grenar i hagen
Jag skulle vilja ge hästarna lite sysselsättning i hagen och läste om att man kan ge grenar som också är bra till hagar som är sandiga/leriga så at hästrana inte får i sig så mycket sand när de går och letar efter mat.
Men av vilka träd kan man ta grenar? Finns det träd som man bör undvika?
Jag har också sett att vissa ger grenar av gran, äter hästar faktiskt av granar?

jag ägnade söndags morgonen åt att plocka ut alla pinnar från hästarnas hage :D

Gran och frukt träd som ex äppel är bra:)

Ja, dom äter granar. Men en del kan bli lösa i magen av det. Dom äter väl det mesta i grenar. Pröva utom ek förstås.

Förr gav de gran ist för avmaskningsmedel, har jag hört.

Finns säkert mycket som man kan ge som avmaskning, örter tex.

Gran är ju bra & de flest hästarna gillar det. Dock kan det va lättare för dem att gnaga på bark från lövträd som ju är lite slätare…. och så slipper de stickor!

Mina töser älskar gran grenar. Jag brukar plocka det åt dem ibland. Sist ska Flisan sig i munnen, antagligen av ett barr. Men hon åt som vanligt och det slutade snabbt att blöda. Men det ser lite ruskigt ut med blod i snön.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Se till att det inte är idegran, bara, den är giftig.
Har gett grenar/träd till mina hästar mest asp och sälg. Björk och körsbär var inte särskilt intressant. Nu under vitern då de fått grenar så har de varit nästan helt uppätna ett par dagar efteråt (inte bara barken utan allt O_o; )

Nepp, mina har fått helt vanlig simpel gran de. hihi
Audiatur et altera pars

Om det bara gäller sysselsättning föreslår jag ett par stora bollar, du må tro att hästarna kan lira med dom.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Ja, eller däck.

Men kan de inte skada sig på däcken då??
Vad ska man använda för bollar då? Ska man köpa speciella bollar för hästar, typ Happy eller något i den stilen hette dom nog. hihi
Audiatur et altera pars
Vi köpte en boll till våra shettisar som man stoppar godis i (finns två hål så godiset kommer ut också). Det är egentligen en hundleksak, men passar utmärkt till (små) hästar =)

Okej, ja det var ett bra tips till den dagen jag hittar den efterlängtade shettisen. ;-)
Men mina större då? Vad kan jag med fördel använda till dem?
Audiatur et altera pars

#14 Pet flaskor kanon att hänga in i boxarna till uttråkade hästar:)

#15: Och dessa kan de då inte skada sig på eller få i sig bitar av?
Fast nu var jag mer ute efter lite bus i hagen. Mina är inne så lite att de sällan hinner bli uttråkade. hihi
Audiatur et altera pars

Nä inte om du kostar på dem de för 4 kronor och hårt åtskruvad kork vill säga…Men det ska jag väll ha osagt rätt var det är så anmäler någon mig för att deras häst befinner sig på kliniken;)

#12 vanliga plastbollar i storlek med en fotboll, men om du vill vara lyxig, köp en riktig läderboll.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

#12# Nej, att ha ett däck i hagen som bara är gummi är inte särskilt farligt. Då tycker jag att det är värre med grimmor i hagen. Eftersom min häst har fastnat i en häst,s grimma däremot har inget hänt med däcket.

Det som jag är ute efter är sysselsättning men också ett sätt att få dem att inte böka i den sandiga jorden efter mat. Har nämligen just läst om sandkolik
Fåniga jag.
Så det mesta verkar gå att ge åt dem då, förutom ek och idegran. Jag kommer att hålla mig till de vanliga sorterna, men de trodde jag inte att hästar äter gran, fast varför tvivlade jag, jag har ju sett hur de stackars granarna ser ut i hagen.

Ja, gran tycker dom är gott. I dag klippte vi äppleträden. Eller rättare sagt gubben gjorde det. Så jag slängde in grenar i hagen. Dom började äta på en gång. Ja, jag vet att det är lite sent att klippa dom men vad sjutton….

Gran förresten är bra mot hosta för hästar. Har jag hört.
Vi brukar dela på julgranen och slänga in till dom. Dom luktar så gott i munnen efteråt. he he

#21 Bättre sent änn aldrig ju;)

Ja, jag hoppas att trädet inte förblöder. Eller vad som nu kan hända.

Japp nu har jag det och svarat dig.

ok!

# 18 helst ska dom vara lite sumpiga oxå så hästen får tag i bollen.

Oki, men det låter som om man får investera i ett gäng läderbollar då. hihi
Audiatur et altera pars

måste visa hur snygg whiskey är nu. måste vara all träning med fotbollar.. ;)

haha vilka underbara bilder lisette.
Audiatur et altera pars

finns hur många såna bilder på honom som helst. han älskade sina bollar när han var liten.
#19 mina hästar leker inte med däcket som ligger i min hage, däremot gör min hund det…
tyvärr kan jag inte slänga ut en boll i hagen till hästarna, för hugin lär bita sönder den..