Ensilage & hösilage
Heej :)
Jag undrar bara (dum fråga kanske) men vad är det för skillnad på ensilage och hösilage ?
//Annie

Enslige är blötare (innehåller mera vatten) medan hösilage är torrare (innehåller mindre vatten).
Det är alltså torrsubstansen som skiljer ensilage och hösilage åt, annors är det i princip samma sak. Kommer inte ihåg vad torrsubstanen skulle vara för respektive? Nån som vet kanske?
Är rätt säker på att gränsen går vid 50. Ts under 50 är alltså ensilage (kossemat) och över 50 hösilage. Sen vet jag inte vart gränsen går mellan hösilage och hö, nånstans på 80+ tror jag..?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Tror det stämmer bra, något ditåt är vad jag har läst i min bok som finns hem-hemma, skulle annors kolla upp det där.

Hösilage är godare för hästen men är mycket farligare. Dom kan dö av allt damm som samlas I höet utan man vet om det. Många av mina hästar har dött av det :( MEn ORKA köpa eller fixa nytt hö

#4 Hm, vet inte om jag ska ta det inlägget seriöst, tror inte det…

det är sant

#6. så du bryr dig itne ifall dina hästar dör?? men tanke på att du inte orkar byta höt, om dom nu dör av det….

Stämmer det inte att ensilage innehåller myrsyra också?
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

#8 Behöver inte tillägga myrsyra men chansen att balen blir lyckad är större då.
#2 Hö = 84% TS

Okej,då vet jag det !:)

#4 Öh ? Okej… Seriöst

#12 Näää, haha ;)
#10 Okej, tack :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst