Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1471 ggr
Amazing
0

Trist!

Hejsan alla hästgalna…

Usch vad det känns trist att inte kunnar ida som alla andra.. :( Min häst hade visst allvarlig fång i alla benen ;'( … Men hon ska nog snart bli helt botad från det.

Mvh AMAZING.

Denna kommentar har tagits bort.
Alex
0

Förstår att det blir trist.. Men hur blir det, skulle du ha kvar henne ändå?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

PimTheGreat
0

Nyfiken jag med…

__iE
0

men ridningen är inte allt! Bara kul o mysa o pyssla med hästen också ju :)

Mandysan
0

Håller med, ridningen är inte allt! Jag vet inte heller om min häst någonsin kommer att bli fullt ridbar igen men man får anpassa sig efter hästen eller sälja den i värsta fall..

Loa-bg
0

#4 Fast det är ju jobbigt med en skadad eller sjuk häst i vilket fall, även ifall jag också gillar mys :)

Amazing
0

Ja, vi ska VERKLIGEN försöka ha henne kvar!

Jo, jag äääääääääälskar att mysa med henne, men nu när hon har ont är hon stressad och slänger med huvudet, men jag tycker ändå inte at thon ska beteé sig så, så just nu kör vi diciplin i BOXEN:P haha!

Snuttan2
0

Fast har hon ont av att bara stå? Hon får inget smärtlindrande, eller kommer det gå över snart?

Känns som att hon borde få möjlighet att slå med huvudet i sådana situationer, varför diciplinerar du henne över det? Jag tycker det känns väldigt förtryckande utav hästen om den inte ens får uttrycka att den har ont? :S

gejsa
0

#7# Jag tror inte att du ens förstår hur ont hästen har nu faktist. Jag tycker att du ska lämna tillbaka hästen till sin förra ägare.

Amazing
0

#8: Men gud vad ni missuppfattar.. :P Det är inte att hon slänger med huvudet som jag ''diciplinar''… Utan att hon ska stå still när jag har boxdörren öppen och ni ska inte tro att jag drämmer till utav helvete, jag nuddar endast lite på bogen, bara NUDDAR!

#9: Vadå förstår? tror du att jag är någon jävla djurplågare? Vet du vad, ibland verkar det som om du tror att bara du vet allt, gejsa. ta inte illa upp nu. Varför skulle jag lämna tillbaka henne till någon som vill avliva henne? Hon har det sjutton så mycket bättre hos mig! Jag är ingen djurplågare för att jag vill vara ledare över min häst. Tar hästen över, är det kört.

PimTheGreat
0

#10 sa de förra ägarna att hon avlivas om hon kommer tillbaka till dem? varit intressant att höra va de sa när ni rinde.

Amazing
0

#11: Hon var mest inställd på hela tiden det med avlivas…. Men vi ska verkligen försöka ha kvar henne på alla sätt som går, tycker vet. att det är för jävligt med henne (Hon var MYCKET bättre idag och haltade knappt alls :D) så får det kanske bli så, och då tyckte även ägaren att det var onödigt att transportera henne till ägaren och avliva henne där, och det kan jag väl hålla med om lite om hon har ont och så.. :( Men jag tror allting löser sig tillslut! PimTheGreat, kan berätta mer på msn!

PimTheGreat
0

#12 Ok

thilda-
0

Stå och prata med pållen.. mkt uppmuntrande saker.. jag lovar dig att de funkar! tro eller ej :) min pålle fick Knäledsinflammation efter ett bråk i hagen och fick stängsel tråden in i knät som fastnade och gjorde så hon fick en allvarlig inflammation.. hennes liv stod 50 50.. Avliva eller inte avliva?? jag tog lätt att inte avliva henne..

Varje dag stod jag och pratade med henne medans hon fick sin medicin + sträng boxvila mitt i sommaren då det var värsta värmen :O… en grej som jag sa till henne.. "Jag vet att du vill.. Det gäller bara att det kommer från hjärtat" - Om du verkligen vill komma tillbaka på banan så måste du kämpa för det.. Du och jag ska fixa detta tillsammans.. Du har viljan, Du har hjärtat, Du har styrkan… Det tog inte länge förän hon vart bra igen :)

Och då hon hade blivit lite bättre i knät och då jag fick börja gå med henne lite så tog jag henne till tävlings banan… "du vill springa va?… du måste kämpa lite mer innan du kan.. Jag vet att du kan.. Bla bla :P"

thilda-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och det tog henne ca 2½ månad.. Och här står vi idag.. med en seger i bagaget och nytt rekord :)

thilda-
0

Och jag tror även att din Ponny/häst blir bra igen.. Det gäller bara och ha rätta viljan att vilja komma tillbaka :) Hon behöver din hjälp.. Hon känner att du är ledsen över att hon har fång..

PimTheGreat
0

#16 men kan man verkligen bota fång? En gång fånghäst alltid fånghäst väl?Eller? ( kan inte mkt om fång då jag aldrig haft fånghäst)

thilda-
0

Man kan bota så dom blir frisk.. MEN dom kan få det igen om man inte är försiktig med fodret.. om man säger så.. För mkt mat och för lite träning eller att dom går på bete. då kan dom oxå få fång..

Amazing
0

Åh ja, jag går och pratar med henne såå mycket och hon var mycket bättre idag :D Och jag går med henne i paddocken och ute i skogen!

AusaBausa
0

ibland vet man inte äns varför de får det! Skötte Zaffran exakt efter vet. order men ändå fick återkommande fång om o om igen så tyvärr blev det humanaste o avliva henne….hon stod inne i boxen m bra m bädd för o ha det mjukt, bara hö o vatten o halm. Men tyvärr kom det tillbaka…

ibland får man underlätta för sina pållar även om det gör ont i en själv o ta beslutet…

thilda-
0

just ja .. dom kan även få "fång" av överträning? har jag hört.. men jag vet inte om det är sant eller ej!

Amazing
0

Detta är bara min tro och vad jag har lärt mig, jag vet att ni andra tycker annat men jag tror på det naturliga, som de flesta kanske känner till.

Visst är det så att om man är glad och positiv klarar man mycket, men går man bara och tänker; Det är inte värt att försöka leva och bla, bla.. så går man bara ner sig. Hur tror ni att det känns för en häst som bara står och blir stelare och stelare i sina ben? hästarna ska gå ute som dom gör om dom får fång i det vilda livet. Där dom är glada med sina hästkompisar :)!

bubbelbubbel
0

joo thilda, dom kan få en slags överanstängningsfång.

thilda-
0

Yes ;) då var jag inte ute o cyklade utan lyse i detta mörker :D :)

bubbelbubbel
0

nej nej, verkligen inte :D

Amazing
0

Höh? :O

thilda-
0

hehehe ;)

Amazing
0

Hahah x)

AnnaLundin
0

#22 Snälla rara, nu är du absolut ute och cyklar!

OM en vildhäst skulle få fång - vilket jag är övertygad om att det inträffar i vildhästflockar också - så ja, den går kvar i sin flock naturligtvis. MEN det lär den inte göra i så många dagar innan den faller offer för det naturliga urvalet och alltså DÖR, endera självdör t.ex för att den inte klarar av att ta sig till vattenhålen eller också blir rovdjurens byte, för att den inte kan springa ifrån dem

Jag blir också upprörd över din inställning till din häst, av det jag kan utläsa här i tråden! Ursäkta mig, men en häst som har fång LIDER oerhört mycket! Det är LÅNGT IFRÅN alla fånghästar som blir bra efter sina anfall och man måste ALLTID bara inställd på att avsluta hästens lidande en gång för alla när de har fått denna sjukdom. OM de inte blir markant bättre ganska snabbt, sedan man börjat medicinera och vidtagit alla tänkbara åtgärder för att hjälpa hästen, så är det faktiskt ens förb***ade skyldighet som djurägare att se till att djuret inte längre behöver lida! Alldeles för många håller hästarna kvar i livet alldeles för länge för att de påstår att de älskar dem så mycket - EH? Ska hästen behöva stå och LIDA för att ägaren blir så ledsen om den ska avlivas? NEJ! SÅ får det verkligen inte vara!!

Jag vet inte vad det är för åtgärder insatta i ditt fall eller hur dåligt hästen mår, men jag hoppas att du tänker på hästens bästa i första hand! Och hästens bästa är INTE att leva med svåra smärtor!

AnnaLundin
0

Och så en snabblektion i fång

Foderutlöst fång får de för att det blir obalans i tarmfloran, oftast orsakad av fruktaner (en sorts kolhydrat).

Belastningsfång får de av hög belastning, det är egentligen en benämning av ett lidande som ger samma symptom i hoven som vid foderfång, men orsaken är en annan. De kan få det på bara en hov eller flera och inte sällan om de överbelastar en hov för att den andra är skadad…

gejsa
0

Ja, det är sånt här som gör att man börjar tröttna här på ridsport. Vet inte hur gammal du är men du är nog inte så gammal. Det märker jag på hur du skriver. Men för den skull har du inte rätt att skriva som du gör. Har jag skrivit djurplågare tex?  Men du skrev faktist för någon dag sedan att hästen hade rejält fång och skulle stå i boxvila länge. Nu går du ut och går efter någon dag. Man ska inte överanstränga hästen och tvinga den att gå. För att den ser ut att må bättre är ju för att den får medicin så det inte gör så ont.

Du frågar massor och så helt plötsligt vänder du på alltihop. Det har du gjort många ggr nu faktist. Så jag tror nog att jag väljer att inte svara på dina frågor mer. Känns inte så intressant när du ändå inte vill lyssna. Jag vet inte allt, det har jag aldrig sagt det. Men jag märker när någon är helt ute och cyklar med sina svar och frågor här. Och för det mesta tycker jag att du gör det faktist.

lisette
0

snälla, lugna ner er lite. det finns ingen anledning att sittaa och vara otrevliga mot varandra.

jag är övertygad om att amazing försöker göra det bästa för hästen.

gejsa
0

#32# Tur att någon tror det. Själv är jag inte så övertygad längre.

__iE
0

#6, klart att det är det! Men man får ju göra det bästa av situationen :)

Amazing
0

Hon har blivit mycke tbättre och haltar inte längre, har ni tänkt på att ni sårar? Det är jättelätt att vräka ur sig saker, men att ta emot dom är svårare. Jag försöker hitta den bästa lösningen för att min häst ska blir bättre och inte lida. jag är inte självisk, blir hon sämre och sämre, då tänker jag inte låta henne stå och lida utan göra det som är bäst för henne, avlivas. men hon är verkligen bättre! det finns faktiskt naturläkare. jag vet att vissa ser det som olagligt.

gejsa
0

Det är för att du ger smärtstillande som det ser ut som hästen är bättre.

lisette
0

#33 men gejsa, nu får du faktiskt sluta tro det värsta om amazing.

gejsa
0

Trött på detta! Det är bara förnamnet.

Amazing
0

#38: jag har fått medicin av vet. ! sluta nu! denna sidanär värdelös. det är just detta som dom som kan bot henne menar, ni är så enkelriktade och tror bara på vet.! nej nu ger jag upp denna sidan!

AnnaLundin
0

#39 - Det är ingen som bara tror på veterinären här. Det viktigaste är att man ser till att hästen inte lider, fång innebär SVÅRA smärtor för hästen! Det är liksom inte rätt sjukdom att hålla på att laborera med hokuspokus för att försöka bota…

NEDANSTÅENDE TEXT GÄLLER GENERELLT:
Det är bara det att vi kan bara se det du själv skriver och DET är inte entydigt bra… Och många av oss här har också erfarenhet av hästägare som envisas med att hålla kvar hästen i livet, trots att den har så ont att den ligger ner hela dagarna. Där de inte klarar av att fatta beslutet för att de påstår att de älskar djuret - jag vill snarare påstå att OM man älskar djuret så ser man också till att avsluta dess lidande när det inte snabbt blir bättre av den medicinering osm finns!

bonde
0

Jag skriver inte följande för att såra, men du måste inse dina egna begränsningar att bedömma din hästs välmående. Det är inget fel i att vara oerfaren hästägare, bara man har kunnigt folk runtomkring sig och INTE går på vad man tror.

Du har ägt hästen i lite mer är 4 månader. Ridit på den, märkt att den haltar (enligt din uppgift började detta precis efter köpet), men fortsatt rida på den eftersom du inte fått "kläm" på vilket ben hästen haltar på. Och vissa dagar har den inte haltat alls, så då har du trott att den var okej. Du ringer veterinären först när hästen är "så halt att hon knappt kan gå"

Trots detta, anser du dig helt plötsligt kapabel att bedömma att boxvilan som veterinären ordinerat är onödig?

Nu skriver du dessutom att det var allvarlig fång i alla hovarna. Har ni funderat något mer på att ta henne till klinik och röntga?

gejsa
0

#40# och #41# Tack! Ni skrev allt som jag också menade men inte orkade skriva. Tycker det känns tröstlöst när ingen lyssnar utan bara anklagar en för att vara elak.