Byta ridskola... eller?
Det har hänt mycket på senaste tiden som får mig att ifrågasätta om jag kommer utvecklas inom ridningen på den ridskolan jag går på. Jag har ridit något över 2 år (kanske tom 3) och är 16. Jag frågade spontant en av mina kamrater som rider i samma grupp (också 16) och hon säger att hon ridit i 7 år, det har tydligen de flesta gjort i min grupp. Då började jag få en känsla av att jag inte kommer att komma någon vart i min ridning på den här ridskolan. Ni med mer känsla för utveckling, hur mycket brukar man ha lärt sig på 7 år som ryttare? Min mamma har ridit i ett år på samma ridskola (dock ridit mycket som ung) och rider i en vuxengrupp där de flesta har runt 8 års erfarenhet? Vill inte låta elak men det syns inte att de ridit i 8 år, om ni vet vad jag menar, vissa kan knappt styra i galoppen. Och ja, jag vet att alla utvecklas och lär sig olika snabbt, men blir ändå orolig.
Jag tror att man tittar för mycket runt omkring sig, jag rider i en grupp där många väljer att stå i mitten och titta på när det blir jobbigt men struntar i det och gör mitt bästa efter mina förutsättningar. Man kan ju rida samma övning men få ut olika mycket utav det om du förstår hur jag tänker :) Sen kan det absolut även vara så att kanske behöver ny instruktör med lite nya infallsvinklar :) Kanske bara byta grupp?
Det beror helt på, känner du att du lär dig något och tar dig framåt i din ridning så behöver du inte titta på de omkring dig. Jag har ridit i grupper med andra ryttare som ridit betydligt kortare än mig. Jag har lektionsridit i 11 år, både på ridskola och privat. Jag rider med de som ridit 4-5 år många gånger men får ändå ut väldigt mycket av mina lektioner eftersom ridlärarna är duktiga på att anpassa efter olika ekipage, men det kan också ha stor del att göra med att jag rider unghäst. Däremot om grupperna blir för stora med många med mindre erfarenhet än mig själv så kan det bli jobbigt.