Sorg
Det är med sorg i hjärtat jag måste meddela att lille Obelix är död, vet ej vad som hänt, i gårkväll när jag tittade till honom var han jättepigg, diade och hade bajsat???????
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Nej, men gud vad tråkigt. Stackars föl och mamma sto och er. Beklagar verkligen.

Nej men åhh….så sorgligt….var han ditt senaste tillskott ?
Usch…hur tar mamma häst det stackarn ?
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Var det den lilla som du visade i går kväll?

men gud stackars Er!!

åååh neeej, så hemskt ! tänker på er och mammahäst..

Brukar man obducera så små för att få fram dödsorsaken när den som nu när den är oklar ?

# 7 Nej
vad tråkigt att höra, var det den lilla söta shettisen som du visade på kort?

Åhh vad tråkigt…Vet inte riktigt vad jag ska skriva men..tänker på er och stackars mammahäst..
Har er i mina tankar/Vänligen/Linda
är det föl nr 2 som du förlorat nu? stackars er!
Fy, det är alltid lika sorgligt när sådant händer. Fruktansvärt kan tyckas. Varför ett nytt liv ska släckas så fort.

men gud. stackars mammsi häst…

Usch vad tråkigt. Men du kan väl ringa till föreningen som förmedlar fölston / föl….. Det kanske är någon annan liten som har förlorat sin mamma och som behöver det!
oh så hemskt! vet inte vad jag ska säga! Stor kram till dig Bebbe.

Beklagar sorgen Bebbe.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tack tack för ert varma stöd, känns gott

Usch, vad hemskt och tråkigt! Vi tänker på dig o mamma sto…

Vad säger veterinären, det är ju tragiskt som en ansvarsskenade uppfödare så vill man ju till varje pris veta varför. Det måste vara hemskt, man blir ju alldeles förtvivlad, alla förberedelser med vaccineringar och ultraljud också detta. Vad sa veterinären, vad var det som var orsaken, jag förstår att du är förtvivlad och orolig för övriga föl.
Jag gråter en skvätt med dig 

Han hade blivit sparkad i huvudet, antagligen råkat komma emellan när mamma skulle beskydda.

Ja, det är verkligen grymt. Det är ju sånt som händer när man släpper dom till flocken. Stona är ju mest rädda om sina föl i början innan dom har fått den riktiga kontakten. Sedan vet stoet att fölet springer med efter ca 5-7 dagar.

#20 Åh huga vilket missöde för den stackars lille 

Ja, stackars föl
och stackars mamma häst
stackars dig
tur i oturen, att det inte var någon förkylning eller liknade. Det är ju så svårt att veta när dom är mogna för att gå med övriga flocken.

Det är inte så svårt. Väntar man ca 5-7 dagar så kan man sätta ihop dom. Eftersom det tar ett par dagar för föl och sto att lära känna varandra. Det finns ju även ston som stjäl andras föl. Då dör ju fölet också eftersom det andra stoet inte har någon mjölk.

Hur gammal blev han? Jo, men om man ska vänta fem dagar eller sju dagar, ibland kan dom ju vara mindre mogna än vad dom egentligen är gamla. Om mamman är ranglåg så är det ju jobbigare för henne

Eftersom det tar så lång tid för dom att känna igen varandra så ska man inte sätta ihop dom med andra. Fölet är så känsligt. En liten spark eller vad som helst så dör dom. Om stoet är ranglåg så skulle jag inte ens sätta ihop dom förrens ännu senare. Finns ingen anledning att ha bråttom med detta. Man ska väl tänka på djurens bästa i första hand.

#26 Överens är vi 

Oj då! Kors i taket…….
oh kära nån så tragiskt!

usch ja.. :/

Nu är det så att han föddes i flocken och då brukar det inte vara något problem.

Bebbe! Detta är inte riktat åt dig bara utan jag pratar i allmänhet. Men en sak är säker iaf att om jag hade en flock med hästar så skulle jag iaf ta bort stoet innan det fölar. För som sagt dom måste få vara ensamna för att lära känna varandra. Sedan är det ju så att fölen är så chanslösa om någon häst sparkar eller rent av skuffar omkull dom. Det tar ju något/några dygn tex innan dom har bra balans och så.
Jag tex, när jag ägde Soya och hon skulle föla så var det bara hon hemma. Dom andra hade jag t o m skicka iväg på bete en bit härifrån. Hon fick ha en egen hage med ingång till stor box inne i logen där hon kunde lägga sig när hon ville eller äta av höet fast det var gräs i hagen. Hon var helt lugn fast ingen annan häst var hemma. När ett sto ska föla så går dom liksom in i sig själva och vill ha lugn och ro. Det är ju tex därför som ston fölar nattetid i sin ensamhet.
Jag väntade en hel vecka med att ta hem dom andra hästarna. Och då när vi släppte ihop föl och sto med flocken så var det inga problem. Soya visste att fölet följde henne osv..

men vänta nu här lite. en häst är ett flockdjur. ingen har väl tagit bort sto/föl från flocken i alla århundranden som hästen levt fri?
vad är det för skillnad nu när hästen är doministiserad (stavningen?)?
det kan vara farligt att vara för försiktig oxå. och det gäller inte bara hästar utan även människor.
Lisette, jag tror det har att göra med att när hästarna var vilda så hade dom mycket mer yta att röra sig på… = Mer plats för mamma häst att dra sig undan när det är dags. Jag har ingen koll alls på hur det funkar, har aldrig "varit med föl"… Men det var bara en tanke som slog mig.

Visst är det så. Men hur många föl dog inte då. NÄr dom var vilda alltså. Nu avlar man ju för att få ett föl och då vill man ju helst att det ska gå bra eller hur?! Och som slo säger, det var stora ytor och jag lovar dig att då gick stoet undan för att föla bl a.

Det är inte meningen att strö salt i såret på bebbe. Men jag vill att alla som ska få föl ska tänka sig för till nästa gång. Alla alltså. Jag känner ingen som låter sina ston föla i flocken. Oavsett hur många hästar dom har. Ett sto måste få ha lugn och ro med sitt föl dom första dygnen.

jo det är klart att stoet gick undan, men sedan var hon ändå med i gemenskapen i flocken igen eftersom flocken erbjuder skydd..
ja jag vet inte heler, jag har heller aldrig varit med föl. men jag tycker inte det borde vara ngn större skillnad. beroende på hur stor plats hästarna har då vill säga.

Ja, i det här fallet så mycket skydd att dom gick för nära fölet. Tyckte du att det var ok eller? Fölet blev alltså sparkad och dog för den sakens skull.
Nej men flickor små, sluta bråka på varann
Det finns, som sagt, delade åsikter till tusen inom hästsporten…

Håller med dig. Ville bara skriva till dom som ev ska få föl. Att det är ju bättre att ta det säkra före det osäkra.

# 38 ja det är väl klart det är ok gejsa? nej givetvis inte! varför ska du alltid missförstå vad man skriver till dig?

Vad har jag missförstått nu???

Och varför skriver du alltid? Är det mer som jag har missförstått ang dig eller?

jo det är klart att stoet gick undan, men sedan var hon ändå med i gemenskapen i flocken igen eftersom flocken erbjuder skydd..
skrev jag och det handlade om den vilda flocken inte om obelix som blev sparkad. det va det som du missuppfattade.

det är ofta du missförstår ja. men det är inget vi behöver ta här. 

Ja, det är ju inte lätt att se mellan raderna. Jag läser bara vad jag ser. Men vad menade du med Alltid ordet då. Kan du precisera dig. Tycker du att jag alltid missförstår vad du skriver?

Och jag är ju fortfarande och surrar om när hästarna var fria. Då var det inte många föl som blev över 1 år.

# 46 som jag skrev, vi behöver inte ta det här och absolut inte nu för jag borde sova för flera timmar sedan.
men alltid var kanske ett för häftigt ord, kanske skulle jag skrivit oftast istället? det är inte alltid du missuppfattar, men väldigt ofta. bra så?

# 47 blev dom inte? varför då? berodde det på jakt eller? vilka hästar pratar vi om?
för säkerhetsskull skriver vi vildhästar hädanefter ;)

Jag menade att när vildhästarna var fria ute i naturen så dog oftast fölen av olika orsaker. Men ändå vill folk envisas med att få fölen bland flocken fast dom inte är vilda längre. Och då kan det gå så där. Därför tycker jag att man ska ta det säkra före det osäkra när dom ska föla så slipper man bli ledsen.
Sedan är det ju kul att få sånt där slängt i ansiktet utan att du förklarar dig. När jag sedan frågar så ändrar du till oftast i stället. Hur kul är det tror du. Vill gärna veta vad mer som vi inte har förstått när vi två har skrivit till varandra.

Du kan ju mejla till mig och berätta om du orkar.

nu har jag skrivit ett litet pm till dig.
sov gott allihopa

japp har både läst och svarat dig. natti natti

Jag brukar låta mina föla i Brandenburg, det är en liten slänt där också kan man se hela hemifrån. Idet vilda bruka stoet lämna flocken och vara själv ett tag och jag vill att mina hästar trots staket ska få leva så naturligt som möjligt så dom får vara ensamma i Brandenburg första veckan och den veckan utnyttjar även jag till att knyta an till fölet. Öva att ta på och av grimmor och klappa på hela fölet och så. För det är ju trots allt så att fölet även ska lotsat in och bli ett mänskligt husdjur.
Alla föl utom tvillingarna är födda på exakt samma plats, en liten nedförsslänt och jag har hört att stoet tar hjälp av tyngdlagen och väljer om hon kan föla i en nedförsbacke. I år ska vi låna ut Brandenburg till ett annat sto som ska få föla där, det fölet är satt till i dag men hon visade inga täcken på fölning i går kväll. Kompisarna står i en annan hage, nära så dom har kontakt ändå.

Mina hästar har alltid fölat ihop med flocken och det har aldrig hänt att något föl har kommit i klämm, men så har dom oxå stora hagar, vad det gäller balansen så kan jag sära att när Obelix var ca 3 timmar klarade jag inte av att springa ifatt honom när jag skulle ställa in honom och mamman i en box, han sprang fort som f-n med de övriga i flocken, lyckades till sist locka honom till mig.
hemskt ledsen för din och ditt stos förlust Bebbe…*stor tröstekram*
vårt sto ska tydligen alltid ha fölat med flocken.. hon går idag ihop med sin dotter(4 år) om jag särar på dem så blir mammahäst hemskt orolig och står och väver… vet inte riktigt hur jag ska kunna sära på dem*suck*