Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1165 ggr
NovaRoll
0

Missvisande foderstat!!

Missvisande foderstat???

Var inne på en välrenomerad sida som tillhandahåller foderstatsprogram och satte mej och lekte….jämnförde två olika hästar, den ena ett varmblod, över i hull och en chettis tre år och tuvärr fet som en gris Generad, båda står för närvarande av olika själ.

Döm om min förvåning när jag har lagt in analysvärdena, så är varmblodets foderstat helt ok…MEN ponnyns usel, måste enligt programet öka på  med krafftfoder regält (som hon enligt min mening INTE behöver) för att höjja proteinet och energin + att när hon har FRITT stråfoder dygnet runt då hon är på lösdrift så får hon tydligen för lite av det samma Förvånad, båda är blanka och fina i päls.

Enligt min uppfattning så behöver inte naturraser som inte presterar några tillsatser förutom grovfoder..ska man inte kunna lita på att dom som går ut och råder andra vet vad dom gör?? då detta gäller två hästar som gör samma saker men skiljer i storlek, ponnyn 94cm och varmblodet 158cm så käns det som att man är farligt ute om man tar till sej deras foder "råd".

Vad tycker ni? har ni också råkat ut för samma fenomen? för visst är verkar det konstigt Fundersam

NovaRoll
0

Kan ju även här tillägga att russet som är dräktig och står på fritt stråfoder låg bra till i foderstaten…..

AnnaLundin
0

Att lita blint på foderstatsprogrammens uträkningar är inte att rekommendera. Man måste använda sunt förnuft!

Jag tror man har mycket att vinna på att börja med att räkna för hand och att ta reda på hur mycket näring hästen normalt behöver (räkna baklänges på förra årets foderstat, så ser du vad DEN innehöll och vet då på ett ungefär vad hästen normalt behöver!). Man får en större förståelse för vad man gör på detta sätt…

NovaRoll
0

Försöker bara påvisa hur galet det kan bli, som tur var det bara ett test då jag inte har några foderproblem utan det var bara för att kolla vad dom "kunniga" ansåg….vilket hade blivit helt galet om jag skulle följa deras foderråd.

[slo]
0

Jag har fått en foderstat uträknad åt mig och modifierar efter öga och känsla… Är helt övertygad om att det är precis som med oss människor, alla har individuell ämnesomsättning och behov för att må bra.

AnnaLundin
0

Det jag tycker är viktigast vid foderstatuträkning är att man ser att balansen mellan protein/energi blir rätt och att mineralbehoven och dess kvoter blir bra.

SEN kan man gärna fodra med ögonen, utifrån detta

bonde
0

Vilken sida var det?

shirley
0

#4 :-)

NovaRoll
0

#6 jag hittade en länk på den här siten… under några funderingar om analyser och det gick käpprätt åt h*#te om ni ursäktar, kommer tuvärr inte exakt ihåg under vilken rubrik, tuvärr….men kolla runt så hittar du nog.

#4 modifierar…hm…chettis står i hage, fritt bete, fritt BRA analys på hösilage, så tycker dom att stoet behöver öka på regält med kraftfoder…skulle nog säga att dom är ute och cyklar..=) inte konstigt att det finns så många SMÄLLFETA, odrägliga, överutfodrade ponnier enl. min åsikt

[slo]
0

#8 Tanken har inte slagit dig att en shettis som är smällfet kanske inte behöver BRA ensilage…? Eller förresten, förklara vad bra värden innebär. Är det höga värden? Värden som är bra för just den hästen? Jag är mycket gladare för ett hö med lite lägre värden, för då kan jag ge mer och därmed sysselsätta hästen under fler timmar av dygnet för att hålla magen igång och undvika att den får för sig några olater, typ gnaga på inredning osv.

NovaRoll
0

#9 Smb råprotein 45g, energi 6,9Mj, per kg/foder, (Smb råprotein 59g, råprotein 96g, energi 9,1g per kg/torrsubstans)så alltså inga höga värden och bra för ponnier då Ts ligger på 80

gejsa
0

#10# Jo, det är ju rätt så högt värde för en shettis. Kvoten på det första är ju 7. Det andra är visserligen en kvot på 6 men det är väldigt högt energivärde i det.

Men klart att dom inte behöver något annat mer än hösilage. Men att ge fritt av det skulle iaf inte jag göra.