Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1827 ggr
Tesan
0

Vit larv i gödselstan???

Tänkte höra med er här inne om någon kan veta vad det var för larv jag hittade i gödselstan idag!

Skulle fixa lite så det är lättare att komma upp med kärran med hästbajs på gödselhögen!

När jag kommit en bit "in" i högen så hittar jag en larv som var tjock som en tumme, ca 10cm, ansiktet var rött o längst fram 3ben på vardera sida, oranga tror jag benen var, hela kroppen var kritvit!

Hittade inte bara en utan 3st, tyvärr tog jag ingen bild men kan säga att dom sog grymt äckliga ut!

Kanske nån här inne vet vad det kan ha varit för någon larv, aldrig sett en sådan innan!

Tack så länge/ tess

Snuttan2
0

uuuuhhh vad äkligt

[PixelMollan]
0

Jag hoppas de inte är nån sort av magmask som hästarna har…

Tesan
0

Att det skulle vara nån sorts magmask kan jag inte tänka mig eftersom dom var så stora…

japp, gryyymt äcliga

amsson
0

det är ingen magmaskGlad

jag och en kompis hittade sådana larver i dynga som hennes morfar tagit hem på ett släpp för att brinna så han kunde använda det att plantera i. dom är nog bara en del i förmultningsprocessen…

[PixelMollan]
0

hoppas de :P låter läskigt annars :P finns mängder olika läskiga  maskar..så man vet ju aldrig ;)

Sehvrin
0

Låter som en skalbaggslarv, tycker jag.

De är bra att ha, då de som någon sa, förmodligen hjälper till att bryta ned gödslet.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

gejsa
0

Jag vet inte vad dom heter men dom är def inte farliga iaf. Dom bor där för att det är värme. Låt dom vara du.

AnnaLundin
0

Jag har för mig att det är snytbaggelarver som ser ut sådär, vita, feta och äckliga…

Fast jag har aldrig sett några på hösten, bara på våren när vi tömt gödselstacken…

*letar bekräftelse på att jag minns rätt, återkommer strax*
IRRITERANDE, jag hittar inga bilder….

Jo HÄR är det bästa jag hittar i bildväg, men den larven har inte hunnit få några ben än…

LinaN
0

Det finns mågna spännande larver  o oknytt i gödslen…. o de flesta ska vara där….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Sussi
0

#8 Men snytbaggen är ju den som rör sig i träd o dyl. De är en skadeinsekt. Vet inte om de lever i gödselhögar också, låter konstigt.

Jag känner bra igen snytbaggen eftersom de en gång kryllade av dem i fajans jobb då han hade fått in trävirke till firman. JAg var livrädd att stiga på dem för de krascha så äkligt!

gejsa
0

Vet inte vad dom heter än. Men jag vet att jag med har haft sådana i min gödeselhög. Det blir någon sorts fjäril eller något när våren kommer. Så dom gör ingen skada där iaf. Bara låta dom vara som jag skrev förut.

maqiil
0

uee sån har jag också sätt dom är heläkliga

Marster
0

uuuuuuush

Tesan
0

Tack för det ni skrivit, härlit att veta att det inte bara é jag som har sett dessa äcliga larver…

AnnaLundin
0

#10 - jag är fortfarande inte bombis på att det var just snytbaggelarver jag kom fram till att det var jag hade, men jag tror det. Och det var rätt kul, för ganska tätt efter detta så var det en fråga på mitt i naturen på TV om just dessa larver och Då sa de att de ofta övervintrade i gödselstackar och liknande…

gejsa
0

#15# Men då måste det ju vara sådana iaf.