Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1453 ggr
TovaochPoppan
0

Bråkig häst

Hej! I förgår när jag skulle hämta min ponny i hagen så började det med att hon visade tänderna och såg allmänt sur ut (vilket hon alltid gör haha) två gånger hände det och sedan så sprang hon runt mig i en cirkel och sparkade mot mig. hon sparkade inte rakt ut utan rakt upp men ändå. hon gjorde det två  gånger och jag försökte att inte bli rädd men det hjälptes ju inte när hon sparkar åt mig. hon som äger stallet trodde att det var för att min ponny försökte "ringa in mig" och visa att det är hon som bestämmer. vad ska jag göra för att få henne att sluta? har ni varit med om något liknande och vad gjorde ni då? tacksam för svar!🙂

Mons Lollipop❤️ The one and only

[Hästhoven]
0

Skulle vara bestämd & visa tydligt vem det är som bestämmer ( det är du som är flockledaren över din häst) Nu menar jag inte att du ska vara "brutal" med hästen, men visa vem som bestämmer.

[RC1393]
2

Livsfarligt! Hästar har hårda sparkar och då gäller det inte att stå kvar och försöka visa vem som bestämmer! Du utsätter dig själv för enorma risker, hästar oavsett storlek har styrkan att sparka ihjäl en människa (sen om de når den ultimata måltavlan, huvudet, är en annan femma). 

I det läget hade jag lärt hästen att komma fram till dig i hagen och tycka att det är trevligt. Hagen är hästens hem där den inte styrs av en massa regler, och det vet hästen.

Själv hade jag satt på hästen en grimma under träningstiden så att den är lätt att ta fast. Sedan hade jag utrustat mig med hjälm och skyddsväst och, om möjligt, gått ut till hästen några gånger per dag för att bara ta fast den i hagen. Med mig hade jag tagit en midjeväska med godis (midjeväska så att hästen inte förknippar fickor med godis och börjar nafsa) och grimskaft och sedan hade jag stått innanför grinden och lockat. När hästen kom fram hade den fått en godis, blivit myst med och sedan lössläppt igen. Detta för att göra mig själv som något positivt, istället för den där satmaran som kommer och inkräktar och försöker ställa och styra. 

Jag har aldrig haft problem med en häst om jag lärt den på så vis, undantagsvis sto med föl men där gäller helt andra regler.

[RC1393]
0

Alltså, för att betona, hästen måste lära sig att inte förknippa dig och att bli fasttagen med jobbiga saker. För hästen kan det vara jobbigt att lämna flocken osv, vet ju inte hur hästen är i övrigt, men oavsett anledning ska den lära sig att det är okej, till och med trevligt, att komma fram och bli infångad i hagen.

Gronstedt
1

TS, hade min häst gjort så hade jag jagat den bort från mig mycket bestämt. Om det inte hjälpt att vifta med grimma och grimskaft hade jag gjort mig stor och bred och gjort ett "ilsket" utfall, eventuellt viftat till den med grimskaftet. Syftet med det är att tydligt visa att busar på det där viset gör man INTE i närheten av sin människa, dummar man sig är man helt enkelt inte välkommen att vara med.

När hästen sprungit undan och lugnat sig kan du ta kontakt igen, precis som du brukar. Låtsas inte om att den var busig, utan var bara som vanligt. Förmodligen är hästen lite mer på tå än vanligt då, men då är du inbjudande och vänlig och möter med extra panngnugg och trevlighet.

Caf_Roy
0

Jag tänkte att jag skulle ge dig lite tips på hur jag skulle göra, men nu föll det sig så lyckligt att allt det redan står i inlägget ovanför. Så scrolla upp och läs #4 igen, Gronstedt vet vad hon pratar om. Lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"