Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 955 ggr
Lagerquist
0

Övningar på uteritten?

Jag är medryttare på ett äldre sto (23 år) som är pigg för sin ålder, jag rider endast ute i terrängen och på grusvägar med henne för att hennes ben inte klarar av paddocken en längre stund.

Jag undrar om ni har några bra ridövningar man kan göra ute i skog och mark? Brukar gå serpentiner och klättra lite med henne men vill gärna ha fler tips! (:

[Lill-Jonna]
0

testa att stanna och gör "galoppskänkel" och se om hon fattar galopp direkt eller hur lång tid det tar

steffy
0

skänkelvikning, rida salalom mellan träd, ryggning, framdelsvändning, öppna och sluta.

wewwa
0

mkt tempoväxlingar..

Snuttan2
0

Vad för fel är det på benen som gör att hon inte tål ridbanan? Tänker att det vanligaste problemet är att de inte tål böjt spår länge (gamla hästar) och då ska man ju inte rekommendera övningar som ger samma belastning ute i skogen heller….

[slo]
0

Allt som man gör på ridbanan ska gå att göra ute också…

Zadeira
0

Snuttan, underlaget i paddocken kanske är dåligt?

Loa-bg
0

Orsaken till att hästen inte ska så mycket på banan är väl för att det blir för mycket böjt spår. Även skadade hästar ska ju inte gå så mycket på böjt spår (t.ex. Casanova).

Zadeira
0

Jo, det är väl så att det blir mycket böjt spår. Tänkte mest att det kanske fanns andra anledningar också, som dåligt underlag?

Snuttan2
0

Finns ju flertal orsaker till att hästen inte ska "ridas på banan", väntar på svar ifrån Lagerquist om exakt vad det är för fel på benen…

Lagerquist
0

Ja, underlaget på ridbanan är alldeles för dåligt. Hon klarar inte alltför lång tid där. Hon hade fång förra sommaren så benen har inte riktigt återhämtat sig än, hon har haft några kortare hältor då och då men de har gått över rätt fört. I övrigt så är hon väldigt pigg, och har bra kondis. I periodvis kan vi jobba rätt mycket med henne ute, med mkt trav/galopp och böjda spår ;)

warum_nicht
0

jag passar på att rida tempoväxlingar och skolor när jag rider ut. allt man gör på banan går att göra ute, en trevlig grusväg utan för mkt traffik är toppen!