Annons:
Etikettdressyr
Läst 3105 ggr
[selmahenrysson]
11/29/15, 10:12 PM

Rida till musik?

Hej, är lite nyfiken på detta med att rida med musik. Så ös in med fakta om det även om de inte ger svar på frågorna.

När passar det sig att rida till musik hemma? isf tipspå musik?

Hur ska man spela upp musiken ( i högtalare? funkar det med en mobiltelefon i fickan som spelar?)

Varför rider man till musik?

Ska man tänka på att rida på något speciellt sätt då?

Är det lärorikt att rida till musik för ryttare och häst? Är de det för alla?

Annons:
surikatflicka
11/29/15, 10:49 PM
#1

Kadrilj och dressyr uppvisningar kan vara fina med musik!

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


surikatflicka
11/29/15, 10:50 PM
#2

Klassisk musik, tycker jag iallafall

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


[RC1393]
11/30/15, 9:06 AM
#3

När passar det sig att rida till musik hemma? isf tipspå musik? När helst man vill, men jag brukar föredra när jag rider på bana eftersom det är bra att ha koll på omgivningen i trafiken och skogen och då tycker jag onödiga ljud stör. Lyssna på vad du vill, så länge du inte tänkt rida i takt med musiken. Då måste du hitta en låt med rätt tempo och takt som matchar din hästs gångarter. Hoppar du så är det bara att hitta en låt med lite go i. 

Hur ska man spela upp musiken ( i högtalare? funkar det med en mobiltelefon i fickan som spelar?) Det beror helt på vad du själv tycker. Har man uppvisning kanske högtalare är att föredra, men tränar du så spelar det ingen roll. Högtalare ger bättre ljudvolym och framförallt bättre ljudkvalitet, så det rekommenderar jag i första hand. 

Varför rider man till musik? För att det är kul. 

Ska man tänka på att rida på något speciellt sätt då? Nej, beror helt på vad du har för mål med musiken. Är det bara för lyssna så spelar det ingen roll, vill du rida i takt med musiken så måste du tänka på att hålla jämt tempo och börja rida på rätt ställe i låten. Det blir ungefär som att dansa om du hållit på med det någon gång. 

Är det lärorikt att rida till musik för ryttare och häst? Är de det för alla? Beror på vad du gör av det, se ovan. Jag kan tycka att det kan vara ett roligare alternativ till att hitta rätt takt och tempo på hästen, än att bara rida och känna efter. Har man lite taktkänsla så är det lättare att hitta en lämplig låt att rätta sin ridning efter än att rida utan, upplever jag i alla fall. Vill man sedan dubbelkolla tempot och takten man lagt upp under t.ex. en tävling kan man nynna/sjunga låten man tränat till i sitt eget huvud och känna efter om hästens rörelser stämmer överens med musiken.

RebeccaG
12/1/15, 7:03 PM
#4

Jag kopplar in min mobil i högtalarna i ridhuset och startar min "ridlista" på Spotify när jag tränar dressyr och/eller olika rörelsemoment(aldrig till hoppning). Jag finner det avslappnande och jag som har svårt att hitta en bra takt själv tycker att det blir lättare om jag har något att matcha takten efter. Så för mig funkar det asbra till t.ex. tempoväxlingar. 
(+ att Destiny verkar gilla hiphop & diverse soundtracks, haha😂)

Att rida till musik passar kanske inte alla, men jag tycker det passar mig utmärkt, sålänge jag inte hoppar då. 

Nu är min tös bara 3½, men om jag tränar ett lättare program eller serie rörelser så känns det väldigt avslappnande med musik + att det är bra miljöträning för henne.
(Sedan får ju jag  lite flashbacks från när jag faktiskt tävlade också😇)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

philippazon
12/1/15, 7:14 PM
#5

Det passade min förra häst, såfort man slog på musik/radio så slappnade han av och koncentrerade sig på mig istället för att koncentrera sig på saker runt omkring.

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

[134643]
12/2/15, 11:48 AM
#6

En liten grej bara för er som rider ensamma i ridhus t.ex, kom ihåg att ifall ni lägger mobilen borta vid högtalarna och sedan skadar er blir det en lång väg att kräla. Läste nyss om en tjej som ramlade av och bröt benet och fick hasa sig fram till mobilen som låg i jackan, som hon hade hängt av sig då det blev varmt :/ Så se till att alltid ha en mobil på er ifall ni är ensamma, som en extra säkerhetsgrej bara :)

Annons:
catosi
12/3/15, 8:02 PM
#7

Jag tycker att när man rider till musik blir de lugnare. Jag tycker de funkar bäst med typ pop balader (har dödgrävare blir jätte pig när hon hör rock/rock balader).om man har en tid bana kan man ha hög talare annars går mobil bra. När jag rider med musik brukar jag antingen ntrava snabbt eller lugnt (beror på tempot på låten)

catosi
12/3/15, 8:02 PM
#8

Whuut översätt skulle inte skriva dödgrävare skulle skriva rid travare

JoannaLi
12/3/15, 9:30 PM
#9

Älskar att rida till musik! Har det bara i bakhuvudet att lyssna på, rider inte direkt till det :)

Bäst är ju med högtalare i ridhus, men ofta har jag haft musik i mobilen i bakfickan. )

horsie85
12/6/15, 4:51 PM
#10

Vi red en kadrilj till musik idag :). Annars har vi haft barbacka och avslappningsridning till musik på ridläger :D

LeeKnow
12/7/15, 12:56 PM
#11

i ridhus kan man lyssna på musik om det finns högtalare På uteritter tycker jag inte man ska ha musik för att kunna hålla koll på bilar och sånt

LeeKnow
12/7/15, 12:56 PM
#12

i ridhus kan man lyssna på musik om det finns högtalare På uteritter tycker jag inte man ska ha musik för att kunna hålla koll på bilar och sånt

[selmahenrysson]
12/7/15, 10:39 PM
#13

Tack så mycket för alla svar. Har förstått nu mer vad rida till musik innebär.

Annons:
Ponnygirl16
12/12/15, 1:59 PM
#14

http://starrider.se/produkt-kategori/ryttare/overdelar/ Här finns en tröja som är speciellt framtagen för att ha mobilen i framfickan för att tex lyssna på musik då det hörs väldigt bra istället för att lägga den i fickan. :)

~ Ta reda på orsaken så har du lösningen ~

Upp till toppen
Annons: