Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 918 ggr
Alicia_svartur
0

Okontrollerbar hoppning?

Jag hopptränar oftast med några tjejer som jag känner, men igår träna jag med någon helt "okänd". Den här tjejen var verkligen duktig på att hoppa, satt som klistrad i sadeln och var lugn. Så till saken. Hästen rusade mellan hindrena, snäva svängar och ett tempo så att man ville blunda då man inte ville se henne ramla av och bryta en arm eller två. Eva, vår tränare, sa inte så mycket, mest att hon skulle lägga någon volt för att det skulle bli ett bra språng, men annars ingenting om hur galet fort det gick. Personligen tycker jag att man hela tiden har kontroll över hästen. Man hoppar inte förräns man har den kontrollen. Och man låter inte hästen springa så i ett ridhuset med risk för både hästens, sin egens och andras säkerhet. Det finns ett litet undantag, och det skulle vara i en omhoppning. Men nu var det inte det, utan en hoppträning en tisdagskväll. Har lagt märke till att det faktiskt är relativt många som rider så. Även duktiga, vana ryttare som jag annars skulle sett upp till, om det inte vore för just tempot. Vad tycker ni om detta? Är det en "okej" sak att göra? För mig blir det ett nej. Men jag vill gärna att ni delar med er av era erfarenheter kring just detta, och vad ni tycker om det.

RebeccaG
0

Jag tycker all träning, oavsett om det är skruttridning i skogen eller om man tränar fälttävlan, ska ske under väl kontrollerade former. För allas säkerhet.
Om jag va du skulle jag försöka prata med tjejen. Det hade jag nog gjort. 

Att det går i ett rasande vansinnigt tempo är farligt både för ryttare & häst, är inte okej alls. 
Jag har sett för många ekipage gå omkull för att tycka den typen av helvettesridning är okej.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Gronstedt
1

Högt tempo har jag ingenting emot, om inte hästen är skärrad och i obalans. Men är den det, så skulle jag säga att det är dags att backa och börja om med grundarbetet.