storlek på corall?
hur många meter i diameter är en rundcorall? eller hur stor bör den vara?
Hmm, vi hade en på anläggningen i somras och den var drygt 10-12 m tvärsöver…
Vet inte …

Hihihi!!!
Från tanke till handling går snabbt!!!

Satte upp lös corall med stängsel i somras å jobbade min pålla i, hon har ju dålig kroppsbesstyr å är hyffsat stor = extra stor galopp å orkar inte hålla ihop på trångt utryme, krävde för galoppens skull ett minimum på ca 14m…
Så något i den storleksordningen hade jag nog satt upp för jag tycker det är kul med små hinder även, men du har ju mest ponnyns…

#3 u know me
#4 en på 155 o växande med-. mest för hennes skull egentligwen den ska upp…

Tänkte du göra en ordentligare i trä? Isåfall skulle jag ha som motto med "hellre för stor än för liten", för stor gör ju att du själv får gå lite mer kanske, men för liten är klart värre…
Våran är 14m tror jag, men jag tycker den är lite stor. Klart, det beror ju på vad man ska göra, för galopparbeten och grejer är det ganska lagom, men skritt och trav är det lättare att jobba i en lite mindre.

Berätta om en corall! Jag vet typ vad det är, men vad används den till?

Vad är en Corall?

En rund padock.
#10 Hehe, snygg förklaring :)
Det är en inhägnad volt, mycket använd bland westernfolk för att göra i princip allt man inte behöver en stor ridbana till. Longering, tömkörning och lydnad är exempel på vad man kan träna.

Framförallt är det toppen för löslongering ju slo! :P

#6 hade tänkt stolpar i trä och elband. såg en sån i veckan och den var smidig. har för mig jag sett den du gjorde till din häst. det var vanliga vita småstolpar va. hur funkade det?

våran är 16m i diameter :) jättebra tycker jag!
Jag tror jag är lite trött..
x)
Jag tänkte på en havscorall. xD Jag bara va? 10-12m i diameter XD haha ursäkta ;)

Jopp, jag hade sådana dära flyttbara stolpar, var ju inte hemma hos mig å sedan så fanns det sådana på lager så det var väldigt biligt för min del :P
Det fungerade ok, men jag kände ibland av avsaknaden utav riktigt staket. Men det var absolut bättre än ingen corall och att ha även en dålig corall tog upp minus:en…
Att tänka på är väll underlaget med, grusar ni inte eller något kommer det nog snabbt bli lerigt :P

Vår är 15 m, det måttet står i många böcker osv.

#16 har inte ännu bestämt var den kommer att vara. beror på om jag kan bearbeta sambon så jag kan ha den i trädgården.. ;)
#18 Det är väl klart du ska ha den i trädgården… ;) Får han ha crossar i hallen så är det inte mer än rättvist :D

#19 haha men det var ju inte hos oss det var crossar i hallen.. ;) vilket minne du har btw. det måste ha påverkat dig.. ;)

Får jag fråga en sak????? Vad betyder btw????
Haha, vissa saker fastnar ;) Men jag har för mig att jag hört nåt om motorleksaker inomhus hos er också, på nån halvvåt fest för ett tag sen… Eller ja, jag utgår ifrån att den var halvvåt efter en del bilder jag fick! :P
pippa, by the way ;) På tal om… Typ

Jag tycker det blir lagom om man tar logerlinan och fäster den i pinne i mitten och sen använder den som radie.

Ok Slo tack för att du stillade min nyfikenhet!! :D

#22 det där har jag inget minne av ska jag säga..?
#24 min nästa fråga var hur man skulle få den rund, men du har ju lösningen!
då till en annan sak. underlaget, vad bör det vara? snuttan nämner sand. hur ska man då grunda? schakta bort en del jord och sen på med sand?

#26 på med sand direkt, så har jag gjort i min padock. Den kommer att bli perfekt för Brago nästa sommar 
#27 åhhh du har sandresserad (?) gräsbana!! Hur fick du underlaget helt jämt och gropfritt?

Det var tillräckligt plant från början
så på med 10-15 cm sand, det funkar superbra.
I mina böcker härhemma står det 15-20 m på stor häst….
Den som var på gården i karaby var ju 20m i diameter och då fick jag själv jobba en hel del… men å andra sidan kunde vi jobba både ponnysarna (när de itne kröp under planken ^^) och fullblodet, jullan och till o med den långbente o klumpige Bluezan…. bluez tog ju steg som fick volten att kännas liten….
Så jag skulel väl säga en 18 m iaf…. varken för stort eller för litet oc h det håller dig som "tränare" aktiv! :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Är den 18 eller större då kan man rida där också, en rundpaddock.

#27 är inte risken då att sanden sjunker undan? hur har det blivit med ogräs i din paddock?
ja verkligen perfekt för honom… =)

#30 nu var ju både jullan o ville stoora hästar, merry blir väl
förhoppningsvis inte mkt större än 155 (får nog mäta henne).
~~~~~~
läser man i tråden är de mellan 14-16 meter. det får väl bli ngt sådant. får se lite vad för utrymme det finns på den tilltänkta platsen med.

Ogräset kommer inte nerifrån det kommer uppifrån (frö sår sig), jag tycker du ska börja med en liten och sen låta den växa efter hand.
Min paddock började med att vara 16*24 meter och gick hyfsat att rida en D-ponny i, nu är den större ca 35*35 m då finns möjligheten att träna mer hoppning och ökningar mm. Så nu önskar jag mig en rundvolt och då kommer jag att utgå från longer-linan.
Var bara noggrann att mocka där och använd den mycket då slits ogräset bort. Vi använder fyrhjulingen att harva paddocken också, något som killarna i familjen gillar att göra 
hm slo, du tänker inte på bilden med lisette på en cross i poliströja ? ;) tror det var så iaf :P
Haha, mjo det kan nog vara den bilden jo :D Minnet är bara ganska bra, men jag vet att det hade med motorfordon inomhus att göra… Har för mig ett köksbord var inblandat också, men är inte helt säker