Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterbilderfilmer
Läst 1562 ggr
Snuttan2
0

bilder på min älg

vi är jätte snygga Oskyldig

Att tänka på: hon har kvar en del snedhet i höften = kan inte gå helt rakt och har mkt mkt svårt för att göra en korrekt stretchning framåt-nedåt då det skulle bli ojämnt egenom kroppen. = enda kraven hon har här är takt, tempo, mönster/övningar vi gör och att försöka ta stöd/komma fram till bettet, vilket jag inte är säker på om det egentligen går då hon kanske har hakar i underkäcken. Men men, vi måste sätta lite muskler, så vi gör bäst vi kan ;)

Skritt med försök till att sänka sig i formen, vilket hon inte klarar av eftersom hon inte kommer ärligt i länden och trillar därför in å blir krullirull…. 

Trav, se sned bak 

Flyttar (ojämnt…) till höger 

Jag tror vi gör en vändning/svängning här.

lisette
0

hur stor är hon eg? hon ser ju enorm ut på sista bilden…

eller, hur liten är du? =)

jn84
0

Tänkte precis samma sak som lisette! Han ser ju ut att vara över 2 meter! :O

Snuttan2
0

hon är ca 165-170, alltså normal-stort halvblod… Jag har ingen koll på hur lång jag är, men jag är inte särskilt stor :P Om vi säger så, det står att jag är lite under 1 å 70 på mitt pass å det stämmer iallafall Inte särskilt bra Oskyldig

jn84
0

Det är nog bara en skum vinkel. För på de andra bilderna ser det "normalt" ut.

Himla fin häst! Jag brukar också försöka tömköra (antar att det är vad det kallas?) men det går alltid åt skogen när jag trasslar in mig i tömmarna..

Sussi
0

Ni ser fina ut :)

Kan inte uttala mig om övrig "teknik". Har själv aldrig tömkört.

Vems är hästen?

Snuttan2
0

Jag tömkör egentligen inte :P
Utan vi arbetar på lång töm om man ska vara petig ;)

Båda är olika sätt att jobba hästen på två tömmar ifrån marken, men det skiljer sig en del i hur man gör saker. SRS är bra exempel på arbete på lång töm :)

Hästen är min.

[Blandiz]
0

Jätte fin häst måste jag få säga. Och ni ser ut att passa varandra väldigt bra. Men då eftersom jag är väldigt liten så måste jag be snällt om hur lång du är. Oskyldig

Snuttan2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har en bild bakifrån där jag ser större ut eller pålla mindre?

jn84
0

#8 Den bilden speglar nog verkligheten bättre.

linasvovvar
0

Gud va snygg hon har blivit. Bra jobbat Snuttan !!!

Cavello
0

Fint det ser ut! Jag lyckas alltid trassla in mig i tömmarna när jaga ska tömköra men har inte gjort det så många gånger.

Sussi
0

#6 Gah, jag blir så bortråddad, jaja, tömkörkning kommer jag att kalla det iaf ;) Tror jag måste införskaffa mig en bok om området…

Hm, jag har nog missat något här, hur länge har du ägt den?

Sotis
0

Vilken vacker häst!:)

Lindbygarden
0

hon är fin din pålla!! ska bli spännande att följa er!

emsems
0

känner inte till att du har häst.. berätta om den!

Snuttan2
0

Sussi, är du intresserad utav mer arbete på lång tygel än tömkörning kan jag rekommendera "Schooling horses in hand" utav Richard Hinrichs.
Där tas det upp mkt bra ifrån longering, första inskolningen vid hand/tränsvänjning upp till de högre skolorna och arbete både på longen, vid hand och på töm. Vad jag gillar bäst med den är att i varje "övning" som tas upp är förberedande för högre saker, väldigt klassisk ridning/utbildning över det hela.

Snuttan2
0

EmmaL, jag har fått henne utav min pappa för två månader sedan? eftersom det är lättare för honom att hosta upp pengar och köpa mig en häst än att faktiskt intressera sig för att jobba på vår situation hemma :/

Har arbetat med henne två månader under sommaren och hämtade upp henne till stockholm den 1 sept.

stam på min plutt, är lettisk/rysk så den säger mig i stort sett ingenting…

Hon är inriden för ett halvår sedan, som 7-åring. Innan dess spenderade hon 6år på stuteriet hon är född på å fick två föl å gjorde absolut inget = har stor avsaknad utav muskler och grundkondition.

Eftersom hon är så lite hanterad så jobbar vi ännu alra mest på hantering, att bli fångad, ledd, stå stilla, lyfta hovar å så småningom kunna vara uppbunden för den delen med = träningen blir lite andra-hand…

LinaN
0

Finns en bra film på ellon ofstads hemsida. som heter Long reining,. DÅ är det att arbeta på lång tygel och inte tömkörning.

har själv filmen, den är bra. väldigt trevlig, lätt och praktiskt upplagd. 

Väldigt enkelt förklarat kan man säga att tömkörning och långa tyglar ser ut såhär:

tömkörning= som att köra häst o vagn, utan vagn

lång tygel= som att rida, fast från marken 

Och man skiljer också på placeringen av "kusken/ryttaren" vid tömkörning går föraren långt bakom nästan i tömmarnas hela längd. (tömmar från 6-20 m) vid långa tyglar är dessa 4-6m långa och man går i höjd med hästens höft eller max nån meter bakom.

att ha hästen på lång tygel är nog rent konditionsmässigt mer krävande för bägge parter då hästen ska hålla en kort galopp och trav i samma tempo som ryttaren går i själv.

Så rent generellt vill ajg väl säga att jobba på lång tygel är jobbigare för både häst o ryttare än att tömköra där man som ryttare kan snedda och tjuva i hörn när hästen jobbar…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Snuttan2
0

Jag kan säga att jag är glad att min häst inte har någon kondition att tala om ännu Oskyldig Jag har ju tappat all kondition efter att jag slutat jogga å inte jobbar med svinto-ponnyn längre…

Sussi
0

#16 Jo, jag fick ju idag reda på att det finns något som heter sånt :) Men ser faktiskt inte så stor skillnad från det som att tömköra, skillnaden är väl att man har kortare tyglar och jobbar aktivare med hästen?
Ska iaf kolla upp boken, du vet inte om det finns en svensk version av den? Låter intressant det där men att arbeta på lång tygel.

#18 Beställde filmen nu, hatar mina impulsköp när jag inte har pengar ;) Men det ser ju så trevligt ut och att jobba en häst från marken är vad jag mera kommer att satsa på eftersom min isis inte blir yngre precis.

Sofiie__
0

Ser ju jätte trevlig ut!:)

jennieodeborg
0

Klantig häst den MÅSTE ju gå rakt RAPPA till den med spöet annars

Snuttan2
0

till Sussi
Det är absolut mer skillnad på tömkörning och arbete på lång töm än avståndet till hästen! :P
Jag håller ju inte alltid det "normala" avståndet som man gör när man arbetar hästen på töm heller Oskyldig Men jag håller helt inte stenhårt på hur man ska göra i allting, utan plockar lite det som fungerar för mig och min häst, vilket också kan komma ifrån att jag inte har någon tränare som undervisar mig i bara arbete på töm.

Är mkt som LinaN så bra formulerade det, att tömkörning är mera att köra hästen utan vagn, medans arbete på töm är att rida hästen utan att sitta på den, och är något ifrån den mer klassiska ridningen, SRS brukar ju visa hästar på det viset bla :D

Maja
0

Hihi.. Ser ju helmysig ut!! :D

Sussi
0

#23 Jaja, jag får helt enkelt läsa på :)
Men man använder sig av samma utrustning i allafall.

Vet inte om jag skulle klara av det där, hur kan man rida utan skänklar (vilket de då ska likna vid)? Använder minimalt tyglarna då jag rider endast för att jag inte behöver dem särskilt mycket i min ridning.

Snuttan2
0

Man brukar ha kortare tömar å inte ha någon longergjord när man jobbar på töm, så nästan :P

Jag har långa tömar för att jag är lat å inte alltid orkar springa med hästen å klättrar i skogen mkt, är lättare för mig att kunna ge efter mer å låta den komma längre ifrån mig eftersom jag nästan bara håller på med nya hästar på låg nivå hela tiden.. Och gjorden har jag för detsamma, nya hästar som jag inte vet hur de reagerar alltid och underlättar för mig när man är ute i skogen, har jag mer välskolad häst (vilket jag bara råkat ha fingrarna på en) så är gjorden ivägen på banan.

Fast du kan väll rida utan skänklar med? Driv med sätet ;)

När jag arbetar på töm så annvänder jag min kropp som hjälp, både min position i förhållande till hästen (se mkt tydligt på SRS hur de byter postion efter om hästen ska gå rakt fram, svänga, volt eller flytta undan) och kroppsspråk, vill jag att hästen ska samla sig i sin hållning så gör jag det osv. Sedan har man gester, så som hur man pekar, för armen osv. 
Och som nybörjare när man lär hästen saker så berör man den även en del. Sedan så har du rösten, går att göra massor med den, du har spöt (nu är min spö-rädd :/) som du kan be om samling, vinkling, sidförande, framåt osv med.
Jag annvände även tyglarnas tyngd i sig och beröring med dem, viktig hjälp på min häst just nu vid rak skänkelvikning åt sidan är mi postion till henne och att jag ber höften närmast mig att flytta med tyngden ifrån tömmen.

Har man fint skolad häst så behöver man inte ta den mkt i handen alls, utan kan ha den på töm på lösa tyglar. När jag bad om tramp på ponnyn jag jobbat med tidigare så var det inte egenom tyglar, utan egenom röst och beröring med spöet för be henen om mer vinkling och drivning/mer bakben…

Snuttan2
0

Jag hittade fö dvd:n LinaN rekommenderade även här som passar mig bra då jag kan vara intresserade utav andra saker samtidigt… Säger som Sussi, sånt här blir dyrt…

Sussi
0

Låter som ett helt nytt sätt att träna på, intressant! Om man bara hade tid…..

Jo jag kan ida utan skänklar men inte skulle jag kunna göra en skänkelvikning o.dyl utan skänklar, inte ens med sätet.

Ja det blir dyrt sånt här. Har tre böcker på kommande och nu dvdn, nu behöver jag bara pengarna till och tiden…

Snuttan2
0

Fast varför skulle du inte kunna flytta undan för sätet istället för skänkel? ;)

Har du fått lära dig ge hjälperna korrekt så är ben/skänkel flyttningen man gör för att be hästen flytta sig bara en grövre hjälp för att man ska hamna rätt i sätet som nybörjare = gör man den grövre hjälpen korrekt och bara får lite kontroll över sina sittben så kan man flytta för bara sittbenen och sätet utan att hoppa runt å trycka med skänkeln :)

Sussi
0

Men att flytta för sätet, kräver inte det att man gör en balansöverflyttning (mitt eget ord), alltid?

Måste fråga för att klagöra; När du gör skänkelvikning åt höger, vilket sittben använder du då och var hamnar balansen?

Snuttan2
0

Mitt huvud har dött nu så jag hänger inte med alls nu…

Vad tänker du med balansöverflyttning? Menar du att lägga om tyngden? För det gör jag, ja, man får sitta mer på ena sittbenet då och "pressa" lite med det andra, min tränare beskriver det som att peka med sittbenen dit man ska, alltså man ska även vrida lite på de, men behålla rakheten egenom kroppen, eftersom hästen ska vara rak.

Balansen ska alltid vara på mitten (jag annvänder bild ifrån Sally Swift här för vart ens energie-centrum sitter eller något likande och utgår ifrån min balans där med), har man balansen stadigare längre ner så får man starkare position (säte).

Nu kopplar mitt huvud bort igen, men sittbenen går väll inte att röra på inviduellt? :P = man kan lägga ojämnt med tyngd på de, men man kan inte inverka inviduellt med de (alltså flytta undan för ena men bara sitta kvar med andra, utan båda kommer be hästen tillsammans flytta), tror jag nu, men mitt huvud lägger av mer och mer Generad

Sussi
0

*Harkel* Att lägga om tyngden (vikthjälper) ja (jag flyttar tygnden, hästen flyttar sig efter mig för att uppnå balans därav ordet balansöverflyttning)

Men fasen också, jag fattar inte, tror klockan är för mycket.

Att sittbenen inte kan röra på sig individuellt fattar jag ändå (fast lite kan man väl påverka dem), formulerar mig bara lite tokigt ibland (ofta) jag menar, på vilken sida om hästen lägger du "mera tyngd" när du gör en skänkelviknin till höger.

Men då menar du alltså att du lägger mera tyngd på höger sida om hästens rygg samtidigt som du pressar med vänsrta sidan för att "trycka" på hästen i den riktning du ska?

Märker nu att jag inte hittar ord och nästlar in mig. JAg gör enkla saker svåra, så är det bara. Samtidigt som jag stör mig ofantligt mycket på att inte veta exakt.

Det värsta är att jag trodde att jag hade allt på det klara, but no!

Snuttan2
0

Din balansöverflyttning blir i mitt huvud mer som en svängning eller böjning, hmmm…

Nu är jag trött, hoppas det blir rätt, försöker sitta å känna mig fram på stolen hur jag gör å den ger ju inge bra gensvar som en häst Oskyldig
Ska jag göra skänkelvikning åt höger så blir det lite mer tyngd på vänster sittben, och det som jag framförallt tänker "peka med" dit jag ska, då "öppnar" jag ju upp hästen åt det håll jag ska.

Jag kan formulera mig bättre på engelska skulle jag tro, iallafall när mitt huvud följer med :P Är svårt att sätta ord på saker iallafall, men det är ju att beskriva mkt hur det känns å att känna efter vad man gör, är inte det enklaste precis…

Sussi
0

Jag satt och tänkte igenom detta nu för mig själv och nu låter det logiskt igen.

Jag kom på att jag blandat ihop två grejer med varanda angående hur man flyttar vilkten och i vilket syfte.

Den här frågan var egentligen en sidofråga till min egentliga fråga.

Men hur ska man då göra en skänkelvikning på långa tyglar? Ja menar, då kan man ju inte ens använda sitt säte precis ;) Fast det är ju klart, man kan ju använda spöet, fast du hade ju inte ens ett spö?

Blir nog en hel del till att lära sig för min del angående detta… FAst det är ju det som gör hästeriet så intressant :)

Snuttan2
0

Menar du hur jag flyttar min häst ifrån marken nu?

Eftersom hon ännu inte har det hela befäst ordentligt så är det inte bara att ge hjälp till det hela, utan att lära in flytta övht.

På skolad häst så flyttar jag för min position först och främst. Dvs hästen ska flytta efter vart jag står. Där kan jag även annvända spöet för att be om mer tvärning i viss kropsdel eller för att övht starta flyttningen.

För att komma dit så lär jag nu min älg först att flytta undan för tryck (naturligt att göra, så det lär man inte så mkt som att man manipulerar med). Nu är hon ju lite rädd för människor å flyttar vädligt lätt å fint, så hon har väldigt lätt för att flytta undan för mkt lite, men flyttar just nu till hälften utav fel anledning :(
Vad jag iallafall nu gör med oskolad häst är att jag tar egenom en uppfångande och uppbromsande halvhalt eller gör helt halt och flyttar ifrån det. Byter då position och hur jag håller tömarna lite beroende på hur min positon blir, för att tömmarna ska bli rätt. För håller jag tömmarna rätt så ger den bortre tömmen tryck över höften så den hjälper mig att få med mig baken vid en rak sidvärtsflyttning ifrån mig.
Tar iallafall halvhalten/halt å byter positon, får tömmarna rätt, ger röstkommando eftersom jag lär in röstkommandon för att även kunna lära sig samma saker lättare vid andra tillfällen, ger en liten handgest å så fångar man upp med tömarna så det blir en jämn flyttning å hästen håller sig rak, så som vid ridning.

Nu förklarar jag det rättså slarvigt, för det ingår ju massor med saker, så som hur man håller sig själv, att man själv kanske i sin hållning driver hästen snett bort ifrån sig, att man går rätt osv osv… Ehum, jag är mer nybörjare med det här än med ridning Oskyldig 

Video som visar just positions-skiftning vid ändring utav vad hästen ska göra  

Annan film som visar positionsändring

Snuttan2
0

Eller menade du försten långa tyglar ridandes?

Då kräver det bara att man själv å hästen är så pass skolade att man kan hålla ihop "ramen" utan stöder utav tyglar. Vilket jag iallafall inte är nog skolad för så jag har då aldrig gjort det annat än utav olyckshändelse…

Sussi
0

JAg menade från marken.

JAg förstår nog bra när du förklarar men et är mycket att lära sig och tänka på. Det är inte bara att sätta på tränset och körtömmarna som jag först tänkte. Behövs massor med träning före, små delmål för att kunna ta sig vidare.

Min isis är dålig att flytta sig undan tryck från marken, från ryggen går det bra, tror jag får börja där.

Ända skitet är at jag bara har ca varannat veckoslut att träna på så de blir ingen enhetllig träning precis :/