Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 802 ggr
Lina
0

tål inte havre :S

Min häst tåler inte havre. han får små knutor på ryggen. Jag misstänker att det är proteinknölar. Men sen är det de att han behöver lite energi. Finns det något annat man kan ge?

gejsa
0

Hur mycket energi behöver han då? Vad blir din kvot?

Lina
0

ehh? svenska tackOskyldig

gejsa
0

Har du analys på höet och vet vad kvoten blir. Kvoten är ju när du delar mj och smrp med varandra. Får du en kvot på  6 så har du ett hövärde för hästar som inte rids så hårt och står som konvalecent tex. Men om du rider mer eller hästen är svårfödd och behöver högre kvot som tex 6.5 eller 7 så behöver man ju lägga till mer.

Hur vet du att du behöver mer energi? Var höet dåligt med mj?

Lina
0

det finns analys på höet och det är bra i år. (har inte sett det sj)

Han e lite seg.. skulle varit bra med havre som piggade upp lite men tåler ju de inte :(

gejsa
0

Men om höet är bra så är han väl kanske bara tjock efter betet. Har du nyss börjat ge det? Skriv gärna här vad analysen är det räcker med mj och smrp så kan vi se hur mycket det är. Du kanske inte behöver ge något. Får hästen knölar av för mycket protein av havren. Så har jag svårt att komma på vad du kan ge då mer än betfor men det är ju mest snabb energi. Och hästen kanske har tappat lite muskler om den gått på betet.

Har en gått på betet förresten? Är den fortfarande ute på natten isf?

Lina
0

ja men han har inte blivit tjock + att jag har ridit honom.. men jag kom på det att han har börjat fälla och att det kan vara därför han blivit lite tröttare..

Jag ska se ifall jag kan få tag på analysen.

[Angel88]
0

melass ger ju energi… mysli, finns havre fri med…

Lina
0

men melass är väl som betfor?

EnCarro
0

Jag ger min häst havrefri müsli och det funkar jättebra. Ersätter havre fullt ut.