Sadeln glappar bak, padd?
Min hästs sadel glappar bak och jag undrar om jag ska testa med en padd, vet att fårpaddarna är bäst men tror ni en teddypadd går de med? Vill inte ha massa kommentarer om att sadeln är fel för det blir nog ingen ny!
Glappar sadeln bak är den troligtvis för bred, om passformen är bra i övrigt (ett alternativ kan vara att sadeln är för svängd för hästens rygg och i ett sånt läge är det tyvärr bara sadelbyte som gäller). Så ja, en fårskinnspadd kan hjälpa i det läget, eftersom den fyller ut det som saknas. Men prova dig fram, gärna med någon kunnig inom sadelinpassning, det är ju inte säkert att sadeln är för bred hela vägen. Är det bara i framdelen kan t.ex en gelpadd med upphöjning fram vara ett bättre alternativ.
Det kan även vara det motsatta problemet, att sadeln är för smal, och då gör en padd det hela bara värre. Det finns så otroligt många anledningar som kan orsaka glapp, så det bästa är att först hitta orsaken, dvs ta hjälp av någon som kan identifiera problemet, kontrollera hur sadeln ligger och se vad som är fel och därefter kan man hitta en lösning.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Innan hade jag en sadel som var något för svängd. Jag la en tunn filt under framvalvet som då lyfte sadeln lite. Fungerade bra. Har dock inte kvar den då hästen förändrades ganska mycket i muskulaturen efter flera månaders träning.
Skynda långsamt så går det fortare.
En fårskinnspadd lyfter hela sadeln, så den kanske bara flyttar problemet. Låt någon sadelkunnig prova ut en lämplig padd i stället - det finns massor med olika sorter. Glapp bak kan ha olika orsaker, som #1 är inne på, så det är inte lätt att komma med några säkra tips över nätet.