Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 869 ggr
[Hästhoven]
0

Svara på frågorna

Hej, har några frågor som jag vill ha svar på. Tack ❤️

1. Ange tre faktorer som kan påverka hovars tillväxt

2. Vad kan hända om hornet i hoven blir för torrt?

3. Vad innebär det om en häst fått en rand i hornet (som är parallell med kronranden) d.v.s varför uppstår ränder som blir synliga på hovväggen?

4.  Varför bör man korrigera hästars benställningar före ett års ålder? 

Hittar inga bra svar på internet, så gör ett försök här för att se om det finns något duktiga hästfolk som kan svara på dessa frågor. 🌺

[postmortum91]
0

Ska bli kul att svara på, jag som inte kan ett dyft om hästar, vet bara vad som är bak eller fram. Jag gissar alltså hej vilt.

1. a) Hur ofta du slipar ner hovarna/klipper dem.
    b) Vilket hästfoder du ger.
    c) Vilket underlag du har i hagen påverkar också.

2. Det spricker, vilket gör väldigt ont på hästen, då måste man ringa veterinären som kommer och tillför någon salva som är anpassad till torra hovar.

3. Hästen har brist på kalk i kroppen, hornet vittrar sakta men säkert sönder och skivar sig i lager, inte bra alltså.

4. Så att hästen inte får ont i ryggen som äldre, hästen kan ju ha ett ben som är längre än de andra 3 vilket leder till sne rygg. Detta är alltså en C-rygg, vilket man inte ska avla på. Så länge benet inte är längre än 2 cm längre än de befintliga så är det okej att avla vidare på.

Hoppas jag hade något rätt :P

kvekki
0

1. Näringstillgång/näringsupptag? (mina hästars hovar växer mer på sommaren än på vintern, säkert beroende på gräset) 3. Något har påverkat hästen? T.ex. Foderbyte? Fång ger kraftig rand men man kan få små ränder bara av t.ex att gräset börjar komma på våren. 4. Kanske för att bentillväxtzonerna (eller vad de kan tänkas heta) inte slutit sig innan? Högst ovetenskapliga svar… ;-)