Har väl ändrat lite uppfattning ang. det där me problemhäst…anser inte att det finns några problemhästar, bara man vet hur man ska hantera "problemet"…

I mina ögon finns inga problemhästar, utan felförstådda hästar isf.
Finns inga problem hästar!! bara skit bakom skallen på ägarn :D

…hehe..så kan man me uttrycka sig!

det är väl klart det finns problem hästar!!!

#5 vad anser du är en problemhäst? De var det shirley ville få fram av inlägget.
Jag anser att det finns problemhästar. Men det finns ju alltid en anledning till att de är det… Väldigt få som är födda såna. ;)
Men det är väl helt enkelt en häst som inte fungerar tillsammans med sin ägare, så de får problem liksom… Sen behöver ju inte hästen vara en problemhäst med en annan person. Så jag ser på det i alla fall.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

En problemhäst är en häst som i något område har svårigheter pga mentala orsaker, dvs man kan oftast jobba bort dem med rätta metoder och tålamod.
Jag skulle kalla en häst för problemhäst om den har många olater.
#3 Säger ingeting
Min defgination på problemhäst skiljer sig antagligen ganska mkt mot vad många tänker på…
Min häst är en problemhäst för att hon ofta är skadad, hon har många problem (fysiska).
Det är min defination av problemhäst ;)

När jag köpte min d-ponny(för ca 2 år sen). Så kallade ägaren honom en problem häst för att han var vääldigt het. Men jag såg inte honom som en problem häst utan en ponny som har hamnat i fel händer.Nu,efter mycket mycket arbete och tid kan jag rida honom på tredelat bett!! Missförstå mig inte,han är fortfarande väldigt pigg! Men nu ,så lyssnar han väldigt mycket på ryttaren:)
#4 ja :D det är ju så! oftats så äre ju så! det är ju "ägarens Problem" att hästen har blivit "knäpp" (om man nu får säga så?)…
Alltså! SKIT BAKOM PANNBENET PÅ ÄGARN :D iaf som jag tycker! men alla tycker ju då olika :)
#11 Det behöver det ju inte vara. Det kan ju funka jättebra med alla hästar man har, men så kanske man får en som är lite annorlunda, som av olika anledningar inte klarar att hanteras och så som man är van att göra, för att ta ett exempel. Då är det ju inte en dålig ägare på nåt vis, bara att personen i fråga inte fungerar med just den hästen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

jag är lite inne på Alex spår,att det nästan alltid finns en annledning till problemen. Jag hade en vbl valack på 7 år. När han kom hit var han inte mkt hanterad,inte inriden eller körd,utan gått med sin mamma o pappa i alla år i en stor hage året runt typ. hans ägare kunde inte mkt om hästar,utan hade dom mer som "hundar" typ… det är juh ägarens hästs fel att denna häst var på detta vis. Jag hade honom ca 6 månader,sen gav jag upp,ville inte sätta mitt liv i fara,för han var extrem. Han har flyttat till en annan tjej,men hon har snart gett upp hon med. Detta kallar jag problem häst.. En häst som inte går att hantera normalt. Även en häst som skadar sej ofta kallar jag problem häst..

Ingen häst är född elak, det ligger inte i deras natur. men fel hanterade hästar, eller bara hästar som inte har respekt för människor kan ju va "jobbiga" så det är det jag kallar "problemhästar" fast dert är ju människans fel från början. så nej det finns inte problem hästar.

problemhäst-missförstådd häst
jovisst finns det problemhästar… sällan som hästen själv är problemet.
oc för att förtydliga: en problemhäst för mig är en häst som gör sig farlig för sig själv och för sin omgivning

Jag har en erfarenhet av en "problemhäst" som verkligen var ett problem "på riktigt". Det var ett fullblod jag red för herrans massa år sedan som var otroligt hög i rang och satt på otroligt stor dominans. Vad jag minns så kunde inte ens de personer vi anlitade för att få bukt på honom, få honom att släppa det dominanta han bar på. Alla möjliga personer testade, det var från alla håll och kanter, det var både horsemanship och tradionellt. Men det var en synnerligen annorlunda häst jag stött på och som tur är så är det ju inte ofta det händer.
problemhäst är väl en häst som har svårt att finna sig tillrätta med det liv den lever, om det sen beror på okunnig ägare eller tidigare missförstånd är ju inte så viktigt annat än i syftet att hjälpa hästen. men det som är problem för en behöver ju inte vara det för en annan så det är ju jättesvårt att definiera