Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 8352 ggr
RubHel
0

Vad är det för bett?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har funderat ett tag på vad den här hästen har för bett men vet inte vad det är.. Nån som vet? Vad är det "bra" för?

PonnyAnnie
0

Har aldrig sett ett sånt innan :S

VeNyRa
0

det ser ut som något slags pessoa, verkar ha samma funktion iaf?!

elin
0

den där har rätt bra mycket underhals väll?

/Elin

RubHel
0

Lite närmare bild på bettet, dock uppförstorad så kvalitén är inte på topp.

Primee
0

Det sk. "Flippan-bettet"?

Är någonting sånt..

[Jennniie]
0

OMg vilket fint träns hästen hade,Typ ett sånt jag är ute efter. Någon som vet vart det finns liknande ? :)

Forssen20
0

Jag rider på det bettet! Helt underbart! Bra när man har en ponny som inte söker sig till hindret ger en lite "fejkad" reaktion och man får mer häst framför och under sig :) Usch, finns bara lovord om det! :D "Flippan bettet" kallas det med ett annat sorts material, lite mjukare och bättre :) . Och så slipepr man deltatyglarna :D -dreggel- Men men, det värsta är att man inte får tävla med det på ponny :/ Men, man får nog det nästa år :) Bara att det kostar RYSLIGT mycket… 1.200 kr :O

Lorita
0

Ser ut som ett vanligt snirkligt sångbett, hästen på bild #0 tycks helt klart inte gilla bettet i alla fall.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[slo]
0

Det ser ut som en korsning mellan pessoa och gag… Någon lustig anordning som kommer hålla sig långt bort ifrån min häst iaf.

wewwa
0

Jag tkr oxå att det ser lite konstigt ut och kommer inte att testa det…

bonde
0

Eftersom beskrivningen av bettet lyder så här "Specialbettet verkar mycket kraftigt, och bör endast användas av erfarna ryttare." så lär det knappast bli godkänt att tävla med för ponnyryttare.

Normalpriset på bettet på bilden ligger på nästan 2000kr. Man får hoppas att de flesta ryttare tänker så här: Om jag lägger de pengarna på en duktig tränare istället, så får ju både jag & hästen lite nytta av pengarna.

wewwa
0

#12 Instämmer helt. Och så kanske man får en häst som man inte behöver starka bett till oxå… : )

Snuttan2
0

Det är Inte ett GAG-bett som några här värkar fundera på, utan ett hävstångsbett.

Detta är ett sk "Flippan-bett", jag har aldrig ridit med ett sådant, men av vad jag kan se å räkna ut i mitt huvud så tycker jag att det värkar mkt vara som ett kimblewick/jaktkandar fast med syntet å lite annat i själva utformningen då ra…
= snällt stångbett om man spänner det rätt.

Snuttan2
0

Jga gissar fö på att tränset är ett GG, de har just ett med pullarnosgrimma, tunna remmar, litet ludd och inåtvända spännen…

[slo]
0

Snuttan, trevligt att se dig här igen :)

Det var jag som trodde det var nån slags gag-historia, av vad det ser ut som på bilderna är det ingen kindkedja och bettet verkar se ut som det kan löpa i höjdled… Men det var tydligen fel då :)

Snuttan2
0

Det är en syntet-rem i samma ring som man har sidostycket i, eller det ska iallafall vara det om man inte är en idiot å plockar bort det ;)

hej hej föresten :P Jag har saknat er med :D

[Jennniie]
0

#15 Okej .Tack jag har hittat det nu :)

Forssen20
0

Bettet är en stark rekomendation. ! Helt värt att testa! ETT MÅSTE!

Snuttan2
0

EmmaFors, varför rekommenderar du det? Och för Vad?

Är trots allt ett hävstångsbett och kräver att man faktiskt kan Rida och har en välskolad häst på typ msv (dressyr) nivå för att kunna Rida den på ett stång och inte bara annvända stången för att krulla hästen och ta den ur balans istället för att bromsa den…

wewwa
0

Jag undrar oxå vad motiveringen är? Jag rekommenderar att rida på så "svagt" som möjligt isf…

AliceL
0

skulle va kul å veta varför ja emma ;)

E_hjo
0

#19 Haha, vad exakt menar du med det?
Om jag skulle ha en häst som gick helt super på ett vanligt tredelat, skulle du då iaf rekomendera mig att anväda detta starka bett???

[louise80]
0

Hade detta bett på mitt gamla sto men endast vid hoppning, bettet kallas för " flippan bett " och tillverkas av Nathe, skulle nog snarare säga att det fungerar lite som ett Kimblewick( Jakt kandar) fast med en delad syntet mundel, har själv bra erfarenhet av det men det bör ej användas om man inte är rutinerad är absolut inte till för att få hästen lydigare, det ska sitta i mark arbetet, men det passar däremot absolut inte på hästen jag har nu.

http://www.reitshop24.de/suchen/e/nathe.html

Snuttan2
0

pssst, det finns biligare kopior numera som tillverkar bettet, inte bara Nathe…

[louise80]
0

man får ju den kvaliteten man vill ha …..

Snuttan2
0

Med tanke på att de kostar runt 1500kr om jag inte minns fel? så tycker jag nog att man kan få kopior för biligare pris utan att dra ner på kvalitén, men tyvärr så brukar det ju vara som du säger att kvalitén (framförallt i utformningen) sjunker så det påverkar hästen…

Forssen20
0

Det är INGEN stång! Det är ett delat bett, jag red det som 2-delat, Och kvaliten är PRIMA SKINKA! Min häst bet inte på bettet ngt, och det låg perfekt i hennes mun hon biter annars på alla "plast" bett)

Alltså, min häst som annars går med huvudet rakt upp i vädret och stack med mig samlade sig i rätt form och hoppade allting och fick lixxom ett sug och bakbenen under sig, älskart!

Flippan bettet är väldigt svagt, När jag red på det använde jag sporr-rem eller kedja med gummisak runt, man kan välaj olika styrkor (mkt rekomenderat till både hopp och dressyr då hästarna / ponnyerna godtar styrkorna väldigt bra!)

Ni kan alltid "låna" bettet från olika hästaffärer, fråga bara efter flippan bettet. Jag gilalde bettet väldigt mkt p g a att man slipper deltatyglarna ! :DDet finns 3 olika snäpp att välja mellan, jag hade på mildaste och det räkte gott och väl för att få min häst att godta bettet :)

(Bilden är för 1,5 år sedan xD)

Snuttan2
0

EmmaFors, vet du vad ett stång-bett är för något?

Eller hur en hävstång fungerar?

Du påstår alltså att detta bett INTE har en hävstång? Eller en stång? 

Din häst samlar sig knappast bara för att du har ett hävstångsbett, utan vad som här hänt är att du krullar ihop den. Det enda tygletag du kan ge korrekt med ett hävstångsbett är att be hästen länga överlinjen. 

På bilden har du med den tygelinspäning du har, INTE på den späningen som är "snällast", utan du har tygeln längst ner där du får Mest hävstång med det här bettet = den starkaste "inställningen".

[louise80]
0

Vill nog inte på stå att det är så värst mycket hävstång i detta bett ….

Lizzan
0

Undrar också…

[slo]
0

#30 Visst är det hävstång, eftersom det är en kindkedja och skänklar både upp och ner. I ringarna sitter ju ett stopp som hindrar tygeln från att glida upp i ringen utan får verkan som en hävstång. Inte som ett kandar eller pelham direkt, men likväl hävstång, och jag vill hävda att det är 10ggr bättre att rida på det bettet än tex pessoa, så det är väl bara att hoppas att fler av hoppkidsen byter bort sina äckliga pessoabett mot detta…

[louise80]
0

tycker nog fortfarande inte att det är så mycket hävstång men ? har du ridit på det själv och nä jag tycker nog inte att hopp kidsen ska börja rida på detta bett , bättre att dom börjar rida på vanliga typ tre delade eller träns bett

SofiaR
0

# 28, du vet att det inte är händerna och bettet som gör att hästem samlar sig va? utan ryttarens inverkan med sits och att man inte stör hästen i munnen över huvudtaget, formen ska komma bakifrån och inte framifrån.

Snuttan2
0

Louise80, den är ju bygd i stort sett exakt lika dant som ett kimblewick/jaktkandar, påstår du att det bettet inte är ett bett med hävstångsverkan?

Men ja, bland stångbetten så är kimblewick och "flippanbett" korta stänger som itne är så starka.

Men ett pelham där man sätter tygeln i den stora ringen bara blir också en liten hävstång och ungefär lika snäll.

Forssen20
0

Vilka här som kommenterar om hur bettet är har ridit med det? Roligt att veta.

Forssen20
0

Men ursäkta för att jag finns till! alltså ärligt, vad är detta för ngt? Detta inlägget är till för att hon unrade vad det var för bett och så börjar ni dra in om min sits och massa sånt, men kära nån, bakom datorskärmen så sitter man säker vah? Nej, nu är jag sjuk och otroligt trött. Så, håll er till inlägget takk?

Forssen20
0

#32 håller så mkt med dig.