Kaspisk hingst säljes, ev utlånas
Jag har en kaspisk hingst på 3 år som precis påbörjat att bli körd. Han är mkt lätt och elegant, mbr men kommer att skimla. Han har silver i man och svans. Ser ut som en liten arab/fullblod/travare, fast är endast c:a 117cm hög! Han innehar internationell avelslicens, och ska få sin första avkomma (renrasig) år 2008.
Pga att rasen är utrotningshotad är det mkt viktigt var han hamnar, då det är bra att sprida PR om rasen. Han kan pga att han endast har två kända led på pappas sida ej tävla i trav.
Lite snabbfakta om den kaspiska hästen:
- är en häst, ej en ponny, sin storlek till trots
- har sitt ursprung i den Iranska bergen kring Kaspiska havet
- är förfäder till arabhästen
- finns endast c:a 1000 st av dem i hela världen
- har schwung i steget (rör sig som en stor häst)
- har ett vänligt, men ngt reserverat sinnelag mot främlingar
- är väldigt lättlärda, och ej "ponnyenvisa"
- har överlag enorm hoppförmåga!!
Mer info kan hittas på vår hemsida:
Pris: 20 000kr (kan diskuteras med rätt köpare)
PM:a mig vis intresse, eller maila mig på aqruss@telia.com

*putt*

Kommer en bild, inte världens bästa, men den funkar.
Tyvärr verkar det inte funka…

Varför så billig om dom nu är så ovanliga? : P

För att han inte är tävlad ännu, och jag behöver en stallplats samt så är vi aktiva inom ponnytrav där han inte får tävla i Sverige iallafall pga för få kända generationer (foundation hästar i andra led från Iran).
Jag har annan Kaspisk framtida avelshingst med tre kända led som får starta på trav. Han är en väldigt trevlig individ och jag tycker mycket om honom, men pga våran inriktning mot ponnytrav är jag tvungen att välja. Om man håller på med avel som vi gör måste man välja vilka individer man ska ha kvar. Vi avlar både på Russ och Kaspier.

oj 117 hög bara :P på bilderna så ser han ut att vara mkt större :D Vilken luring ;) hehe *ler*
Vad fin :)
Helena

Ser ganska ädel ut… Väldigt vackert huvud tycker jag!! Hur har det gått?

Han är kvar fortfarande. Det viktigaste är att ha kommer till rätt hem, och till dess får han vara kvar.
Jag har ingen panik.