american curly
Någon som har erfarnhet av american curly? Har ingen koll alls på rasen, storlek, temprament eller något alls. Någon som vill upplysa mig lite, ska nämligen kanske ut och provrida en för ev medryttarskap, och tyckte det vore lite intressant att veta lite om rasen.
jag vet bara att den ska vara mycket snäll och alergivänlig

Och den är kryllig ;) hihi
hihi pippa, inte den jag ska provrida, den är släthårig.
har kollat upp lite och det verkar ju vara en vettig hästras ;)

Allvarligt?????? Är den släthårig???
Jopp, det finns tydligen både krulliga och släthåriga, även om krullig är vanligast.

Hahaha det var det roligaste jag har hört!!! =) Då borde den heta American Straight istället hahaah
Jo, man tycker ju det! Hon skrev i mailet "Min släthåriga American Curly…" och det lät ju lite udda, så när jag kollade upp lite om rasen så finns det både släthåriga och krulliga. Hade faktiskt varit coolare om han varit krullig!
Har inget mer än sett och klappat en ungefär.. ;) Men det verkar vara mysiga hästar. Hade faktiskt ingen aning om att det fanns släthåriga också.. ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Ja visst finns det släthåriga American Curly men det är ingenting som man som uppfödare eftersträvar och ja det accepteras, men det är inte mycket mer än så. Vet ingen uppfödare som använder ston i avel som är släthåriga på vintern. Helst ska de vara så krulliga på sommaren också, men de flesta är mer eller mindre släthåriga på sommaren. :-)
En godkänd avelshingst måste vara krullig vintertid.
Rasstandard American Curly
Allmänt intryck:
Skall vara en stark, uthållig, energisk, atletisk och lätthanterlig rid- och körhäst med utpräglat harmoniskt sinnelag.
Huvud:
Påfallande litet huvud i förhållande till hästens storlek, korta breda öron med inåtpekande öronspets. Öronen skall ha täta lockar på insidan som inte skall fällas på sommaren. Något sneda ögon med mild blick. Ögonfransar bör "locka sig uppåt".
Hals: Väl ansatt hals med god längd och böjlig nacke.
Manke och bogar:
Väl markerad manke med bra sadelläge och kraftfulla rundade bogar med god lutning.
Rygg:
Påfallande kort stark rygg.
Bål:
Stort bröstdjup och bred välvd bröstkorg.
Bakparti:
Runt musklat bakparti med något sluttande kors.
Extremiteter:
Framben mycket raka och rätt ställda med korta skenor och medellånga kotor. Påfallande kraftiga runda skenben och flata knän.
Stora starka hasar och kraftiga skenben bak. Välmarkerade skankmuskler på utsidan men mindre på insidan. Får vara något hastrång. Hovskägg skall vara lockigt eller vågigt.
Hovar:
Medelstora, nästan perfekt runda, hårda och täta.
Mankhöjd:
Önskvärd mankhöjd 145 - 160 cm. Undantag uppåt och nedåt förekommer och accepteras.
PÄLS
Färg:
Alla färger tillåtna.
Kropp:
På kroppen skall Curlyhästen vintertid ha fint mjukt hår som skall vara lockigt, men kan också vara vågigt eller som "krossad sammet", men vanligtvis släthåriga sommartid.Helt släthåriga (även vintertid) ston och valacker accepteras, men lockiga är att föredra.
Man:
Manen skall ha extra fint hår och dela sig i mitten. Skall vara lockig eller vågig och kan fällas på sommaren.
Svans:
Svansen skall vara lockig eller vågig och kan fällas på sommaren.
GÅNGARTER
Curlyhästen har mjuka markbundna rörelser med gångarterna skritt, trav och galopp. I vissa linjer kan även running walk eller foxtrot förekomma.

zaderia, är det i höör?
Nej Lisette, det är precis här där jag bor, typ 15 minuter cykelväg ut på landet, så det hade varit rätt perfekt om det vill sig. (Dock är det inte säkert, på tjejen låter det lite som om hästen är en vilde att sitta på…)

du får berätta vad det blir! =)