Wow :D
Ville bara visa denna film, hittade den på Youtube.
En form av akademisk ridkonst, eller har jag fel? :P

häftigt!!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Han är ryss tror jag, gör rätt häftiga saker ja :) Har inte satt mig in i det så pass mycket så jag kan avgöra om det är bra eller dåligt… Men helt klart fäckt resultat!

Haute Ecole är franska…*hög skola* typ. jag är kass på franska…
Jo men jag har för mig att nevrzov eller vad han heter är ryss :)

#4 kan vara så
Shit va coolt :) det hade inte precis varit fel om man hade haft en häst som kunnat sånt :)
Joo han är nog ryss, ser på en annan där han pratar på ryska :P
Imponerande!
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Man får ju hoppas att hästen tycker det är skoj.Undrar vilka metoder man har för att lära hästen allt? Vet inte riktigt om jag ens tycker att det är häftigt, jag kanske är för omodern?

an är hel grym xD här är hemsidan.

gud va roligt å se!

Gud så häftigt!:)
#9 Jaa det får man verkligen hoppas, och jag har också funderat lite på hur han får dom att göra allt.. :P

Wow säger jag med. Dom där hästarna såg inte ut att varken må dåligt eller få dåligt med mat. Ser jättefina ut i hull och ser ut att tycka om honom med.
Visst att kanske metoden inte var den bästa vid inlärning det vet vi ju inte alls. Men nu såg dom iaf bra ut.
#0 Grunden i akademisk ridkonst är att länga och stärka överlinjen på hästen, vilket inte han håller på med.. Så akademisk ridkonst är det inte. Skulle snarare kalla det trickträning..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#15 Ahaa ^^ Tack, det var bra att veta :)

Coolt!
Så coolt!!!
Coolt :)

Det är INTE Akademisk Ridning (AR), utan den här snubben har ett eget koncept som han kallar Nevzorov Haute Ecole (NHE).
Är ganska långt bort ifrån AR ärligt talat…
Haute Ecole är är franska och det är De högre skolorna, skolorna ovan mark. Är detsamma som SRS och andra vanliga äldre skolor som jobbar på att bevara den klassiska ridningen visar upp. Det är alltså ett allmänt begrepp som alla annvänder när man pratar om De högre skolorna (så som levader, pesader, courbetter osv).
Vi har haft disskutioner tidigare å visat bla det här klippet å andra som visar NHE…

Han är Ryssk och bor i Sant Petersburg. I sommar hoppas jag på att kanske få fara till honom. Min farmor bor i Sant Petersburg men han borde vara dyr men bättre 1-2 dagar hos han än en hel sommar med häst!

http://www.nevzorov-haute-ecole.com/en/horses.php?sid=0&id=121
Kolla in denhära då!

Mistique, efter vad jag har förstått tillåter han bara mkt seriöst satsande på Hans metod som får vara med i "nät-klubben", är det samma utplockning för att få komma till clinics hemma hos honom? Skulle gissa på att det är ännu värre utplockning till vem som får komma och inte till de nämligen 
#23 Det lät ju väldigt intressant… Borde man inte vara glad om det kommer rent intresserade människor, som man kan lära ut det till.. Eller bevisa för skeptiska att det faktiskt är bra.. Borde man ju vilja, om det finns nåt bra med det i alla fall, tycker jag ju.. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Tycker jag med.
Har man inget att gömma så gömmer man sig inte ;) = Snubben gör något han inte vill att alla ska se. :/
Exakt…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#25 Antingen det eller så vill han inte bli en sellout som M.R. Förvisso, han har ju massor han borde gömt i sin historia, men ändå finns det väldigt många som avgudar honom och hans metoder…

Han har kurser lite då och då av vad jag har hört och har man tur kanske man får sig in? Vem vet. Jag vill så gärna men det har inte kommit upp att jag ens ska fara till min farmor i sommar så vi får se. Hoppas kan man göra :)
#27 Vad är vitsen med att hålla clinics om man inte är ute efter att lära ut sina kunskaper?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag ser det itne på samma sätt som du Slo kan jag bara konstatera. Jag är lite amrikan på det viset, sellout finns typ inte i min värld, allt styrs utav marknaden ;)
Jag har inget problem med att man säljer sitt budskap och försöker göra karriär på det, däremot har jag problem med privata klubbar och sällskap som beteér sig som elit bastards, vilket Alexander Nevzorov beteér sig som efter allt vad jag kan se…
#29 Därför att risken finns att det kommer bli en våg av "jag har varit på en clinic för Nevzorov nu kan jag allt som han kan"-människor som lallar runt och tycker sig vara bra utan att veta ett skit, utan bara är ute efter att tjäna pengar.
#30 Hmm, olika ståndpunkter, helt klart ;) Jag tycker det är fel på att tjäna pengar på lögner om det drabbar andra (i M.Rs fall hästarna), men visst är det något som känns lurigt. Jag är mest som vanligt ute efter att få folk att öppna upp ögonen och försöka se andra vinklar på ett problem eller en frågeställning :)
#31 Och det är större chans att hitta såna bland folk som är intresserade av att veta vad han håller på med, än folk som satsar på metoden seriöst? ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Fast lögner är en annan sak igen, det var jag inte inne på alls nu. Jag följde ditt exempel med MR i det att han gjort karriär på det hela, bortsåg ifrån lögn-delen ;)
#32 Ja?
#33 Ah, jag är med dej :)
#34 Hmm.. Det får inte jag ihop.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Två udda typer som kan lite om hästar och tycker om att tjäna pengar sitter och läser en tidning:
-Kolla, han den kända hästmuppen från Ryssland som det snackas om har clinic, ska vi gå dit och kolla?
-Ja varför inte, det kanske är något man kan tjäna pengar på…
Osv… Blev det klarare?
Vilken diskussion det blev :)
Jag hittade filmen via en köp och säljsajt med Akademisk Ridkonst artiklar så jag antog att det var någon konstig gren av det ^^ Men men :P

Jag är med Slo i hur han resonerar, självfallet drar det även till sig idioter även. Men det gör ju alla ridgrenar, omöjligt att komma ifrån.
Jag anser att man inte kan hålla på den synen om man är i en situation som AN, kommer han med de påståenden som han gör (och ratar all annan ridning totalt (haha, värre än mig ;))) så måste man kanske även dela med sig utav vad det är man själv gör som är så mkt bättre och vara vilig att lära andra? Annars bör man nog vara tyst ifrån början ifrån att rata alla andra och gå ut med den typ utav budskap som de framför… :/
#36 Aha, fast jag tänkte ju på hästmänniskor, men bara såna som inte är totalfrälsta i det han håller på med…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

häfitgt tycker ja!
#38 Ska jag vara ärlig så har jag inte läst speciellt mycket (skrev det nånstans högre upp också, eller i en gammal tråd) om AN, det han gör SER fräckt ut, men det hade varit kul att få veta lite mer. Men är det så jobbigt som ni säger så är det inte på prio 1 direkt, jag tycker om att göra det lätt för mig :)
#39 Definiera hästmänniskor så kan jag svara dig bättre.

Jag har läst typ 2/3delar utav det som finns på hans hemsida och mest artiklar runt om kring, skulle jätte gärna vilja se film/filmerna och jag tror även han har en bok om jag kommer ihåg rätt nu..? Även om man inte håller med till större del så finns det ju nästan alltid nått man kan lära sig :)
Jag gillar att göra det lätt för mig med
Är väldigt lat *lalala*
Det är väl bara att införskaffa en klicker och börja träna sen.. Inga större problem ;)
#41 Ja, typ vi här, eller nåt. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#43 Typ vi här har en medelålder på 13 eller nåt sånt, så du får nog slå ut det lite bättre… Hästmänniska för mig = någon som kan en smula mer än den gråa massan om hästar.

ang klicker-träning, rätt ot ifrån hur det var nämnt, bara jag som svamlar runt i mitt huvud…
Jag skulle tro att NHE är ganska långt ifrån klicker-träning då de säkerligen ser klickern som ett sätt att inte be hästen och leka fram saker, utan mer som att ge en order, saker kommer heller inte flytande med en klicker och NHE handlar delvis om att ha en rödtråd ifrån markövningarna till ryggen om jag förståt det rätt och med en klicker blir allt ett eget trick, medans NHE så är alltsammans en enda stor lek mera…
Tittar man ridmässigt så blir det ändå mer trick-artad ridning än klassisk ridning där du tex får fram piaffen genom att träna upp högre samlingsgrad på traven, medans NHE-hästar inte ser ut att hålla igång någon trav, utan lärt sig att röra sig i ett mönster…
#45 Klicker-träning är ju inte alls att ge en order. Det är ett belöningssätt, det går ju ut på 'shaping'. Det är precis som att säga "bra" fast det är lättare att pricka exakt rätt tillfälle. Det hela går ju ut på att belöna hästen när den gör ett önskat beteende, eller något som är "på väg mot" det man vill ha fram, och sen utveckla det. Eller ja, hästen får utveckla det själv… Så jag tycker nog det är långt ifrån att ge order.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Fast det beror ju på vad du jämför det med ;) Och jag är inne på hur NHE ser det, att NHE-personer antagligen ser det som att det blir en order.
Jämför du det med hur jag förstått det (blir jätte dåligt nu, man borde inte få disskutera eller flumma runt om man inte är mer påläst å kan säga saker säkert
) som att NHE ska få hästen att göra det man tänkt så är det så pass mkt mer lek att klicka sig fram till ett beteénde/trick blir att ge ett kommando i jämförelse, iallafall får jag till det som så i mitt huvud nu…
Ah jo, tror jag förstår hur du menar. Och jag tvivlar inte ett dugg på att de som sysslar med NHE anser att det blir en helt annan sak med klicker… Fast jag tycker nog inte det. ;) Efter att ha sett det jag har sett då, kanske skulle säga nåt annat om jag visste mer om det, det vet jag ju inte. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport