Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 1384 ggr
Mandysan
0

Het häst..:S

Jag behöver lite hjälp… Det är så att Foxen bara får skritta + att jag har antagligen ett inflammerat muskelfäste så jag har ridförbud. Så jag har försökt gå promenader, tömkört osv. Igår var hon lite busig när jag red (fick veta att jag har ett inflammerat muskelfäste idag) men inte så mkt mer än vanligt. Idag så har hon stegrat tre ggr, samt stuckit med mig 2 ggr. Detta under tiden jag har tagit in henne från hagen samt tömkört henne. Jag känner verkligen inte igen min lugna snälla häst som alltid har lyssnat på mig till 110%. Idag så verkade hon ha så mycket energi så hon inte visste vart hon skulle ta vägen :S…

Har ni ngt tips? Som sagt får hon bara skritta och får bar ngn näve betfor för att få i sig medicinen samt fri tillgång på hösilage, hon går i stor hage på 15 ha så hon kan ju lixom endå springa om hon känner för det ;)

/Amanda

Loa-bg
0

Ajaj… Ingen aning :/ Hoppas det fixar sig!

Thorsson
0

ingen aning s:

Snuttan2
0

Ni har ingen skrittmaskin att stoppa in henne lite i?

Min pålla lekte vante med mig idag, så jag har tyvärr inga bra råd att komma med med en häst på 600kg som vill gå iväg när man inte vill, är svårt att ha något att säga till om då :(

Mandysan
0

#3 Nope, tyvärr inte =(

Dior
0

Tror helt enkelt att hon är full av energi och undrar varför inte du också är det. Min arabhingst är också gudasnäll när han får på sig ridutrustning (för det får han så sällan nu) och sköter sig till 110% i paddocken och ute i skogen. Men har jag en vanlig tråkig grimma och riktning till stallet, så går han på bakbenen in.

Låt dig själv läka först å främst, det är mitt råd. Longera eller låt någon annan prommenera din häst ett lite tag. Håll dig till pyssel och kel. Sen är ni nog fit for fight (eller hur det stavas) igen. Lycka till!

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

[louise80]
0

Lätta NH övningar är att rekommendera, har fungerat super för mig. Då lägger dom energin på att tänka istället för att hitta på sat tyg. Lycka till !!!

Mandysan
0

#5 Men hon har alltid varit världens ängel oavsett vad hon har på sig om man är på väg in eller inte, men jag tror oxå att hon är full av energi helt enkelt =) Tyvärr har jag ingen jag litar på tillräckligt mkt för att tömköra (hon skall ej longeras eller vara på ridbana övht) som dessutom har tid =/

#6 Vilka övningar är det du menar? Vi har gått igen endel rätt så ofta ute i skogen, tex backa i L-formation, ta endast ett halvt steg i taget, backa i slalom…

Snuttan2
0

Du kan inte välja att inte gå med henne nu medans du mår mindre bra? Eller hur pass mkt behöver hon röra på sig?

För det är ju skade-risk utav att ta ut henne när du inte kan ta tag i det ordentligt, både för dig, henne å för de som är runt omkring…

[louise80]
0

7#  enkla saker precis som du säger backa, halt, backa i L formation bara så att hon lyssnar och använder huvudet istället för att bråka. Verkar som hon har lite tråkigt och tar ut det på att bråka med dig och då e det jätte viktigt att hon blir syssel satt

Peppe
0

Peppe har haft spunk idag han me. jag har aldrig under de här snart 4 åren sett min ponny sparka bakut. idag gjorde han det hela tiden pga en eldfluga i svansen. han har inte reagerat på dom förut så det måste vara en riktig jäkel… väldigt bra dag måste jag säga, dressyrtävling och allt.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

#10# Du menar väl älgfluga?

bubbelbubbel
0

dom heter olika grejsa, vissa kallar dom eldflugor, vissa älgflugor, jag kallar dom älgaloppor.

gejsa
0

Sökte på google och eldfluga är en sorts skalbagge.

Älgflugan är en fluga som sätter sig på älg, hjortar och hästar osv.

så det är helt olika saker. Man kan även kalla älgflugan för älgloppa, lusflugor. dom gör så att värddjuren kan klia av sig pälsen helt.

bubbelbubbel
0

ja ja då har väl jag fattat fel då.

Mandysan
0

#8 Hon måste nästan sättas igång nu, hon mår inte bra av att stå i hagen och hänga..

Jag har löst det imorrn iaf, Bebisens ägare ska rida en sväng på henne. Hon är van vid unghästar så det borde gå bra :)

Peppe
0

men spelar det någon roll eller? varför alltid detta påpekande om allt, jag tror nog alla fattade vad jag menade.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

#16# Klart det spelar roll. Rätt ska väl vara rätt. Fast som vanligt tog du det på fel sätt när jag skrev. Sedan var det ju bubbel som svarade mig och jag då svarade tillbaka vad det hette. Hade ju eg inget med dig att göra i just det. Har ingen lust att skriva ja, du har rätt till bubbel när det inte var rätt. Eller hade du gjort det menar du?

Mandysan
0

putt