Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 1326 ggr
Ponnygirl16
0

Ridgymnasium?

Hejsan! Jag går just nu i åttan och funderar starkt på att gå ett ridgymnasium efter grundskolan. Någon som gått något ridgymnasium och kan tipsa? Ge lite åsikter om vad som var bra och vad som var dåligt. Hur mycket fick ni rida, hur länge var dagarna mm. :D

~ Ta reda på orsaken så har du lösningen ~

doosdronk
0

Alltså det beror ju på vart i Sverige du håller hus, men naturbruksgymnasium brukar ha hästutbildning. Läser själv häst på ett gymnasium i närheten av Göteborg, och det är superkul!
Förra året red vi en gång lektion i veckan, men hade även 2-3 tillfällen efter skoltid att få rida för lärare. Detta året rider vi vid två tillfällen men har ingen extraridning, pga skolan ska stängas osvosv lärare är förvirrade och elever utifrån rider våra hästar.
Jag tycker att om du har intresse för hästar och vill ta det vidare så ska du absolut läsa på ett ridgymnasium, man lär sig så väldigt mycket! 
Kan tänka mig att det blir mer ridning och/eller hästrelaterade moment på en skola som endast inriktar sig på häst, men dagarna blir nog lika långa som vanligt. 8-16. Fast var beredd på att nästan missa lunchen då och då, för lektionen är inte slut förens hästarna är ute i hagen och stallet rent och snyggt. :p

Ponnygirl16
0

Jag bor i Örnsköldsvik och här finns inte mycket😃 men jag har inga problem med att flytta till en annan stad för att plugga. Skulle helst vilja gå på Strömsholm/Sigtuna Ridgymnasium, men har hört både positivt och negativt om dessa så  jag tvekar endel.

~ Ta reda på orsaken så har du lösningen ~

FjantYoda
0

Tror att ska man gå ridgymnasium så ska man satsa på de stora välkända typ strömsholm! 

Jag gick naturbruks hästhållning - ridning och tja det var skitkul men känner inte att jag har särskilt mycket hjälp av utbildningen då det kommer till jobb, om jag inte tänker jobba svart vill säga, vilket jag inte har några planer på. 

Men tja, se till att du läser alla ämnen och inte bara de lättaste, på min tid hette det matte a, b o.s.v. och jag har bara t.ex. matte a vilket hindrar mig en hel del om jag ska plugga vidare eftersom stor del av utbildningarna kräver minst matte b och det känns skittrist att sätta sig och läsa upp ämnen som jag hade kunnat läsa på gymnasiet!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Örebro.OliviaA
0

Wången alla dagar i veckan om man ska gå något med häst! :)