Problem 1 !
Börjar få lite smått panik. Kiara har börjat tappat päls i pannan (kolla bilden). Någon som har nån aning om vad sjutton det kan vara? Det kan inte vara löss, då hon har haft sådär ca 1 månad och ingen annan häst har fått. Hon har väldigt tjock pannlugg, kan det vara så att hon blir varm under och det är därför hon tappar pälsen? Jag känner mig helt LOST. Hjälp!

*putt*

Jag vet inte. Men undrar om det inte är så att hästen har kliat sig själv för mycket. Att det kanske har kommit in knott eller blivit varm under som du trodde. För det kliar ju på hästarna när dom fäller också. Ger du b-vitamin?

Jaa det är i dom banorna jag har tänkt! Hoppas ju isåfall att det är det, så det inte är sommareksem. Ja, hon får b-vitamin.

Sommareksem är det inte. Det var väl kallt för en månad sedan. Så knott är ju uteslutet också som jag skrev. Det är nog bara fällningen. B-vitamin gör ju att det inte är så jobbigt för dom. En del kan ju må jättedåligt vid pälsfällningen.

Ja men då är det antagligen det! Tack för hjälpen iaf gejsa 

Varsågod. Men jag tror ju bara att det är så. Är inte säker. Men tycker att det ser ut ung som på min islänning. När han fäller så går han och kliar sig på träden bl a.

vad sjutton är det här då?
han har fått bulor/sår sedan brago kom så jag tror den lille är lite elak…

Det där ser ju ut som skav från grimman eller något. Att dom tex har varit blöta en längre tid och har suttit på hästen.

Eller från tränset.

#6. Ja, men som som du sa var det ju för kallt för en månad sen för att kunna vara sommareksem. Det var det jag fasade för att det var. Så det är ju skönt att det inte är det!
(men man ska ju aldrig säga aldrig tyvärr…)

#7, 8
saken är den att grimman satt på under tiden de var i hagen. sen kommer den av direkt. och jag har inte ridit honom på över 3 veckor så det är inte av tränset heller… skit skumt.

Nej, sommareksem kan det inte vara. Det är jag nästan säker på. *ler* Har ju själv en eksemhäst. Islänningen. Och han har inte ens börjat att klia sig. Började med medlet för två dagar sedan som hjälper honom ifall han börjar klia sig.

#11# Ja, det kan ju vara så att shettisen har bitit till. Eftersom det är två märken. Eller om ni har träd så hästen har kliat sig för hårt. Men det är väl mindre troligt.

han har några som inte syns på bilden oxå…. men jag tvättar inte såren nu, men håller koll på så det inte kommer fler. jag blev ju nervös det var regn skållor. hade ingen aning om att det fanns ngt sånt förrän jag läste artiklen om det :S

Men det kommer väl av fuktighet? Har inte läst artikeln. Och på mulen är det inte särskilt fuktigt.

som jag förstod det ja - fuktighet.
det är säkert brago som bitit till - han nafsar hela tidne och ska bråka alltid.