Betfor
Ni som ger betfor till er häst hur mycket får han/hon per dag?
Hmm jag ger ju ca 10ponnysar (2 russ 8shettisar).. Till dom så blandar vi i en hel hink! ända upp till kanten och då portionerar vi ut till alla dom :) ibland blir de mer och ibland mindre olika
en liter torr betfor(som jag självklart blöter upp innan server-ing ;-D) till min varmblodsvalack på 150cm
Lyrik får 1 liter betfor (torr mängd) på kvällen. Inget på morgonen eftersom han har bråttom ut, bara havre där. Kbltravare 158 cm

Ca 0,5 liter…

Eli får 4dl(trorr som självklarts blöts upp)delat på morgon och kväll för att blanda ut vitlök och b-vitamin o krafften.

Varje dag får Peppe och Casa 3dl betfor var (mätt torrt).

Min får 1 dl torr mängd varje dag
glömde ju skriva att han får en liter morgon o kväll!
Yrla får ca 3-4 dl (torr mängd) betfor morgon och kväll… Eneldo får drygt 2 dl betfor morgon och kväll.
Någon som vet vad som egentligen rekommenderas som daglig giva för "fritidshästar"? Har nämligen inte läst på säcken, då det inte är jag som köper in fodret.

Denna gång blev vi tvungen att köpa den "vanliga" betforen o då får de 6 dl torrt räknat. I vanliga fall köper vi den pelleterade o då får de 3 dl var.

Aha vilken tur :P Jag som trodde jag gav min häst för mycket då dom andra som har häst i stallet ger knappt 1dl torrt och jag ger 3dl asså innan det blöts upp!

glömmer alltid hur många delar vatten man ska blanda per del betfor….alla hästar i stallet(12st, till vintern 16) får betfor och varje morgon och kväll blöter man nytt betfor i en mineralhink. denna sommaren fungerade det bra men när det är riktigt varmt får man blöta till kvällen på em istället. vi blöter iaf minst 4 liter torr betfor/tillfälle, roger får 1 liter blött/dag.
2 nävar/ per dag får min pålla, för att få i sig medicinerna..
Tessa, Ett rekommenderat hälsotillskott är 0.3-0.5 kg för en stor häst… Enligt min säck..

5 dl ;) mätt i torr då
Mandysan: Tack för svaret men hmm, här snackas det ju dl och liter - är det någon som vet vad 0.3-0.5 kg blir i dl-mått mätt? =)
Annars får man väl dra med hushållsvågen till stallet igen…. glömmer det bara så lätt, men kan ju vara kul att veta om man ger rimlig mängd =)
Hmm.. Jag mätte för ett tag sen och har för mig att 2 dl = 100g.. Men jag är absolut inte säker, jag har en våg ute i stallet så jag kan väga imorrn om du vill =)

jag hörde med en i stallet idag och hon hade fått lärt sig på en foderkurs att man inte ska ge mer än 0,2kg betfor per 100kg typ. har för mig att han sa så iaf..:S
#17 Det kan faktiskt stämma.. För det innebär att min häst max skulle ha 200x5= 1000g=1 kg, max alltså..

Vi blöter 9 skopor varje dag till 21 hästar, dom flesta får en krafftskopa var men några får inget o vissa lite

men är det uppblött då?? d tänkte jag inte på att fråga?
Hur kommer det sig att hästar inte får hål i tänderna av socker (Betfor och melass)?
jag kan inte ge mina betfor då dom blir såååå heta..synd för dom älskar det ju och jag har en halv säck ståendes…
jag ger mina 2dl var för smakens skull och för att betforen ska ta slut.
0,1 kg torr betfor är ca 3-3.5 dl har jag för mig

En liten sidofråga; Varför ger man betfor? VAd är det bra för?

jag ger det för att det är bra för magen..det ska tydligen hålla den i "trim" plus för att blanda ut vitamineran med.

Jag ger bara lite betfor för att det ska smaka gott i krubban. Gobban får inte äta torrt kraftfoder (dammallergisk). Så han får högst 2 dl (torrt som blir mycket med extra mycket vatten i det). Betfor ska man ju eg ge på morgonen i stället för på kvällen som många ger. För betfor är ju snabb energi. Som går bort efter några timmar. Varför ge betfor när dom ska in och sova? Jag ger också på kvällen men det är ju så lite så det märks nog inte ens för honom. Tänker mer på dom som ger ½ - 1 liter per dag på en och samma gång och då på kvällen.
Det där med att helst ge på morgonen har jag faktiskt inte tänkt på… men är det inte bra med lite snabb energi på kvällen, efter ett pass? I övrigt borde det ju vara rimligt att ge den typen av energi på morgon hellre än kväll, då pållarna ju gärna varvar ner inför natten…
Hur energirikt är egentligen betfor, yttrar det sig ofta i form av pigghet? Ger det ju mest till pållarna för att det är gott, bra för magen samt gör kraften lite blött och inte snustorr.

min sköthäst får typ i 1½ liter blötlagd betfor perdag

eller jag skrev fel XD blir väl nästan två liter per dag XD

Japp äter 4 dl torr mängd betfor per dag..

min häst får 7 dl befor per dag