gödselmaskar
undrar om det är någon av er som har erfarenhet av gödselmaskar?
hade jag haft en gödselplatta så hade jag nog köpt ett gäng sådana hära för att prova och se om högen verkligen minskar.
nu har jag ju tyvärr en släp som måste tömmas med jämna mellanrum.
häftigt ändå…. :D
hade velat testa.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Inte värt det för mig. 300 kr för varje antal hästar. Det blir 1500 kr precis det jag betalar varje år för att bli av med gödslet.
Han ska ha 1500-2000 kr beroende på hur mycket det är.

#2 det är en engångs kosnad, sen tar du undan maskar innan dom hämtar gödsel nästa gång.
Jag, funderar på att köpa en dos som kan få, föröka sig, man behöver ju inte ha full effekt första året 

frågan är om de verkar bäst på halm eller var de funkar bäst?
lorita, skaffar du dig sådana så får du gärna berätta hur det går med dem!
lite små läskigt när man ska "plocka ur dem" hur sjutton ska man hitta alla??

Vad praktiskt! Sånadär maskar skulle jag kunna tänka mig att köpa om jag hade en platta som inte tömms så ofta.
MEn det undrar jag också, hur plockar man bort dem sedan och fryser de inte på vintern?

#5 man gräver bort gödsel (med mask) och lägger det i en eller flera tunnor och sen kan man frakta bort resten.
Jo jag kommer nog köpa då jag funderat länge på detta men inte hittat någon återförsäljare……sen kan ni få köpa mask av mig 
Hmm… Nja, tror inte det är nåt för min stallägare. Han gödslar egna åkrarna med dyngstacken, och lägga ut 6000kr för att få mindre att sprida ut tror jag inte är speciellt lockande :P

Lite jobbigt att gå och gräva efter masken varje gång bonden ska komma och tömma resterande. Tror nog inte heller att masken har så mycket nytta av vår gödselhög. Vi har så mycket halm. Mer halm än bajs ju. Dom dör nog av hungern.
Haha dom fryser ju inte det är ju alltid varmt i gödselhög. Har du aldrig grävt i en sådan på vintern? Mössen gillar ju att bo i en gödselhög vintertid. Rena rama sommarvärmen inuti ju.

#9 Nej, jag har aldrig grävt i en gödselhög på vintern ;)
Varför är där varmt då? Tänker att det ju är så fuktigt att allt sku frysa.
#10 Därför att gödseln "bränner". Det är någon kemisk process som jag inte minns i huvudet ;)

#11 Jaha, tänkte att den bara gör det på sommaren när solen värmer på högen. Jaja, igen har jag lärt mig något nytt :)
När växtdelar och kompost bryts ner bildas det värme, en kemisk reaktion precis som slo säger.
Värmen genererar i sin tur att det blir gynnsamt för bakterier att slå sig ner i gödslet, även maskar, skalbaggar och andra små varelser trivs i värmen som uppstår, och alla hjälper de till att bryta ner växtdelarna och restprodukterna från våra djur. De både bor, sover och skiter på samma ställe.
Värmen får också växtdelarna att förmultna och ofta ser man på vinterna att det ångar om gödselstackar även när det itne har lagts på fräsk skit….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Ja, det ligger något i det där. Borde jag ju ha fatta 
Kompostmask käkar allt som är organiskt, dvs även halm och döda djur t ex. Man behöver inte få med så många när man tar undan från en "gammal" stack utan det finns fullt med ägg i materialet där som kläcks till nya maskar som fortsätter att föröka sig när de hamnar i en ny stack! Det de gör är att bearbeta gödsel och annat så att det är mer jord i stacken än en stack utan mask. Det är en nerbrytning som sker när stack utan mask blir strödd på fälten men den sker mycket långsammare än om det redan är "påbörjat" i en stack med mask! Så det blir inte mindre material i den utan det blir bara i en annan form så att säga! Har kört med mask i stacken i flera år och visst sjunker den ihop fortare och det blir jättefin jord av det. Ett tips för att kunna ta upp masken smidigt är att lägga en bit svart sopsäck någonstans på stacken (det måste vara ner en bit, inte uppe över lite halm) och dagen efter när man lyfter på den så finns det massor av mask snyggt samlat under den!