mig på bettet vilket inte alls känns bra.  Mår verkligen dåligt av detta. Vet inte vad jag ska ta mig till. Kan kandar vara ett alternativ värt att testa?

Linnea
0

Är pelhamet rakt och har du isf testat ett rakt tränsbett? Han kan bara hänga om han har nåt att hänga i. Alltså, hänger han- släpp tyglarna. Låt honom inte hänga, han ska bära dig. Inte tvärtom. Jag tycker inte att du ska testa kandar. Har du problem med ett bett lär det inte bli bättre med två. Kan det vara så att du rider annorlunda när du har pelhamet? Ofta sitter ju inte problemet så mycket i munnen.

Skynda långsamt så går det fortare.

axa
0

#1 Har du rätt i. Tänkte precis som du och köpte mig ett rakt men effekten blev densamma. Måste vara jag som rider annorlunda eller är otydlig. Pelhamet är rakt och i gummi.

Tiktak697
1

Kan du visa lite hur de ser ut med pelham och utan när du rider ? :) lättare att hjälpa då

Mvh Tiktak

axa
0

#3 Har inte någon video från de nya betten, men här är en snutt med Pelham och här på tredelat mässing. Finns mer att hitta där, syns om det är pelham eller ej. Dock så rider jag inte som jag gjorde i videon med det tredelade som länkades, hade alldeles för låga händer och det har jag tränat bort. Men bortse från det.

Tiktak697
0

Tycker det såg trevligt ut du är stadig rör inte hästen så mycket bara i hopp med händerna högt med händerna är sällan bra va bara avslappnad lågt kan va alldeles utmärkt också . Kan de va så stt pelham känns trevligare då hästen inte kan hänga sig som på vanligt bett ? Jag tror det är så och då bär sig inte hästen med belhan är de lättare att sätta emot . Här gäller det att be hästen bära sig föratt den har ett högt tempo ovh ligger på ta tillbaka och be den bära sig jag tror det är de som är grejen . Men de såg trevligt ut bag tror de ligger i hästens bärighet . Attt rida långsamt och be den samla sig ger den egen bärighet och styrka

Mvh Tiktak

philippazon
0

forsätt att testa olika bett, så hittar du vad som passar din häst. Tror tyvärr inte det finns någon ren fakta om vad din häst kommer trivas på.. att hinna bett är en djungel :( 

**min häst går 58 tusen gånger bättre med sitt micklem träns och accepterar bettet ochär mjuk, så kanske ska testa ett annat träns också? :)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Linnea
0

Om pelhamet är i gummi så prova ett rakt gummibett. Nova kanske.

Skynda långsamt så går det fortare.

jiithra
0

Man får intet tävla dressyr på Novabett, men det borde finnas raka gummiklädda bett som du kan testa :)

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus