patella upphakning
Är det någon av er som har någon erfarenhet av patella upphakning? Vet bara att hästen helst ska undvikas att ridas på volter. Tacksam att höra vad ni har för erfarenhet av detta.
det skall finnas speciella program för patellahästar.
vi hade ett till jango, hon hakar väldigt mycket ibland.
vi fick det av en bekant till mig som är hästmassör, tror hon hade fått det på sin utbildning på axelssons (?)…
men det var iaf mycket skritt första veckorna, kavaletti ect.
minns inte mer, och jag har inte programmet heller.

#1 Det går alltså att träna bort om man har tur?
det ska kunna gå att träna så att hästen blir mycket bättre iaf, jag vet inte om det går att träna bort helt och hållet, men det ska iaf gå att förbättra.

#3 ok, tack
Det finns några saker att tänka på om hästen har patellaupphakning
- Se till att hästen verkas och skos med hög trakt och kort tå, eventuellt kilsula om det verkar behövas.
- Bygg upp hästens muskulatur utifrån den nya vinkeln på hoven, enligt ovan.
- För att bygga upp mkuskulaturen måste man se till att hästen får i sig de proteiner den behöver, för underhåll och muskeluppbyggnad.
- B-vitamin kan ibland hjälpa - man vet inte varför, men har sett sambandet
Sen tror jag att om man väl fått ordning på detta, så kan man rida på volter också.

Här kan du läsa lite.
http://sifsforum.egetforum.se/viewtopic.php?t=609
Är det Falki som börjat få upphakning?

#5 Tack för svaret, då vet jag lite mer.
#6 Nej det är en jag känner bara och hästen ska ev. säljas. Det är ingen islänning.

Ok, det var ju skönt att höra. Tänkte att Falki som du rider så himla mycket borde väl ha muskler så det räcker.
men gejsa, även en häst med mycket muskler kan ju haka.

#8 Ja han är i strålande form just nu och jag håller tummarna för att det håller i sig.

shirley vat jag har haft en häst som haft patella upphakning….

#11 Hur gick det med den då?

#9# Visst! Men det står överallt att man kan muskla upp den så den får mindre upphakning. Vilket hon inte behöver göra med Falki eftersom hon rider honom så mycket. Han har muskler så det räcker.

#12# Gejsa hade ju som ung upphakning varje höst. När vi började att ställa in på hösten så fick hon det nästan varje morgon.
Men sånt kan ju växa bort. Vilket det gjort på henne.
Det är nog värre när en äldre häst får det.
Har den gått ute på bete även nattetid denna häst?
Operation går ju även att göra om det är mycket.

# 14 Vet inte hur det är ang. betet men jag vet att hästen är 6-7 år bara. Och jag tror inte att det är så välriden.

#15# Kan ju vara så att den inte är så bra riden. Att den går att stärka upp med mycket skritt (bli bättre musklad). Sånt visar sig oftast på hösten iaf när man börjar stalla in. När dom gått ute hela sommaren.
Men är det så pass mycket att man måste backa in hästen i rätt läge. Eller sköter den sig själv genom att sträcka ut benet precis när man ska ta ut den från boxen?

# 16 Ok

#16 Jag vet inte så mycket mer om hur dom märker av det på hästen. Vet bara att hela hästen är stel som en planka.
det sysn väl när en häst hakar, iaf jango går som vi gör när vi går med benen helt rakt..