Alternativ till tredelat?
Hej! Jag är medryttare(eller ja, enda ryttare) på ett 10 årigt varmblod och nu står jag och velar inför ett bettköp. Jag har ridit hästen på både rakt och tredelat(med lösa ringar) och där har det tredelade varit överlägset. (På det raka har det bara blivit missar i kommunikationen och det har blivit svårare att ställa). De tredelade är dock lånat, så funderar på att skaffa ett eget.
Meen… Grejen är att hästen kan bli lite stark, speciellt på uteritter(inte riktigt så att han sticker men på god väg) samt att han kan dra till med ordentliga bocksprång ibland i galoppen.
Så min fundering är om det finns något bett som bara är aningens skarpare än ett vanligt tredelat? Alltså något som ''känns likadant i handen'' (om man jämför mot t.ex en stång) men som går att ta tag i lite extra om det behövs, för bådas säkerhet?
Jag har hört att t.ex D-ringat bett t.ex är något skarpare? Eller fullcheek för att kunna kommunicera bätte sidvärtes? Jag har som mål att kunna rida på ett så milt bett som möjligt, men just nu är det lite av en säkerhetsgrej! Om det inte vore för bockningarna skulle jag gärna rida på bettlöst.
Några tips? 🙂
Tack för tipset! Ska kolla på kulbett :)
jag skulle själv aldrig sätta ett kulbett i munnen på en häst, tycker det är alldeles för ostabilt och skarpt. Jag brukar mest rida på tredelat tränsbett eller ett rakt ledat bett från hööks (kan inte länka nu då jag skriver från mobilen), eller i grimma. När jag rider western har jag ett tvådelat bett med skänklar men då använder jag ju inte bettet annat än i nödfall. :)
På vilket sätt skulle det vara skarpare än ett vanligt tvådelat menar du? Det slår inte i gommen som ett tvådelat gör vid minsta lilla tygeltag. Tredelade och raka har TS redan provat och dessa funkade inte optimalt vid uteritter säkerhetsmässigt och antyder att stång inte är utav vidare intresse. Spontant känner jag grimma går bort då också då hästen bockar. Många hästar som bockar gör det genom att ta bettet vilket inte funkar så bra med ett kulbett.
Är du ändå villig att testa en annan typ av bett är pelham ett bra alternativ, med delta eller två tyglar beroende på hur van du är att rida med det. Det är ju ett skarpare bett, men med två tyglar kan man påverka hur mycket hävstång man vill ha. Babypelham är ju lite det snällaste av hävstångsbetten, men kom ihåg att ha en rak mundel då hävstång + ledad mundel inte är en schysst kombo då bettet trycker i gommen i takt med att hävstången trycker på nacken.
Med tanke på att grunden till att min häst kan dra iväg lite väl okontrollerat ute i skogen är att hon tar bettet i samband med att jag inte är bekväm med hårdare tygeltag anser jag att kulbettet är ett bra alternativ. Jag slipper känna att jag behöver hålla in hästen och hon tar inte bettet och sticker. Och jag har ett kraftpaket till häst.

#4 Lederna på bettet hamnar på lanerna. #0 Finns ett bett på hööks med oberoende sidorörelser. Är i tre delar men är lite mittemellan rakt och tredelat.
Skynda långsamt så går det fortare.
Kulbett är inte ett gott alternativ de ger inte hästen möjlighet att ta stöd och känna sig bekväm köp ett kimbelwik/jaktkandar som du kan ha i 3 olika lägen har du de i den stora ringen blir det inte alls kicks mycket hävstång och det är mycket tydligt då det är som fasta ringar. Men kimbelwiket ska vara rakt . Eller köp ett tredelat och sedan ett kimbelwik till uteritt . Kulbettet är väldigt skrapat och har ingen trevlig inverkan på hästen dels att den ej kan ta ett stöd visst kan de funka som uteritter bett men till dressyr nej. Och de trycker på lanerna och är i slemmet en otrevlig icke tryckfördelande inverkan. 3 delat är lågt ifrån detta bett det är jätte stor skillnad . Då är det bättre med ett pengar och kimbelwik med en mycket trevligare inverkan
Mvh Tiktak
Tack för alla fortsatta tips!
Jag har funderat lite på kulbett innan men då endast som ett alternativ då vi rider ut, eftersom han kan bli farlig för både mig och sig själv ibland. Dock är planen att rida till honom ordentligt på inhägnat område tills respekten sitter, så kanske det löser sig självt.
På tal om pelham och kimblewick så har jag faktiskt funderat lite på kimblewick, främst för att jag inte har ridit på pelham förut och när jag väl gjorde det kändes det stumt(delta) och att jag har ridit en annan häst i samma stall på ett rakt kimblewick med tungfrihet, tyglarna satta i stora ringen.
Hästen är tyvärr inte ridbar just nu, men när han är det igen tror jag att jag ska fortsätta på det tredelade och känna efter lite (inhängnat). Om det funkar bra kommer jag nog prova uteritter på det, annars blir det nog att prova kimblewick.
Hade jättegärna ridit på bettlöst men som kampfrieser sa så känns det som en otroligt stor säkerhetsrisk med hans temperament. Tack så jättemycket för alla svar, om någon har någon mer idé/något att tillägga så gör gärna det!😃
Kimbelwik och pelham är hävstångs bett vedkap ska lagom inte gör tajt inte för löst men händer lite tajtare en för löst isf. Och att de känns stumt är för att raka bett är inte ledade bett som delade bett så raka bett har mer att säga till om vid uteritt ett kullbett borde i te få liv att Sätras i någon hästs mun
Mvh Tiktak

Ett annat alternativ är att du lär hästen one rein stop. Rätt inlärt är det otroligt effektivt och mycket snällare än ett skarpt bett.
Skynda långsamt så går det fortare.
9 de kan jag verkligen hålla med om
Mvh Tiktak

Jag gillar detta, köpt på hööks :D
#9 Har funderat på det, vet dock inte om det kommer funka.. Denna goda herre tycker nämligen att om han inte får springa framåt, så kan man lika gärna backa okontrollerat (hände ordentligt en gång, nog det läskigaste jag varit med om), så jag vet inte om stanna helt är en bra ide..
#11 vad är det för ett bett? :)
#6 Det var ju aldrig frågan om ett bett att ha i dressyren, TS bad specifikt om alternativ vid just uteritter och beskriver att hästen kan vara direkt farlig då han sticker iväg och bockar.
Bettet i #11 är ett Baucher-bett, ligger väldigt still i hästens mun och många hästar gillar det!
Är det så att hästen endast sticker och bockar genom att ta kraft på bettet och ett kulbett är en lösning på den delen av problemet ska det ju per automatik inte behövas att man håller hårt i tygeln och därav inget hårt tryck i munnen. Det är ju snällare än att sitta och hålla hårt med ett tredelat. För att jobba bort problemet helt krävs en helt annan träning vilket TS även nämner (jobba på respekt och relation) men att endast arbeta på banan i en period blir enformigt för hästen och då tappar han sin motivation. Varierat är alltid bäst, även om det handlar om en kort skrittrunda i skogen. Och på en kort skrittrunda i skogen behöver TS i början någon form av säkerhetsåtgärd tills hästen kan gå kontrollerat. Det är en djungel och man får testa sig fram - min häst svarade bra på kulbettet den perioden hon drog iväg och eftersom det gav önskad effekt behövde jag inte heller dra henne i munnen. Hon har överlevt utan men för livet, jag lovar. Inte ens tandläkaren hade något att invända om gällande hennes stackars mun. Det handlar om en så kort period i hästens liv, och hjälper det en att komma en bit på vägen ser jag inga problem med det.
För att kunna gå kontrollerat i skogen krävs träning i skogen, safety first osv. De bett som inte funkar är det liksom bara att sluta använda/kasta/sälja/smälta ner och göra figurer med.