Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4280 ggr
[Hästhoven]
2

Inköpslista (skaffa häst)

Hej! 🙂

Vad bör man köpa i första hand när man skaffar sin första häst? 

Har tänkt göra en liten inköpslista & köpa in det allra nödvändigaste nu & sedan får vi väl helt enkelt se om det tillkommer mer grejer att införskaffa senare när hästen väl är hemma. 

Sedan tänkte vi skaffa en första-hjälpen väska, vad bör man ha i denna? Vet vissa grejer men kan ha glömt något. 

Passar grimmorna i storlek ponny till minishettis från Biltema? eller finns det något annat ställe förutom hööks & granngården som säljer utrustning i "mini" storlek?

Tack snälla ni 🌺

Stallmima
0

Vänta med att köpa det storleksmässiga när du vet vad hästen/ponnyn drar för storlek. Sen finns det annat som passar alla som du nämner sjukvårdssaker tex. Spara pengar tills du vet. Lycka till!   🌺

smellcaramell
0

Jag tycker det är bra att ha en "akutväska" hemma med typ kompresser och lindor, men sedan tycker jag det är onödigt att köpa saker med bäst före datum innan hästen blivit sjuk eller behöver det eftersom att man då bara får slänga, men då kan jag alltid åka in till apotek/hästaffär och köpa det inom max 2 dygn om det är typ julhelg, max ett dygn om det inte är speciella röda dagar så butikerna har stängt.

Sedan håller jag med #1 om att det är onödigt att köpa saker med olika storlekar innan du vet vad som passar, en repgrimma och en grimskaft är bra att ha eftersom att repgrimman lätt kan anpassas till rätt storlek, sedan kan man köpa allt annat så som höpåsar, hönät, vattenhinkar, rykttillbehör, stigbyglar och stigläder och liknande som man inte behöver veta hästens storlek för att köpa, sedan sparar man pengar som räcker till att köpa resten när hästen kommit hem(grimma, träns, sadel, sadelgjord, eventuella täcken och liknande). Något man dock kan köpa innan hästen kommit är tillbehör till typ tömkörning, tömmar, gjord och så, då kan man aktivera hästen genom tömkörning när den kommer hem tills man köpt mer utrustning, oftast tar det ju ett tag innan man får tag på sadel och liknande som passar :)

KultomtensFlicka
0

Ingår sadel och träns? Schabrak? Benskydd?

Saltsten, fodertunna, hönät, vattenhink mm skulle vara bra.

[Hästhoven]
0

Har tänkt köpa:

• Hinkar. 
  • Fodertunna med lock.
  • Ikea-påsar för morgon,lunch & middagshöet. 
  • Ryktgrejer & hovkrats. 
  • Longerlina. 
  • Extra grimma & 1-2 st grimmskaft. 
  • Saltsten, ev, saltstenshållare om det inte finns på stallplatsen. 
  • Förstahjälpen-kitt. 
  • Rockard- förhoppningsvis att vi köper den samtidigt som vi hämtar hästen med transporten. 

Vi får med selar, träns, täcken, grimma & annat som tillhör hästen.

Love Lejonhuvadekaniner
0

Något slags täcke kanske:)

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Love Lejonhuvadekaniner
0

Något slags täcke kanske:)

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Tiktak697
0

De första är en sjukvårds låda med allt viktigt i Och sedan vatten hinkar foder hinkar kanske du inte ens kommer behöva. Men Hö påsar sltsten krubba . Borstar och sådant tills IG själv kanske . Resten kan du nog vårt mes tills du fårr hem hösten och bet dess storlekar

Mvh Tiktak