Häst som smiter vid tränsning
Hej! jag har en sommarponny i år som HATAR tränset, när man ska tränsa henne och tar grimman över halsen så hoppar hon åt sidan och rymmer.. alltså verkligen smiter, det finns inte en människa i världen som kan tränsa henne.
Jag har försökt med godis, värmt bettet extra länge, kompisar som hållit fast henne, kortare grimskaft ( Men hon bara sliter sönder dom, två stycken) alltså verkligen allt!
snälla hur ska jag göra? hon får redan panik när man tar in henne från hagen! asså jag är helt förstörd! och jag oxå!😢
Sen när man har Autism blir det ju bättre…
+ att jag har inget stall så jag står ute vid ladugårdsväggen och tränsar…
Har någon kontrollerat munnen på henne så hon inte har ont? Kan vara tänder med vassa kanter som skär i kinden eller tungan eller kanske har sår efter bettet.
Hade det varit jag hade jag sett till att hon blev ordentligt kollad i munnen och sen träna henne i enbart grimma och mycket från marken (om du har möjlighet så skulle frihetsdressyr eller liknande övningar för att stärka förtroendet mellan er vara en tanke) även om det inte är något problem med munnen har hon helt klart fått dålig erfarenhet av tränset. Hur är hon att sadla och sånt? Om det inte sitter i munnen kan det ju vara att hon har ont i ryggen och därför vill "smita" från arbete.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
hon står heller inte stilla vid uppsittning, men hon är hur snäll som helst att rida och sadla, och hon äter normalt och visar inga tecken på att ha ont i munnen. och hon kommer och går fram till mig i hagen!
Synd du inte har en box att stå i, en ponny jag hade kunde man inte ha grimman runt halsen på. Jag kunde stå och tränsa henne löst men de skötare hon hade fick inte ha det så. Kan det vara så att hon testar dig vid tränsning? Pröva att ha kvar grimman under tränset när du rider
Pröva att när hästen rycker upp huvudet, så tryck upp huvudet högre.
Kanske du kan stå i hagen och tränsa, du gör det inget om hon smiter…
Eller börja använd bettlöst träns? Eller kanske ett betsel med äppelsmak?
Hur gör ni vid uppsittning? Håller ni i tyglarna? Sadeln kanske gör ont/klämmer och vill då inte ha ryttare? Annars, när (om) ni rider barbacka, står hästen stilla då?
Är hästen stressad när ni sitter upp? Vänta tills hästen är lugn innan ni sitter upp.
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Eller börja använd bettlöst träns? Har testat, det går bra, men hon är väldigt het så man förlorar kontrollen
Eller kanske ett betsel med äppelsmak? hon är över sommaren och har inte råd. + hon blir rädd när hon ser tränset så det är ingen mening
Hur gör ni vid uppsittning? Håller i tyglarna, försöker klara sig utan att bli biten och hoppar upp
Håller ni i tyglarna? Ja
Sadeln kanske gör ont/klämmer och vill då inte ha ryttare? tror inte det, likadant vid barbackaridning
Annars, när (om) ni rider barbacka, står hästen stilla då? nej
Är hästen stressad när ni sitter upp? stressad tror jag inte, bara inte så bra tålamod att stå stilla, vill gärna iväg
En sak ni kan pröva är att när hon går framåt, backa tillbaka med henne. Går hon bakåt så led fram henne igen osv. Ni kan inte ha henne bunden när ni sitter upp?
Halsrem funkar inte? Kanske osäkert att rida med halsrem men annars kan det funka om hon är snäll att rida oså,
Är hon huvud skygg? Alltså skyggar när man närmar sig huvudet med handen/borsten?
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Ni kan inte ha henne bunden när ni sitter upp?Nej + det var inte uppsittningen jag behövde hjälp med det har jag redan hittat ett sätt för. det var TRÄNSNINGEN jag behövde hjälp med
Halsrem funkar inte?Har testat en gång, men hon svarar knappt, sen när hon är så het oxå så blir det ingen bra kombo
Är hon huvud skygg? Nej
Alltså skyggar när man närmar sig huvudet med handen/borsten? Nej
Du kanske kan gå runt med tränset lite runt tills hon lugnar sig och sen när du ska tränsa så kan du låta grimman vara på och istället för att tränsa normalt knäppa upp ett sidostycke så att du kan ta på nackstycket på tränset och sen lugnt ta in bettet i munnen ( du kan hälla lite sirap på bettet och se om hon tycker det smakar bättre då) .
Det är lättast att tränsa på det sättet om man inte har nosgrimma på.
Funkar inte det kan du få henne att vänja sig vid att få på tränset fast att du tar bort bettet och nosgrimma, göra det ett par gånger lugnt och sen kanske försöka igen med bettet.

Vår svårtränsade häst blev bättre på två sätt. Dels bytte vi till ett Novabett men framförallt höll vi en äppelbit i handen på samma gång som bettet. Enda sättet för hästenm att få äpplet var att gapa varvid man snabbt pillar in bettet samtidigt. Sen berömmer man som fanken efteråt och ger mer godis. Viktigt är att man hela tiden är lugn och inte blir arg så hästen stressar upp sig.
För mig känns det rätt uppenbart att det är något med bettet/tränset hon har ont av, jag skulle slutat rida direkt och arbeta från marken(utan träns) tills dess att du kan hantera henne bettlöst. Alla hästar går inte att ha på bett och då får man hitta andra vägar även om det "bara" är en sommarhäst, skulle du acceptera att en lärarvikarie gjorde illa dig bara för att denne "bara" var vikarie?

Och backa in hästen med rumpan i ett hörn och ta sen av grimman helt så den inte är ivägen och hästen känner sig bunden och blir rädd.
11# konstig då att för en månad sen gick det jätte smidigt att tränsa, med samma träns och samma bett
#13 dock förändras även hästar, människor kan inte ha samma byxor när de är 7 som när de är 30, och det är samma sak med hästar ibland får man anpassa sig. :) Även byte av ryttare kan spela in, vet till exempel en häst som var helt trafiksäker och såldes, kom tillbaka då hon fick panik direkt när hon såg en bil, anledningen? Den nya ägaren kortade upp tyglarna så fort denne märkte att en bil var på väg = skapade obehag = hästen förknippade bilar med obehag och stack, när hon kom tillbaka till uppfödaren började man rida henne i endast repgrimma och hon vart lika trafiksäker som innan. Bara ett exempel att även ryttaren kan spela in i obehaget men helt klart är att hästen visar att tränset skapar obehag på något sätt!