hovproblem eller ej ? ?

Inte bra! Hur länge var det sedan den hästen verkades?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
nej, det ser inte så bra ut. ringa hovslagare kanske ?
om det är sömmen du pratar om så ska den vara utan på hoven, men dom där hovarna ser ut att behövas verkade för 4 veckor sen

vanvårdade hovar måste jag säga.

Är iallafall ingen hälsosam hovställning till benet/hälsosam benställning…

är hästen skodd på bilden eller går den barfota?

usch vad jag hatar sånt här, kan inte folk fatta att det är viktigt med skötseln av hovarna!!!!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
jag vet inte alls när de verkades senast eftersom jag bara har träffat denhär hästen en gång och inte har någon som helst fakta om den , men jag måste absolut få hovarna fixade . är det bäst med skor eller att vara barfota nu mot våren ?
det beror på häst och hovkvalité, om den rids eller ej.

barfota om hovslagaren är Bra
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#8# Är det din häst eller vad? Är hästen van att ha skor så är det nog bättre att sätta på skor igen. Många har ju tunna sulor och är ömfotade. Det kan ta år innan dom kan vänja sig utan skor. Och en del vänjer sig aldrig. Dom blir förstörda av att gå illa på många sätt. Men är hästen van att vara oskodd så är det väl inget problem. Men ska man börja rida mycket så slits det ju på hovarna så dom kan bli ömma och få ont av det.
det är i n t e min häst , bara en jag ska rida in och" fixa upp" om man säger så.för den har bott hos en missbrukare som har vanvårdat den m m. jag går inte in på detaljer men jag tror nog skor blir bäst . .

Håller med dig. *ler*
#12 Så du ska rida in och "fixa upp" en häst, och du vet inte ens om att söm ska sticka ut på ovansidan och måste fråga om det är dags att verka en häst som nästan gått dubbla perioder… Det kommer nog gå bra.
var inte så sarkastisk
och klart jag såg det var något fel .

För att vara ärlig, vet du inte hur en hästs hovar ska se ut så är jag också mkt tveksam för hur det kommer att gå att rehabilitera och utbilda en häst som råkat illa ut… Då är det nog bättre att låta bli, för hästens skull…

Håller med slo och Snuttan2

#16 tycker inte du ska lyssna på dom som säger att du inte är kapabel till att fixa till hästen. Man behöver inte vara expert på alla områden inom häst..bra att du såg att det inte stod rätt till med hovarna. är bara att fixa till nu sakta och sen köra igång! lycka till!
Jag ansluter mig till snuttan2 och slo.. Är du inte tillräckligt kunnig för att kunna bedöma att de hovarna är kraftigt vanvårdade är du nog inte kapabel till att "fixa till" en häst. Det är absolut inget illa menat mot dig, men det krävs lite mer än att man ska kunna rida vettigt för att "fixa till och rida in" en sådan häst…
Håller med #20 m.m, kan man inte det grundläggande inom häst skötsel bör man väl fundera över sin situation angående " rida & fixa till" en häst som tidigare inte haft det så lätt ……
Wendy, hur gammal är du egentligen och hur länge har du hållt på med denna sporten ???

gammal tråd så tror inte hon är kvar här längre ..
ok
Hon har inte varit här efter 26/3, dvs efter att flera kallade henne okunnig… Tråkig inställning tycker jag istället för att hjälpa.
Jag håller med #25..
Snacka om att känna sig bortjagad!!
/Elin