muskelbristning
Hej! Jag rider en äldre häst som verkar ha haft en gammal muskelbristning på ena "rumpsidan" , jag tror att detta kan vara en betydande orsak till att hon har svårt för samma galopp som muskelbistningen sitter på. Jag försöker massera och köra med värmelinement när jag är i stallet och jag tycker det brukar hjälpa lite, men vad har ni för erfarenheter av "rehab" från muskelbristningar? Har ni några tips på vad jag mer skulle kunna göra? Jag funderar på att sy en värmevetekudde typ och använda också om det kan göra det lättare för henne :) tips?
Börja med att låta en bra veterinär eller equiterapeut ta reda på exakt vad problemet är. Är det en gammal muskelbristning är det viktigaste att bygga upp andra muskelfibrer, som kan ta över arbetet. Värme och liniment hjälper inte enbart, om det är det som är problemet.
Hade absolut gjort det om det var min egen häst eller om jag varit fodervärd, har tyvärr inte den makten :( hon är för övrigt ganska stel där bak, men just muskelbristningen tror jag har en betydande roll i det hela. Har du tips på muskelbyggar-övningar för baken? ibland kör jag tömkörning med öppnor o slutor för att försöka göra henne liksidig, fortsätta köra på det?
Träna med vagn eller last vagn. Det ger mycket muskler v Bak. Har haft en häst som blev sparkad av mamman när hon var föl och hon fick mindre muskler på den sida. Men hon skulle ju bli en trav häst och efter de rid häst. Men hon blev aldrig en bra travare pga skadan och hon var för sressad för att vi skulle kunna rida in henne (ha för lite tid). Så vi tog bort henne. Men om hon redan är en ridhäst tror jag inte det blir några problem