Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 1149 ggr
Love Lejonhuvadekaniner
0

Mår dem bra?

Hej! Jag undrar om en shettis och islandshäst kan gå tillsammans? Mår dem bra utav det? Eller ska man ha så dem är i samma storlek?

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

JoannaLi
0

Storleken spelar ingen roll för sällskapet :) (Så, ja, en isis och en shettis kan ha det jättebra tillsammans, så länge individerna går ihop.)

Fridaaaa
0

Raser ihop spelar ingen roll. Så länge de trivs tillsammans :)
Svärmor har två shettisar och två travare tillsammans, superbra kompisar :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RC1393]
0

Såg en studie där man såg att hästar i regel fungerar bättre i flock där åldrar och storlekar var blandade. Tror det stod om det i en artikel i Hippson men jag minns inte säkert. 

Trivs hästarna ihop så är det bara att köra! Har hästar som är 150, 140 och 120 cm höga ihop. Den minsta är kär i mellanhästen😉 Ett mer omaka par finns hos en bekant, en ca 170-180 cm hög häst tillsammans med ett par shettisar. Varför? De andra storhästarna var dumma med honom.

Gronstedt
0

Det är bra om de har någorlunda lika näringsbehov, det kan bli marigt om en är svårfödd och en är av den där sorten som blir tjock av att gå förbi en höbal. Då kan man behöva trixa en del med hagtider och utfodring. 

Men islänningar och shettisar är väl ofta ganska lättfödda båda?

Love Lejonhuvadekaniner
0

För har en ensam isis efter som kompisen ska säljas och har körts iväg på försäljning för vi hade en som hyrde och dem gick tillsammans så vi tänkte skaffa en sällskaps ponny och man kan göra lite roliga saker med som trick osv:)

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Stallmima
0

Bara hästarna passar ihop och blir kompisar ser inte jag några problem

[Hästhoven]
0

Storleken är inte det viktigaste, utan en stor häst kan må lika bra, kanske till & med bättre med en mindre häst/ponny.

Atinob
0

Min shetlandsponny flyttade i fredags för tillfället till våran granne när vi ska utomlands. Där ska hon stå i 10 dagar med två islandshästar och 1 New Forrest som alla är dubbelt så stora. Fösta gången i ihopsläppet blev hon bästis med islänningen dagge!:D