Hur stor kan man vara?
Hej!
Hur stor både längd & kilomässigt tycker ni är som max att vara för att rida en B-till maxad B-ponny?
Vet vuxna kvinnor som rider russ, ca 165 cm långa.
155 cm och 50 kg kanske.
Har själv (tyvärr) testat på att rida en B-ponny en gång, som var runt 117-119 cm om jag inte missminner mig. Milt uttryckt gick det inte bra. Alls. Jag är 162 cm/55 kg.
Beror alldeles på vilken typ av häst och hur duktig ryttaren är. En tanig ponny som knappt bär upp sig själv klarar en tonårstjej på typ 40 kilo medan en robust ponny som ser ut som en mindre ångvält klarar rätt mycket mer. Sedan beror det även på ryttaren. En ryttare som skumpar ner på hästen i varje steg kan inte väga många gram mer än tonårstjejen på 40 kilo medan en välbalanserad ryttare som kan bära sig själv kan väga mer och ändå rida på samma häst.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
På en ridskola jag red på för ca 10 år sedan, fick jag rida en ponny på 111 cm, jag var ca 155 cm lång & lite drygt 50 kg.
Red den ponnyn nästan varje lektion.
Det var min ridlärares ide att låta mig rida den ponnyn, eftersom att den var svårriden & kastade av barn titt som tätt.
Nu är jag ca 159 1/2 cm lång & en kvinna som driver en ridskoleverksamhet säger att jag med lätthet kan rida hennes B-ponnys på 120-125 cm mankhöjd, eftersom att jag är i samma längd som hennes elever på 11-12 år.
Men jag föredrar dock hästar i storlek 135-148 cm.
Jag är 153 cm lång och väger någonstans mellan 50-55 kg och rider ibland en B-ponny (ett Gotlandsruss) som jag skulle gissa är runt 123-128. För mig går det bra. Jag skulle säga att jag rider som bäst på honom.
Det handlar om att ponnyn klarar av ryttaren och att man är i "harmoni". Om man vill kan man ju testa att sitta upp och kolla om det känns bra och kanske ha någon annan att säga sin åsikt om "proportionerna" fast man brukar nog känna om benen är för långa eller om man känner sig i obalans på något sätt.
Inom ponnymontén är gränsen 160 cm lång och max 60 kg inklusive all utrustning vilket innebär en maxvikt på ryttaren mellan 50-55 kg beroende av vilken utrustning man använder. Detta är ett bra utgångsmått för kraftigare B-ponnysar på c:a 125-130 cm i mankhöjd. Sen beror det absolut på ryttarens balans och kunnighet samt hur vältränad och välmusklad ponnyn är. Mindre och tunnare/omusklade ponnysar bör absolut ha mindre ryttare trots stor kunnighet och balans hos ryttaren.
Ryttaren (18 år) på bilden är c:a 156 cm lång och väger c:a 50 kg. Ponnyn är vältränad men av det nättare slaget (för just den rasen) och c:a 125 cm i mankhöjd (Har hög manke för rasen)