Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1828 ggr
J-Parnebo
0

2 frågor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejhej! Den första frågan är:

1. När jag rider min ponny så klickar det i hans bakben , han är inte halt och har inte ont , men efter man har travat så klickar det inte mera , men efter galopp så klickar det när man skrittar, vad kan det vara?

2.Min ponny är väldigt snabb när det gillar att trava och galoppera , han vill bara rusa fram , det hjälper inte om jag håller in. vad ska jag göra?Använder inte hjälptyglar eller sporrar!

Tacksam för svar :)

Maja
0

1. Ingen aning.. ^^

2. Om du jobbar med honom på banan så lägg volter, då kan han inte bara rusa fram som han vill.. :P

J-Parnebo
0

#1 När ja rider han på volt så gör han typ fusk skänkelvikning och ställer sig typ upp vänder , är inte så bra på att förklara XD

Sussi
0

1. Torra leder? Hört att gurkmeja hjälper.

E_hjo
0

Det knäcker jättemkt i Maggans bakben nä hon går. Visade det för en vet. en gång och har sa att det är den där "spärren" som gör att de kan stå upp och sova som låter. Är det det som din häst har så är det heelt ofarligt.  :)

lisette
0

det är brist på ledvätska som gör att det knixar när de går.

J-Parnebo
0

#5kan man göra nåt åt det?

Loa-bg
0

1. Kommer inte ihåg orsaken till att det låter som ett elstängsel när hästen går… för det är väl så det låter?

Det är i alla fall inget farligt, det klickade som tusan i Lippes bakben men alla veterinärer som vi stötte på ocg frågade bara ryckte på axlarna och sa att det inte var något. Min dressyrtränares häst, som hon nyligen sålde till Brasilien, hade också knäppningar i benen. Förresten, Peppe som jag har nu, knäpper det i benen ibland också :)

Funderade på vad Lisette sa, men jag hade för mig att det var nåt band i leden eller nåt som var lite för kort :/

2. Lägg volter och kräv att hästen ska lyssna. Glöm inte att ge eftergift när du rider så att du inte bär runt på honom och han hänger i din hand, det gör det bara ännu lättare för honom att komma undan.

Loa-bg
0

#6 Finns inget att göra åt det ;)

J-Parnebo
0

#7 1.det låter som ett elstängsel ..

2. okej :)

Mandysan
0

#6 Man kan ge glucosamin om det är brist på ledvätska som är problemet.

Loa-bg
0

Hittade nåt på nätet, en person som frågade en vet. om knäppande ljud på sin hund:

_"…ljudet du hör uppkommer när filmen av ledvätskan släpper i någon eller några leder (jämför folk som kan få fram ett knäppande ljud när de drar i fingerlederna!). Samma typ av ljud kan ibland uppstå när två muskelbuntar rör sig mot varandra (vanligare hos häst än hund)."
_

wewwa
0

Jenna, du har väl hört mina knän… xD

J-Parnebo
0

#12 haha , jappp , dom låter typ som nelens XD

Loa-bg
0

Mina stortår knäpper som tusan Oskyldig

thilda-
0

Luddan V.bak i kotan knäcker :) även då man lyfter upp hoven för att kratsa :)

Lyrik
0

Lyrik knäpper ibland i höfterna. Blir bättre på glucosamin.

Jag knäpper oxå ibland, har reumatism.