Blir såååå trött på all rasism!!!!!
jag var precis i kontakt med en tränings/tävlings ansvarig på en förening i Kalmar län.. vi talade om hopptränare..dressyr.. akademiskt osv… hon var mkt mkt trevlig ända tills jag berättade att jag har en liten arab och hon kanske ska betäckas med en PRE.. Hon bara "dog".. inget intresse alls kvar… Ni vet hur vissa bara blir helt isiga i rösten???
Ja, detta är inte första gången det händer… jag har stött på det sååååå många gånger både med arab och varmblod..
Man blir så arg och jag får en enorm lust att gå ut och ge dem "spö" på banan alltså!
Men dessvärre så är de flesta tränarna är ganska oengagerade och hur kul är det då??
Berätta gärna om ni har råkat ut för det samma och hur ni hittade tränare och kunnat/kan gå vidare…
Vi kanske ska starta en rikstäckande förening för de raser som inte tillhör "standard tävlingshästen"??? Varnblod..kallblod..araber..knabstrupper…spanska raser…islänningar.. ja alla de raser som inte "upptas" i gemenskapen..jo, just det…gröna papper måste de ha också
Jag känner för alla dessa raser och känner oftare och oftare att våra "halvhästar" borde få en chans att visa att även de kan prestera inom "vanliga" grenar…
Ja, jag vet inte… börjar bara bli förbannad… då det som räknas idag är halv och fullblodshästar 160> annars blir det bara -"ja ja lilla gumman, rynk på näsan, din häst kommer då aldrig kunna gå högre än 80 eller lc dressyr"
Urk.. ber om ursäkt för denna långa novell… men skriv gärna och säg vad ni tycker och tänker då jag känner att det är dags att göra något för att höja statusen på våra hästar!!!! Vi behöver samlas så att det blir märkbart.. även om man nu inte vill tävla så ska man kunna rida för tränare som tar en på allvar oavsett vilken hästras du har!!!!
Mvh Jasmine
Mvh Wanilj

Måste säga att rasismen inom hästvärlden är stor. Allt för stor. Tycker ofta att det är omöjligt för någon (som mig) att få tips råd och hjälp om man inte tävlar med sin häst eller har rätt ras. Och jag faller på alla punkter. Inte en enda av "rätt" ras i mitt stall och inte tävlar vi heller. Man blir då oftast bemött som mindre värd av andra. Tyvärr, men det är lika på olika forum. Detta är den enda häst sida jag känt att jag kunnat fråga om saker och få hjälp igenom utan att bli illa behandlad på något sätt. Ingen som ser ner på en för att man inte har "rätt" häst eller gör de "rätta" sakerna med sin häst. Hmm, nu blev det visst ett lovtal för ridsport iFokus. Men det kan sidan vara värd.
Har inga råd att ge om hur man fixar till omvärdens syn på oss mindre värda. Inte ens ridskolan på min bygd ligger bra till när det gäller att föregå med gott exempel.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ja det är därför jag rider western, min tränare blev eld och lågor för att jag red New Forest för hans första tävlingshäst var en New Forest
sen har jag jätte många kompisar som rider just arab som det går bra för. Inte för att tala om dom två ur duktiga Fjordingar som brukar vara med på dom tävlingar jag åker och tittar på.
Men vist kändes det konstigt när vi premierade Athena och hon hade med prickiga Ametist (BIS föl och med jätte bra omdöme på Knabstrupper riks) och domaren frågade varför har du betäckt denna fina märr med en Knabstrupper
Jag håller mig på avstånd från jag trivs bäst med att rida hästar på 138-158 och då vill jag ha sådana hästar och inte någon stor bjässe som man behöver repstege för att komma upp på.
När det gäller avel så har jag som regel godkänd hingst och ston av god kvalité. När fölet väl är ute då är det en häst och ska bedömas som en häst, men alltid bra avels material som grund.
Jag kan ju säga att många var frågande till varför tanten köpte en B-ponny Knabstrupper när hennes dotter är 170, men dom var nog bara avundsjuka för att jag vågade skaffa henne.
Western ryttarna tar säkert emot dig i deras gemenskap eller distans. Anars är det bara att bli en katt bland hermelinerna och visa vad man går för.
ja, detta rasism inom hästvärlden är inte lätt…
när jag var yngre hyrde jag en fjording som var smidig som en räv och jätteduktig på hoppning, glad i hågen kommer jag och min kompis till en lokal tävling (kompisen med sin islandshäst)
och jag med min fjording… gissa vad vi fick höra. Ska ni vara med på det här med DOM DÄR hästarna? hon satt på sin "fina" c-ponny och var enbart stroppig och hade hjälp utav sin mamma att hålla i sin "fina och stirriga häst" (fniss) ja vi tävlade i distans och hoppning, dressyr var vi inte med i.
GISSA vem som van distansen och kom 2:a i hoppningen?
jo jag och min fjording. DET var riktigt kul!!!
att tillägga var det taffsnäs duktigaste hoppare på den tiden
Jag har även nu mött mycket fördomar mot vissa raser tex att araber är tokiga och ohanterbara. dom har nog sett förmycket på tv tror jag. mina araber (2st) som jag har haft har varit väldigt hanterbara och ärliga. på arabstuteriet som jag jobbade på fanns inga tokiga araber. Så jag undrar VAR ÄR DOM TOKIGA ARABERNA NÅNSTANS? nån som vet?
oj vilken roman det blev 

#3 jag letar fortfarande

#3 Blir lätt romaner när man skriver om saker som man bryr sig om.
Har aldrig träffat någon tokig arab faktiskt. Dock ett gäng sura shettisar. Fast många säger att det också är en myt, men ärligt talat jag har bara träffat en snäll shettis (hon är min) och då har jag ändå träffat många. Så visst fördommar och rasismen hägrar. men vad gör vi åt den? Går det att ändra på? Troligen inte, vi kommer alltid ha de "finare" ryttarna emot oss. Men låt de hållas.Vi har i alla fall världens underbaraste hästar, allihopa. För alla hästar är underbara på sitt eget vis, så det så.
Audiatur et altera pars
#4 haha säg till om du hittar nån 
#5 du har inte träffat Minta, våran lilla shettis. hon är en riktigt godin. ej envis och sur.
att många shettisar ses som envisa och sura är ju tyvärr pga att många köper dom som leksaker till barnen och låter dom hålla på med dom utan vuxnas tillsyn. synd….
härligt med svar! Jo.. jag vet att inom distans och western så är araben accepterad… men det jag är ute efter är att oavsett ras så ska man vara lika välkommen… Jag är inte förvånad när jag läser om din fjording jen då jag vet att många fjordingar hoppar super!!! Varmblod kan också hoppa riktigt bra…
Det hade dock varit kul att "gå ihop" för att söka tränare som ser till ekipage och vilja och inte ras… ensam är man inte stark men om man är fler som går ihop för träning.. rådgivning..tips…stöd.. tävling och kul så blir det så mkt bättre!!!
Att araben ska vara nerig har jag hört sen barnsben… men till detta hör även det fatkum att de flesta inom hopp och dressyrvärlden även ser dem som dåliga ridhästar… Det är det som gör mig såå arg/less
Halvbloden är jätte bra… det är inte det men det är många halvblod som går lätt och msv och inte 160 eller grand prix… Jag blir bara så trotsig och det hade varit gött att gå in med ett lag med "mixade hästar" i allsvenskan och visat att även dessa pållar kan!!! Om jag som ensam ryttare lyckas med en arab så "märks" inte det emn om man är fler så kan de inte undgå faktum att även andra raser kan…
Det finns tävlingar inom rasföreningarna men ingen övertäckande, då dessa är öronmärkta för just denna rasen…
Jag vet inte en jag skulle tycka att det vore ett slag för alla icke halvblod/fullblod..

#6 Jag tror du har rätt om anledningen, lite samma sak som med små hundar. Ingen som tänker på uppfostran liksom. Men det är trist att de får dåligt rykte för att folk behandlar dom fel.
Nepp, har inte träffat din Minta låter lite som min tös. Bortsett från envisheten i alla fall ;-)
Audiatur et altera pars
jo, på tal om tävlingar så har jag ett par släktingar som tävlar med sitt halvblod, och dom kan ju inte heller förstå varför jag har arab?
så liten häst???
det går ju inte att tävla i de högre klasserna med den?, har försökt säga 100tals ggr att jag rider nu western där ALLA raser är välkomna… och att storleken inte spelar roll, utan kapaciteten.
men suck! dom förstår inte sånt i "deras värld"
Nu kommer jag här med mina små tankar och funderingar.
Jag har inget emot någon hästras och jag tror nog att de flesta hästar gå att använa inom de olika ridsportgrenarna, helt beroende på ryttarens kapacitet och den träning man kör med. Men med handen på hjärtat. Satsar man verkligen inom en viss gren så visst tusan har man lättare att komma långt med "rätt ras".
Jag skulle lika lite köpa mig en varmblodstravare för att tävla fälttävlan med som jag skulle köpa ett halvblod för att börja med trav. För visst är hästen, liksom hunden, framtagen för olika sysselsättningar. Okej, att hästaveln kanske inte har blivit fullt så "extrem" som hundaveln, än, men man är på god väg.
//Therese
Håller med alla om dsk rasismen inom hästvärlden, har visserligen halvblod MEN hon är ju T-märkt, vilket då betyder för många att hon är slakt färdig och inget att ha, men det skall jag säga !! hon har många år kvar, trots sina 22år i maj så är hon pigg och frisk som en nötkärna duktig är hon också , har tidigare gått som ridskole häst och jag tyckte synd om henne ,därför köpte jag henne, har henne nu som promenad häst men hon skall få vara med på en´åannan cleauround i hoppning eftersom hon bara älskar att hoppa, dom får gärna skratta när vi kommer , vem bryr sig.
#11 exakt rätt inställning, sålänge din häst kan, så bara låt dom skratta…
Hmmm… ja du använder ingen tax till racing om du vill ha din vovve i mål bland de andra… Men… hur många tävlar 130-140 och högre inom hoppningen.. vilka tävlar inte på lätt-medelsvår nivå inom dressyr hopp och fälttävlan? Det finns varmblod som tävlar och straffar hbl inom hoppningen… Min förra häst var ett vbl hon startade och sprang in pengar.. startade tom V65 samt går idag "enkelt "120 -130…
Ge mig ett hbl som skulle kunna matcha en "dålig" travare på banan!!:O)
Jag förstå din inställning helt men man underskattar ofta de andra raserna..
Jag tänker på en hobbyryttare som mig själv som skulle få svindel på höger höjder än 130
samt att alla har rätt till ett schyst bemötande hos klubbarna oavsett ras!!
…även på vänster höjder*asg*

#15 *Asg* NU var ju du rolig. fniss
Håller med dig dock om bemötande. Alla har rätt till rätt bemötande oavsett ras och inriktning.
Audiatur et altera pars
Här kommer dom fördomarna som jag & syrran min fick stå ut med i höstas:
Dom var om den nya connemaran hon hade köpt han är en väldigt rastypisk connemara med höga poäng på utställning… Han har dessutom fått många lovord av tränare. Tyvärr är han nu mera t- märkt… Men, men det här är några utav dom fördomarna som har kännts hårdast….
- Men herre gud.. Den där kan väl inte vara en connemara, han ser ut som en ardenner!
- Hur ska han kunna ta sig över ett hinder…
- Hallå hästen kommer väl dö snart…
- Hur ska hon kunna rida den där….Fast det är klart dom är väl lika feta!
Det stod oxå en connemara där då, han såg ut som en korsning mellan connemara och arab! Den tycker dom är mera ras typisk! När han har fått så pass höga utställnings poäng som hingst !
#18 står det inte i bibeln el nånstans att
förlåt dom för vade de gör, ty de förstår inte bättre….
dom visste nog inte HUR en connemara SKA se ut…
#19 Aaa men det är synd när folk har fördomar!
jo, det tycker jag med… jag har en arab-hatare i stallet… det är inget kul

Det är bara och ge gärnet och visa dem.
Jag har också mött det från att ha haft 170 cm halvblod och träna/tävla till att ha små hästar och så nu när jag kommer md Astra min knabstrupper men gissa vad de blir tysta och fjäskiga när de ser henne gå.
Mvh Linda
nu dyker jag upp lite efter…
ha, men det är rätt roligt, jag har aldrig tänkt på det såhär!
jag har aldrig råkat ut för något som ni berättar om, den enda kommentaren jag i mitt liv fått var nått i stil med "ååh, inte ett varmblod…" och jag förstog inte varför.
det märks verkligen vilken instängd värld jag lever i…
men i min värld, så tycker jag om alla hästar, fast mest om dom med kraftiga ben..för jag känner mig alltid för stor och tung på en med smala..fast det kanske är en fördom med…haha
det finns en sann mening…
ALLA RASER ÄR BRA PÅ SITT SÄTT OCH DE ÄNDAMÅL DE ÄR AVLADE FÖR….. så tycker jag iallafall, sen kan man inte älska alla, men det gäller att se till INDIVIDEN !
Jag tycker det är konstigt att det finns så mycket "anti" människor inom hästvärlden. Har en kompis som tävlade en varmblodskille. Hon upplevde det väldigt rasistiskt på tävlingar men vann det gjorde hon över de "rätta" ekipagen.
På ridskolan jag gick på fanns en fjording som var urkul att rida. Lagom hög, pigg samtidigt som man kände sig trygg på honom, och han älskade att hoppa. Och gjorde det BRA!
ja, det är faktiskt tråkigt. att folk inte kan se till individen…
fast en del är ju rasistiska när det gäller människor med tyvärr

Oj vilken gamal tråd du puttat upp…
#27 Hoppas det var längesen den blev intypad, för det där var "rätt" långt ifrån en rastypisk tinker i mina ögon…
hm, tänkte samma tanke som du slo.
kanske korsning ?
Ja det kan det också vara… Den är varken kvadratisk, högställd, grov eller med mycket behåring.
#27 Jag har sett er IRL på tävlingar och skulle faktiskt inte kalla din häst för grov. Utan din häst är som min, rätt så normal…
ja slo, du har ju så rätt så :)

jag blir jätteledsen när jag hör hur man trycker ner olika raser och säger den och den och den är ful men däremot den och den är jättesnygg och söt…. "kolla den fule f*n" som står bredvid den jättesöta lilla hästflickan"………
…….och att den är dålig och klarar ingentiing mot vad den hästen där klarar av…. ALLA hästar är ju framavlade för att klara olika saker olika bra och mitt hjärta värker fruktansvärt när jag hör nervärderande om djur i helhet!!! ALLA djur har i mina ögon lika stort värde och är lika duktiga och goa på sitt EGNA LILLA VIS…precis som vi människor!! Hästar är oxå individer med känslor och kan inte hjälpa om de är fula eller söta…… ALLA är lika mkt värda!!!! Från fallabellaponnyn upp till största shiren…. hatar rasism….

här har vi en Panter-Fjording :D
jag blir jätte tråkigt bemött på tävlingar.. "åh fyy ska en fjording vara med" "guh dom kan verkligen inte hoppa.. fattar itne ens att hon vågar visa sig" men dom brukar tystna när man är inne på framhoppningen.
Jag har hoppat bana på 1.30 med maxade oxrar på henne
det är lite coolt.
första bilden, från igår, KM.et, kom 3.a :D

#36 0ch 37.. fantastiskt fin fjording! Verkligen läcker!
På tävlingen i vänersbrg så fanns det en nordsvensk….. vet itne hur det gick för dom men ma nsåg ju att den inte var önskad av de som red sina halvblodshästar….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#38, tack :D..jo hon är en riktig pärla min tjej (L)
#0 Samma gäller det för kbltravarna.
Stallgubben i ett av stallen jag har stått i (Surmulen) tyckte bara att hbl dög, och de med bra stam. Andra hästraser och hbl med "dålig stam" var det bara skit med.
Han ville ej tro på att Lyrik (min kbltravargubbe) både har tävlat 1.20-hoppning och vunnit en LAdressyr (visserligen bara träningstävling men ändå bra poäng)…
Och hästar som var 15+, skulle man bara slakta och köpa ny…