Heej heej (:

Ge henne sämre kondis o ingen mat? ;-P
Hehe, har en som är likaden o det går helt enkelt inte att trötta ut honom.
Men variera ridturerna, ex. rida i skogen en stund, sedan lite dressyr o lite klättring eller något - så att det blir olika moment=mkt att tänka på. Och träna på att ta det lugnt!

Hehe okeej ;P . Joo brukar ut så hon får springa av sig ibland . Då brukar hon vara lite lugnare dagen efter. Men hon lyssnar ju på mig, men vill kunna ta de lite lugnt ibland ;P . Hehe ..

Är hon travtränad? Hur länge sedan var det?
Hur ser hennes foderstat ut?
Hur pass vilt går det till nu? Om du vill skritta ut på lång tygel, går det eller ligger hon på så pass mkt att det blir svårt?
Jag skulle satsa på att inte sitta å "trötta ut" henne, utan att försöka balansera henne mer i vardagen så att hon normalt sett får ett temprament/energi-nivå som passar din ridning och hantering bättre…
Travare uppmuntras ju på trav att vara lite heta, de ska kunna springa låååånga sträckor och fort, så det är ju naturligt och uppmuntrat antagligen hos din häst, är ju rätt vanligt travhäst-problem på hästar som kommer nyligen ifrån travet av vad jag träffat på.

#3 Jaah hon är travtränad, men detta var mååånga årsen .
Hon får: Kraft grund, mineraler, glucosamin, B-vitaminer. 10 kg hö om dagen.
Okeej. Men hur ska jag göra de ? Hon är jättelugn i stallet, där sover hon nästan när man står och borstar, men sen när man kommer ut i paddocken och ska sitta upp, sätter hon igång direkt. Vill inte stå still när man ska sitta upp, men backar henne för att hon ska tröttna, och tillslut stå still . När man är ute kan man praktiskt taget inte skritta på långa tyglar, för då skrittar hon så att de känns som man "travar" . Men annars lugn i tempramentet, men heeet som sagt. Några tips Snuttan2 ? (:

Hon låter som en fd travhäst bara ;)
Gäller att vara koncekvent, hon ska stå stilla, är bara att ha tålamod och beröma rätt beteénde (när hon står stilla) och ta det lugnt och bara korrigera tillbaka när hon kliver iväg så hon får stå kvar på samma plats igen tills Du säger att ni ska gå framåt. I början får man nöja sig med kortare stunder och vartefter som hon förstår principen så får hon stå stilla längre stunder.
Du rider inte för någon tränare?
Försöker hon börja smygtrava/takta/skynda på i skritten även på kort tygel? Gör hon det även på kort tygel så börja med att ha henne på kort tygel isåfall även när du skrittar fram, och samma sak där, gäller bara att ha tålamod och vara koncekvent och när hon går och behåller det tempo och takt du ber om så berömer man och vartefter som hon förstår principen och lyssnar på att "ta det lugnt" så ökar man hur många steg/hur långa stunder/sträckor som hon ska gå lugnt.
Bromsa upp, håll stadig ram framåt, och det brukar hjälpa att räkna 1,2,3 (efter fotflyttningen) för att själva bestäma och komma in i den takt man vill ha och bli mer medveten om vilken takt man sätter man sätet.
För att tvinga henne att ta det lugnt brukar det även fungera bra att skritta i skogen där det inte är några stigar, med mkt kvistar, stockar och stenar, antinge kommer hästen få lugna ner sig och börja tänka mer på vart hon sätter fötterna eller så kommer hon få problem med benen å snubbla runt tills hon inser att det inte funkar att bara stressa runt ;)
För att bromsa henne skulle jag om det går annvända ett vanligt tränsbett istället. Ett stångbett går egentligen inte att bromsa korrekt med, utan det enda du gör är att du ber hästen länga överlinjen mera och genom att göra det och ta bort balansen på häst som kör upp huvudet emot dig kan man få ner tempot, men det är inget bra sätt att bromsa på i annat än nödfall, så kan du så rid på något typ utav tränsbett istället :)

#5 Okeej (: . jaah jag rider för tränare en gång i veckan, men inte nu senare på hösten då de är för mörkt att rida hem sen . Jaah, de händer ibland att hon gör de. Okeej, ska göra de, har mkt skog i närheten ;) . Jaah, jag rider oftast på vanligt bett, men som sagt, när jag rider ut så går de knappt, hon älskar att springa, de är hennes liv :P . Så då har jag de, och då slipper jag ta i henne så mkt, för de vill jag inte. Men när jag rider i paddocken så är det alltid på tränsbett. Men när jag hoppar henne så blir hon också väldigt pigg. Har du något förslag på ett bra bett, som hon skulle lyssna på ? Tacj jätte mycket för hjälpen (:

Fodret cool är bra på heta hästar! och busiga ponniesar ;)

#7 Åsebro (stavning?) cool? de hade vi till min pålla :) hon är ganska het :) typ bara jag som klarar av henne ibland :) men ibland äre knappt jag får stopp på henne ;) hehe ;) De fodret funkade faktist rätt så bra! hon vart lugnare iaf :)

#9 Okeej (: Men ibland kan hon vara lugn faktiskt . Ska prova att rida lugnt och sansat kanske hon lugnar ner sig, men tvådelat bett. Annars hör jag av mig igen ;P . Tack för tipsen (: