Foderkostnad?!
Hej! Jag funderar på att skaffa ponny och undrar hur hög eran foderkostnad( hö och foder ) blir under Höst/vinterhalvåret? Vad har ni då för foder och hur mycket hö ger ni??
som sagt, tar gärna tips och annat! :)
Ger enbart hö, halm och salt till mina ponnys, mineraler vid behov. Är en medelstor B och en maxad C-ponny jag har, gotlandsruss och connemaraponny. Eftersom de går tillsammans får de samma giva eftersom russet gärna stjäl från andra😎 Ger 10-12 kg/dag, fri tillgång på halm och saltsten. Hökostnaden kan du då beräkna beroende på vad kilopriset du har hos dig är, hos mig är det 2,5 kr/kg. En saltsten per 1-2 månader brukar det gå och en sådan kostar ca 80 kr. Halm går det omkring 10 kg/dag och häst uppskattningsvis.
Tränar och tävlar connemaran aktivt och russet kommer att tränas och eventuellt tävlas aktivt när jag fått hem vagn och sele åt honom.
Kilopriset varierar nog på hö beroende på var du köper det ifrån. Sen får man se till vad hästen behöver i vissa perioder på året
Våra hästar får fri tillgång på hösilage ute och i nät inne. Min snittar på ca 17 kg hö/dygn under vinterhalvåret. Hos oss kostar hösilaget ca 2 kr/kg. Hon har fri tillgång på halm, går åt något kilo om dagen som mest under den kallaste tiden. Vet dock inte vad halmen kostar, men den är väldigt billig. Sen har hon fri tillgång på saltsten. Dock går det inte åt så mycket. Sen äter hon på vintern ca 800-1000 g lusernhack om dagen på vintern, så det går åt ca 1,5 säck i månaden alltså ungefär 350 kr/mån. Sen får hon mineraler för hov och allmänt, går åt en burk var tredje/fjärde månad, de kostar kanske 200kr var. Kan ju tillägga att pålle är rätt så stor och maffig så hon äter mycket grovfoder :)
"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living"
Tack för svar!!! <333
Min d-ponny äter inte så mycket men det kostar runt 500 kr / månad för hösilage, kraft och havre :)
Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)
http://lovasenshoppkaniner.weebly.com
Ok, tack #6
Hur mycket en häst/ponny behöver äta beror främst på individen (storlek, lättfödd/svårfödd, användning osv). Beroende på kvalitén på grovfodret kan det hända att man får lägga till extra med kraftfoder, mineraler etc men det bästa för att veta hur och vad du behöver komplettera med är att göra en grovfoderanalys. Vad höet kostar varierar mycket, är det rundbal, småbalar, hö, ensilage - allt detta påverkar och torrsubstansen i höet påverkar även mängden du behöver ge.
Själv lägger jag ut ca 800 kr/ månad, vissa månader mer, vissa mindre. Något rörigt inlägg men är det något som är otydligt så säg till så förklarar jag gärna närmare vad jag menar.