Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 587 ggr
shirley
0

här e min nya sadel!!!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nr1

shirley
0

nr2

shirley
0

nr3

thilda-
0

så snyggt!!! :D vill haaaa *dregglar* ;) hehe

pippa__
0

Jättefin den me ju!!!! :D

Snuttan2
0

har ni köpt likadana? eller är jag bara förvirrad å slut i huvudet..?

shirley
0

#5 samma modell och sort, men inte färg och mönster…..

Snuttan2
0

färg å mönster är inte lika intressankt som vad för sadel det är eller hur den ligger ju om man är nörd ;P

Funderar på samma sak som på PimTheGreat's, ligger den inte nära bogbladen, hur är detta tänkt när hästen rör sig sedan..?

lisette
0

det är nog samma som för pim. de har bara tagit foto för att visa…

Snuttan2
0

Fast när man ändå slänger upp sadeln så känns det naturligt att dra den rätt, är ju inte så bersvärligt att göra? Å man vill ju gärna konstatera att ens nya sadel ligger bra som när den blev utprovad tänker jag..

Eftersom sadeln måste komma bakåt för att inte ligga an bogbladen när bommen är formad som den är, betyder det att sadeln hamnar rätt långt bak, jag skulle ärligt talat oroa mig över att den skulle hamna för långt bak då…

lisette
0

#9 jo jag håller med dig. =) vi får väl se vad shirley svarar.

PimTheGreat
0

#9 med tanke på att de är utprovade av en sadelutprovare så antar jag att sadeln ska kunna ligga rätt på hästen utan att hamna för långt bak. Annars får de ju vackert ta´tillbaka sadlarna… och NEJ det var inte lätt för mig att rucka på sadeln igår. Jag är i v 30 och magen är ivägen hela tiden för mig nu och har inte orken eller längden att lyfta sadeln rätt upp. Ville bara fotografera och inget annat. Då gör det inte fontane något om han inte kan röra bogbladet fritt……han skulle bara stå still.

shirley
0

för det första så har ja inte ens en pad under! å det behöver du inte alls vara orolig för! min sadel är dessutom vidare än som passa henne då hon musklas mer och mer. han hade typ 30 olika bommar å testade så inuti är ju såklart inte sadlarna lika!
jag är inte född idag ;-)

Snuttan2
0

Fast att man är utbildad sadelutprovare betyder inte mkt alls, tyvärr. De flesta är ju på det mest intresserade utav att sälja de sadlar De har :/

Shirley, att sadeln är för vid nu eller inte har padd under gör ju inte att den kommer längre ifrån bogbladen, för det måste du placera den längre bak. Min fundering var om era sadlar värkligen låg bra om ni försöker lägga de längre bak, för de ser formmässigt ut att ligga bra efter ryggens form där de ligger nu, hamnar de längre bak är formen kanske inte rätt..? Och det kan även bli som jag funderat på att sadeln är för långt bak på hästen och inte ger möjlighet till swingande rygg… 

Det är alltså olika bommar i sadlarna?

Ellen95
0

så snygg sadel:) Har också en westernsadel:)

shirley
0

ja det är olika. de är gjorda i tyskland till våra hästar. vet också att alla sadelutprovare inte är bra!
denna är en känd karl som provar ut mkt westernsadlar i sverige och specialbeställer de.
den låser inte bogbladet, ridit i den idag, mkt trevlig sadel! :-)

Snuttan2
0

Du har inga bilder på när du lagt sadeln så som du har den när du rider? Vore intressankt att se :)

shirley
0

nope inte än