bronkit???
hur låter det när en häst har bronkit?hostar hästen?andas den konstigt?tungt?vad finns det mer för lugnsjukdomar hos häst?
Det finns även bla COPD (kvickdrag). Ett typisk kännetecken för bronkit är tung utandning och hög andningsfrekvens, hästen har under kort tid tappat mkt kondition mm…
jag läste lite snabbt på google.men finns det nån här som har nån häst med nån lungsjukdom som kan berätta lite mer?
Min häst har ju kronisk bronkit. Det är svårpt att berätta så här på rak arm men om du ställer lite mera specifika frågor är det lättare :)
ahahah jo det är klart.är det bara tungt för hästen att andas eller låter det nåt?att det tjuter i halsen?eller nått gurglande ljud?svårt att ställa frågor med men..endel hästar har ju även hosta.
Hon har jobbigt att andas, hög andningsfrekvens och en massa andra sympton.

Min häst hade kvickdrag.
Hon tungt att andas, det pep när hon gjorde det. Pga av svårgheter att andas, andades hon med bukmusklerna så att säga. Hon använde dem då hon andades vilket ledde till att hon fick större bukmuskler, kvickdragsfåran.
Ibland rosslade det när hon andades men det berodde inte på sjukdomen i sig utan hon var helt enkelt förklyd, hon hade en infektion i kroppen under den tiden som vi fick reda på via blodprov.
måste man åka in till vet station för att kolla allt detta eller kan dom komma ut till en?min dam beter sig konstigt så nu är det väl snart dax att kolla upp henne.men jag kan liksom inte lasta henne och åka in till vet då den andre token garanterat slår ut stallväggarna…..

Veterinären kan komma ut och lyssna på lungorna och ta blodprov. Då får borde det komma fram vad hästen lider av.
Hur tycker du din häst andas nu då? Andas hon med buken?
Hur andas hästen efter att den har fått jobba?
hon är sällskapshäst bara så hon blir ju aldrig ansträngd.men vissa dagar mår hon helt fantastiskt.och ibland så andas hon tungt och endel andetag är väldigt långdragna.och det rosslar lite i halsen.jag försöker att undvika damm så mycket som möjligt för jag vet att hon blir ju sämre då.

Okej, det låter som bronkit. Vad har hon ätit, vistas de dagarna hon har andats sämre? Har hon hostat tidigare?
KAn ju vara att hon haft dammhosta som utvecklat till bronkit. Skulle genast ta ut veterinär och åtgärda det hela innan du har en kvicksdrags häst på nacken. Då är det mycket svårare att åtgärda det och tillstådet blivit kroniskt. Dessutom kan det bli dyrt

Sen får du absolut inte ge hö eller låta henne vistas i en dammig miljö, utan hon bör äta hösilage och vara ute länge, lösdrift är ju det bästa för en sådan häst. På det viset kan du undvika att tillståndet blir kroniskt.
Hur länge har hon andas såhär?
hon hostade 1 dag i vintras när det var kallt.annars har hon aldrig hostat.hos mig får hon bara hö och det blötlägger jag oftast till henne.ibland har jag kommit ut till hagen och hon har andats värre.men det beror helt på väder också.

Hm, min häst som hade kvickdrag fick tyngre att andas då det var kallt ute och alltså torrt i luften.
Att blötlägga höet hjälper inte alltid, mögelsporerna finns kvar. (Nu borde jag ha min bok igen för jag märker at jag glömt massor.) Skulle jag vara du skulle jag byta fodret, det beror antagligen på höet att hon andas tungt.
jag har skickat pm till dig sussi

Ok!

min c-ponny har allergisk bronkit. han är spor-allergiker så han måste äta hösilage eller blött hö. han har dock ätit torrt hö hela hösten så frågan är hur känslig han egentligen är…
när han hostade så var det bara liiite liiite, jag hörde han knappt en enda gång, däremot kunde det ligga vita slemklumpar i stallgången utanför hans box på morgnarna. han fungerar som en helt normal häst, dock tror jag inte han skulle klara att stå på halm en hel vinter.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
tack för alla era svar!blev ju lite klokare iallafall