Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1316 ggr
davidia
0

vilka regler gäller?

jag har inte hunnit lagt betong golv i hela stallet under sommaren som det var mening.pga att hästarna har stått inne på nätterna.detta pga arnes skada och att han skulle vara lindad dagtid i hagen.just nu så är det ett hårt grus/jord golv som arne måste gå på ca 1 meter för att komma ut.men är det så att man verkligen måste ha betong golv?jag tänker på att det är ju väldigt många som har grus golv i uteboxar.så nu skrev  djurskydds inspektören ett brev till mig angående detta med golvet : om ovanstående brist kvarstår vid den uppföljande inspektionen.kan ett föreläggande komma att utföras.vad menas med det?jag ska ju göra betonggolv men vill bara ha reda på hur reglerna gäller.

Snuttan2
0

Jag kan inte reglerna till att börja med, utan spånar bara….

Ett föreläggande tror jag är någon sorts krav-brev över vad man ska göra inom en viss tid och gör man det inte finns det förutbestämd summa man ska betala/straff eller liknande.

Så om du alltså inte lagt betongen tills återinspektionen så får du ett brev som säger att du måste det inom viss tid, annars utdelas någon sorts straff (vad har jag ingen aning om).

davidia
0

nu har jag läst om föreläggande.och det är nåt om att länsstyrelsen ska godkänna……..men det står ingen lag om betong golv därför fattar inte jag detta.

Lindbygarden
0

Det är verkligen lustigt detta med boxgolven.. Det är pga miljön som du måste ha gjutet boxgolv.. Så att inte hästens urin tränger ner i marken vilket kan påverka grundvattnet mm..

Men sen att det går i en hage nästan dygnet runt precis utanför och pinkar det spelar ingen roll..

wewwa
0

#3 hmm, det lät ju lite konstigt… För dels som du säger att hästen är i hagen och sen att man har en gödsel hög som det kanske kan regna på eller liknande…

Denna kommentar har tagits bort.
Snuttan2
0

Vi har stampat jordgolv både i boxen å gången, så regel om gjutet golv finns inte i stockholm iallafall…

lisette
0

gjutet golv behövs väl inte??? bara det är hårt packat så är det lika bra som ett gjutet golv.

att gjuta golvet går ju relativt fort. kan du inte kolla hur vädret ska vara övre en helg så de kanske kan gå ute?

davidia
0

jo jag vet att det går fort men hästarna vill verkligen inte gå ute om natten nu när dom inte gjort det på hela sommaren.och vi måste även byta golv i arnes box med så ………det får vänta.vi har ju hela nästa sommar på oss men jag tycker det är så sjukt att dom måste sätta ett fast datum på detta då det inte finns nån lag om det.hon sa bara att det berodde på att man var tvungen att göra rent stallet en gång om året så hon ansåg väl att jag inte kunde göra det.men golvet jag har nu är ju jäte hårt.

Zadeira
0

Har ju sett en del stall med jordgolv, som Snuttan säger, så det verkar ju helskumt…

AnnaLundin
0

Det är olika i olika kommuner vilka regler som gäller.

Länsstyrelsen kan ge klart besked om vilka regler som gäller just hemma hos dig!

davidia
0

ja det går ju att ringa och prata med dom så man slipper ha tidspress på sig iallafall.